• LillaAw

IVF augusti 2018

Varmtass skrev 2018-06-27 19:37:00 följande:

Hej, jag kommer göra min första ivf efter sommaruppehållet. De känns både jättespännande och läskigt. Sjukt va vi Jag som kvinna ska gå igenom för att få barn när de egentligen är min sambo som har dålig kvar på spermierna. Jag är rädd att de ska påverkar mina ägg, alltså min framtida chans att få barn. Eftersom man man är inne och påverkar ägglossning osv.

Men jag hoppas verkligen att de är flask oro och att de kan bli både ett och två barn!

Just nu väntar jag på mensen som kommer om typ fem veckor. Då får vi äntligen börja räkna ner tills de är dax för sprayen.

Hej! Jag ska också börja med sprayen snart. Eller dag 19 på min menscykel. Väntar på mensen nu. Har gjort ett försök innan men då med bara sprutor. Fick många ägg men få befruktades då min man har få och slöa spermier får vi göra icsi.

Är rädd att det ska upprepa sig. Är 28 år så åldern borde inte påverka tycker dem :)
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • LillaAw
    Gabvt skrev 2018-06-28 18:06:53 följande:

Kul! Vi ska också göra ivf där i augusti :) vem går ni hos?

Går hos jan men har träffat tre olika läkare.. men gillar jan, han är bra. Och han gjorde mitt äggplock nästintill smärtfritt. Det kanske de andra också hade gjort men kände mig trygg med honom :)

vi hade samtal igår och vi får börja med spray nu i juli redan när de har stängt vilket jag tyckte va en bra service. Han bokade också in ultraljud och prel äggplock om det går som planerat i v 33.

Jag får dock ingen genomgång av de nya sprutorna och läkemedel men är sjuksköterska själv så han kanske tänkte att jag vet hur man tar dem?!

Allt har gått väldigt snabbt och smidigt, mitt första försök också så kan varmt rekommendera Cvl :)
  • LillaAw
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 07:28:08 följande:

Vilken cykeldag ska du börja med sprayen? Min teori är att det inte var så bra att börja dag två. Är ju som gjort för att bli ägglossning på ge som sen inte släpper pga sprayen och blir en cysta istället. Blä! Får se vad doktorn säger på måndag!

Ja det är inte klokt och jag känner samma sak! Ibland tänker jag den förbjudna tanken att få barn på vanligt vis med någon annan. Vågar inte säga det till kuratorn för jag är rädd vi blir nekade fortsatta försök då.

Känner som ni. Min kropp fungerar prima men min man har få och dåliga spermier. Jag fick ut 16 ägg sist men 3 blev befruktade med icsi. Jag har varit gravid tidigare med annan man (avslutades dock då jag var rätt ung). Utomlands gör de imsi. De förstorar upp en spermie 6000 gånger för att hitta den bästa. Det finns ännu inte i Sverige. Min läkare pratar bara om hur vi med mediciner och spray ska göra mina ägg "bättre" när de är pga min partner vi ens är där. Han säger inget alls om min partners spermier. Blir så less på det. Kan de inte göra ultraljud eller ens känna på pungen om den är normal så att bitestiklar och allt är okej, men icke.
  • LillaAw
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 17:09:29 följande:

Det är så befriande att få skriva med någon som har samma tankar och känslor kring det hela. <3 Jag skulle heller aldrig säga det till min man och våga inte säga till kuratorn så nu har jag någon att ventilera med.

Det är säker inga problem att ta sprayen! Jag hade knappt biverkningar de första två veckorna. Det kom sen när jag blev helt nedreglerad. Jag kör längre än er andra i tråden pga misstänkt lindrig endometrios. Jag har gjort en ivf tidigare med kort program. Örebro kör kort på rutin, Linné långt på rutin sa min läkare som samarbetar med båda. Tycker nässprayen är bättre än Oraglutran sprutan som ska hämma ägglossningen istället för sprayen. Oralgutran är riktigt otrevlig. Grov kanyl, huvudvärk och allergisk reaktion på injektionsstället. Svullnar, gör ont och kliar som busen. På det viset är sprayen så mycket lättare.

Jag gjorde först kort protokoll på linne men ska göra långa nu :) men jag ska sluta med sprayen efter ca 2 veckor och då enbart ta gonal-F. Ingen orgalutran heller. Tog det förra gången. Har inte hört så många som slutar helt med sprayen under injektionerna.. Konstigt att de gör så olika. Är rädd man ska ägglossa spontant men tydligen inte sa läkaren på Linnekliniken.
  • LillaAw
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 20:21:23 följande:

Va häftigt! Sa läkaren om det är någon särskild anledning till att att göra på det viset? Jag funderar på om det skulle kunna passa mig som är svårstimulerad? Jag ska kolla med min läkare på måndag. Låter ju kanon att slippa Orgalutran och Synarelan samtidigt! Min läkare samarbetar ju även med din klinik så hon borde ha testat den metoden.

Nä han sa inget jag frågade bara om jag inte skulle ta något som hämmade ägglossning men då sa han att det inte behövdes. Vissa kallar den nog "bostonmetoden" men det har jag bara läst mig till på familjeliv. Så ingen säker källa ;) fråga gärna din läkare. Är med nyfiken på varför man gör så :)
  • LillaAw
    Ettnamn4sep skrev 2018-08-15 21:48:38 följande:

Hej!

Jag gjorde mitt första IVF försök i juni. Misslyckat. Fanns risk för överstimulering och därför valde man ett totaltfrys. Man fick ut många ägg, 8 befruktade men inget delade sig till frysen. Man tror det ligger något i ägget. Därför ska jag till nästa ivf försök byta spruta. En jobbig process? Ja. Den är absolut vidrig i alla former så jag har full förståelse för din situation.

Nästa ivf försök blir när mensen kommer nu i augusti. Vi hoppas och ber.

Hoppas det går bra för er och tack för att du delar med dig!

Hej! Jag gjorde mitt andra försök i slutet av juli. Fick också ut många ägg men av 7 befruktade så slutade alla dela sig dag 2 så vi fick inget tillbaka heller. Var helt knäckt och mår fortfarande dåligt av det.

Nu är vi på gång igen med ivf3 och får köra andra sprutor (kombinera gonalf och menopur) kort protokoll. Var på ultraljud idag och de såg 15 äggblåsor på gång. Hoppas ni får bättre resultat denna gången. Det är verkligen vidrigt att inte ens få tillbaka något efter allt man utstått med spray, sprutor och äggplock :/
  • LillaAw
    Ettnamn4sep skrev 2018-08-31 22:48:03 följande:

Hej,

Då har vi mycket liknelser i processen. Har själv även kombinera gonalf men menopur i drygt 12 dagar. Hade ÄP idag. Har inte lika ont denna gång som vid senaste ägguttag.

Sist fick man ut 26 ägg. Denna gång 10 ägg. Vi får inte veta något om befruktning eller om ett embryo är återföringsbart förrän på måndag. Vi vill verkligen åtminstone få en återföring denna gång.

Hoppas det går bra för er med! ÄP borde vara nästa vecka för er?

Åh det är så jobbiga dagar att vänta när man haft dåliga resultat i ryggsäcken. Hoppas verkligen det är er tur nu, har hört många andra som fåttt bra resultat med den kombinationen och kvalitet är ju bättre än kvantitet!

Lycka till!
Svar på tråden IVF augusti 2018