• Luradggr2

IVF augusti 2018

Hej!

Va roligt med en ivf i augusti tråd!!

Jag har en liknande historia med våld och övergrepp i tidigare relation men är äldre än dig (36år) och kan säga att 32år är ingen hög ålder fertilitetsmässigt. Fertiliteten sjunker först vid 35års ålder. Så oroa dig inte över det. Man får till och med vara äggdonator fram till man fylller 36år. Med ivf kan det mycket väl bli så att du hinner få flera barn innan dess.

Vi gjorde också ivf i mars med nästan samma resultat. 3ägg och 1embryo som gav minus. Ska göra ivf igen i augusti. Har bestämt att prova alla försök vi får via Landstinget och förhoppningsvis få barn. Men pga jag svarade så dåligt på stimuleringen så har jag och min man kommit överens om att gå över till äggdonation om inte det fungerar.

• Luradggr2

Finns en sak jag tycker är bra med att vara lite äldre och det är att vid min ålder så tjatar ingen om jag ska skaffa barn för alla utgår från att jag är steril. Däremot har jag fått höra mycket tjat i er ålder. Jag har däremot inte blivit utsatt för press från familjen. Min mamma fick upprepade missfall och förstår lika bra som oss att barn är inte något man skaffar utan kanske får om man har tur.

Anledningen till ivf är kraftig nedsatt spermieantal hos min man. Gjorde icsi i mars. Läkaren tjatade att jag skulle göra en icsi i maj men jag var så psykiskt och fysiskt medtagen efter förra försöket så jag orkade inte.

• Luradggr2

Ska skriva som min man sa... "längtan är längtan oavsett man har barn sen innan eller inte". Han längtar inte mindre eller är mindre ledsen för att det inte blivit nått bara för att han har barn sen tidigare. Tror det är samma sak för din man. Han är med på allt till och med blodproverna under ivfen. Enda jag är sjukt besviken på honom för är att han vägrar sluta snusa och röka och enbart vill göra det när jag blir gravid. Hur har era män gjort?

• Luradggr2
    Varmtass skrev 2018-06-27 19:37:00 följande:

Hej, jag kommer göra min första ivf efter sommaruppehållet. De känns både jättespännande och läskigt. Sjukt va vi Jag som kvinna ska gå igenom för att få barn när de egentligen är min sambo som har dålig kvar på spermierna. Jag är rädd att de ska påverkar mina ägg, alltså min framtida chans att få barn. Eftersom man man är inne och påverkar ägglossning osv.

Men jag hoppas verkligen att de är flask oro och att de kan bli både ett och två barn!

Just nu väntar jag på mensen som kommer om typ fem veckor. Då får vi äntligen börja räkna ner tills de är dax för sprayen.

Äntligen någon som tänker samma som mig. Infertilitetsvården är inte jämnställd. Varför behandla kvinnor när män är infertila? Står ju i fass att män kan ta gonal f för att få mer spermier men jag har aldrig hört om någon som gjort det.
  • Luradggr2
    DahliaRose skrev 2018-06-27 14:04:53 följande:

Jag är snäpet yngre än trådstartaren och får konstanta frågor om varför jag inte har barn, inte minst från min mans familj. Känns rejält jobbigt när man själv vill och folk utgår ifrån att det antingen är ett aktivt val, alternativt att de börjar ställa massa privata frågor. Min egen mamma är rätt så förstående, men gillar att påpeka hur lätt hon och alla andra kvinnor i familjen har fått barn, så hon är inte den första jag väljer att prata med.

Jag funderar på om det nästan är bättre att säga ifrån. Hur som så förstår jag hur du känner och hur jobbigt det är.<3
  • Luradggr2

Jag har också börjar med sprayen och troligen fått en cysta av den. Har tid bokad på måndag då jag har ont i vänster äggstock och fått en stor knöl. Mår extremt psykiskt dåligt av sprayen också. Hur har det gått för er när ni tagit sprayen?

• Luradggr2
    Varmtass skrev 2018-06-29 05:51:52 följande:

Usvh de låter inge kul! Jag är så orolig att jag också ska få negativa biverkningar av sprayen och sprutorna. De är ju ändå min sambo som har få spermier. Så känns så dumt å gå in å rota i min kropp. Som faktiskt enligt undersökning såg bra ut!

Hoppas de går bra för dig! Jag väntar fortfarande på mens så jag kan starta med sprayen:)

Vilken cykeldag ska du börja med sprayen? Min teori är att det inte var så bra att börja dag två. Är ju som gjort för att bli ägglossning på ge som sen inte släpper pga sprayen och blir en cysta istället. Blä! Får se vad doktorn säger på måndag!

Ja det är inte klokt och jag känner samma sak! Ibland tänker jag den förbjudna tanken att få barn på vanligt vis med någon annan. Vågar inte säga det till kuratorn för jag är rädd vi blir nekade fortsatta försök då.
  • Luradggr2
    LillaAw skrev 2018-06-29 08:04:36 följande:

Känner som ni. Min kropp fungerar prima men min man har få och dåliga spermier. Jag fick ut 16 ägg sist men 3 blev befruktade med icsi. Jag har varit gravid tidigare med annan man (avslutades dock då jag var rätt ung). Utomlands gör de imsi. De förstorar upp en spermie 6000 gånger för att hitta den bästa. Det finns ännu inte i Sverige. Min läkare pratar bara om hur vi med mediciner och spray ska göra mina ägg "bättre" när de är pga min partner vi ens är där. Han säger inget alls om min partners spermier. Blir så less på det. Kan de inte göra ultraljud eller ens känna på pungen om den är normal så att bitestiklar och allt är okej, men icke.

Det känns skönt att ni är flera som förstår. Min man har heller inte fått bli undersökt fastän han inte ser frisk ut där nere och har berättat att han har haft problem att göra sitt x gravid också, haft inflammation i bitestikeln + har pungbråck. Allt fokus ligger istället på mig.

Oj!! I vilka länder kan man göra imsi?
  • Luradggr2
    Varmtass skrev 2018-06-29 16:30:26 följande:

Åh så skönt att du säger de! För jag tänker också så och vågar inte säga de till någon heller. Min sambo skulle bli jätteledsen. Men tanken att skaffa barn med någon annan på vanligt vis tänker man ju. Då skulle man slippa sprayen, sprutorna, äggplock. De är mkt som vi utsätter vår kropp för deras skull. För att dom inte funkar..

Jag kommer börja på dag 18 efter första dagens på mens... vilken skillnad..

Det är så befriande att få skriva med någon som har samma tankar och känslor kring det hela. <3 Jag skulle heller aldrig säga det till min man och våga inte säga till kuratorn så nu har jag någon att ventilera med.

Det är säker inga problem att ta sprayen! Jag hade knappt biverkningar de första två veckorna. Det kom sen när jag blev helt nedreglerad. Jag kör längre än er andra i tråden pga misstänkt lindrig endometrios. Jag har gjort en ivf tidigare med kort program. Örebro kör kort på rutin, Linné långt på rutin sa min läkare som samarbetar med båda. Tycker nässprayen är bättre än Oraglutran sprutan som ska hämma ägglossningen istället för sprayen. Oralgutran är riktigt otrevlig. Grov kanyl, huvudvärk och allergisk reaktion på injektionsstället. Svullnar, gör ont och kliar som busen. På det viset är sprayen så mycket lättare.
  • Luradggr2
    LillaAw skrev 2018-06-29 18:50:22 följande:

Jag gjorde först kort protokoll på linne men ska göra långa nu :) men jag ska sluta med sprayen efter ca 2 veckor och då enbart ta gonal-F. Ingen orgalutran heller. Tog det förra gången. Har inte hört så många som slutar helt med sprayen under injektionerna.. Konstigt att de gör så olika. Är rädd man ska ägglossa spontant men tydligen inte sa läkaren på Linnekliniken.

Va häftigt! Sa läkaren om det är någon särskild anledning till att att göra på det viset? Jag funderar på om det skulle kunna passa mig som är svårstimulerad? Jag ska kolla med min läkare på måndag. Låter ju kanon att slippa Orgalutran och Synarelan samtidigt! Min läkare samarbetar ju även med din klinik så hon borde ha testat den metoden.
  • Luradggr2
    LillaAw skrev 2018-06-30 17:15:30 följande:

Nä han sa inget jag frågade bara om jag inte skulle ta något som hämmade ägglossning men då sa han att det inte behövdes. Vissa kallar den nog "bostonmetoden" men det har jag bara läst mig till på familjeliv. Så ingen säker källa ;) fråga gärna din läkare. Är med nyfiken på varför man gör så :)

Ok. Tack! Jag kollar med läkaren på måndag så återkommer jag med vad hon sa om den.
Svar på tråden IVF augusti 2018