• Anonym (bilägare)

Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?

Kollektivtrafiken till min arbetsplats fiungerar dåligt. Därför kör jag bil till jobbet och en kollega får åka med. Man sparar ca 30 min per väg genom att ta bilen.
    Kollegan betalar inte för att att åka med. Hon saknar körkort.
    Börjar känna mig ganska låst av detta, bl a för att hon inte orkar gå upp tidigare på morgonen och ibland vill jag med kort varsel stanna längre på jobbet och då hinner hon inte hem innan förskolan stänger.
    Hur mycket hänsyn ska jag ta till hennes behov?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-01 07:52
    Hon betalar inte pga att hon har mycket låg lön.
  • Svar på tråden Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (bilägare) skrev 2018-06-01 07:15:13 följande:

Kollektivtrafiken till min arbetsplats fiungerar dåligt. Därför kör jag bil till jobbet och en kollega får åka med. Man sparar ca 30 min per väg genom att ta bilen.

Kollegan betalar inte för att att åka med. Hon saknar körkort.

Börjar känna mig ganska låst av detta, bl a för att hon inte orkar gå upp tidigare på morgonen och ibland vill jag med kort varsel stanna längre på jobbet och då hinner hon inte hem innan förskolan stänger.

Hur mycket hänsyn ska jag ta till hennes behov?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-01 07:52

Hon betalar inte pga att hon har mycket låg lön.

Du skulle ju kunna tala med henne och säga något i stil med att

- de kommande veckorna måste jag åka tidigare några dagar samt stanna lite längre på jobbet då jag vill hinna göra klart lite saker och hinna ikapp och ha god framförhållning.

Då vet hon ju att du kommer åka tidigare och stanna längre och då får hon i så fall anpassa sig efter dig. Du måste ju kunna känna dig som en fri människa på ditt jobb och hur du tar dig dit/hem. Hon får ett alternativ och kan hon inte anpassa sig efter dina tider får hon ta sig till och från jobbet på annat sätt.

Hon får väl börja spara pengar så hon kan ta eget körkort och i framtiden köpa en liten begagnad billig bil.
  • Bjoer
    Anonym (bilägare) skrev 2018-06-01 09:57:42 följande:
    Hon hade fått åka kollektivt. Tror att hon hade gått in I väggen om hon inte kunde åka med mig. Hon har två små barn och pga osäker arbetssituation vågar hon inte arbeta deltid.
    Tycker det är bra att du hjälper henne. Vissa behöver mer hjälp än andra. Jag kan förstå om det tär lite att du måste anpassa dig efter henne och tycker att du gott kan be henne gå upp tidigare ifall du måste åka tidigare. Jag vet inte hur det ser ut med förskolan ifall det inte går att hämta senare med kort varsel och isf. så är det ju som det är. Annars kan du be henne ringa de gånger du måste jobba över och förvarna förskolan att ni blir lite sena. Tror ni får ge efter lite på varsin kant, helt enkelt.

Förövrigt tycker jag den här tråden är lite deprimerande, där så många direkt dömer istället för att inse att alla inte har det lika lätt i livet.
  • OlgaElvira

Att hon åker med kostar ju dig inget extra som jag förstår, men att hon inte anpassar sig till dina tider orsakar dig besvär.

Om du kräver betalt av henne så kan hon ställa krav på när ni ska åka. Kanske är bästa alternativet att hon får åka med gratis men att hon får anpassa sig mer efter dina tider. Det borde vara den lösning som passar dig bäst.

Vänlighet och hjälpsamhet har man igen i längden.

• Anonym ("snyltaren")

Jag är lite i din kollegas skor. Jag åker gratis med en kollega (fast hen vägrar ta betalt, jag har försökt flera ggr per år i de första 7-8 åren innan jag gav upp. Men vi byter andra tjänster istället som t. ex. lunchlådor) och har inte själv körkort.

Jag anser att jag som tar emot tjänsten får göra vad jag kan för att anpassa mig och underlätta för personen som kör. Behöver kollegan åka tidigare/senare än vanligt så är det det som gäller (med förvarning så långt i förväg som möjligt). Behöver kollegan stanna så får jag snällt vänta eller ta buss/taxi/helikopter. Åter igen så är det trevligt att veta så tidigt som möjligt för att kunna parera. På mitt jobb så kan en övertid dyka upp som en blixt från klar himmel 10 min innan sluttid, men oftast vet vi att det kommer bli sent 3-4 timmar i förväg om inte mer. Dessutom tar det ca 30 min att få ut en taxi till min arbetsplats så ofta är det lika bra att vänta in kollegan som att ringa taxi i sista sekunden.

Sedan är det en självklarhet att jag tar mig till/från en plats som funkar för kollegan (även om jag uppskattar att bli skjutsad till dörren när det ösregnar eller är snöstorm så är det aldrig ett krav eller förväntning).

Men TS, du ska inte känna dig låst vid denna samåkning. Är kollegan en normalt funtad individ så har hon full förståelse till att du inte kan eller vill vara hennes privat-chaffis. Men ge henne gärna några veckor/en månad att få ihop en ny lösning och du känner att det inte är akut.

• viseversa
    Anonym (Vem vet inte jag vem vet inte du) skrev 2018-06-01 08:05:00 följande:
    Har ts SAGT att det är ett hinder för hen?

Man är inte dum i huvudet för att man har svårt för socialt samspel.
    Ja det har ts skrivit. Att ts måste ta hänsyn till kollegan både för och eftermiddag. Att ts inte kan stanna kvar längre på jobbet för kollegan måste hinna hämta på förskolan i tid. Tycker jag är att innebära förhinder.
  • HugoBR

Hjälper den här kollega dig på något annat sätt? Har ni ett givande och ett tagande eller är det bara du som ger och ger? 
    Om det är så att hon inte ger något tillbaka som motsvarar att kunna åka med dig så skulle jag inte tagit hänsyn till henne utan bara meddelat vilka tider det är som gäller. Meddela även att det kan bli ändringar med kort varsel och att hon bör ha en reservplan. 

• Fiona M
    OlgaElvira skrev 2018-06-01 10:10:16 följande:

Att hon åker med kostar ju dig inget extra som jag förstår, men att hon inte anpassar sig till dina tider orsakar dig besvär.

Om du kräver betalt av henne så kan hon ställa krav på när ni ska åka. Kanske är bästa alternativet att hon får åka med gratis men att hon får anpassa sig mer efter dina tider. Det borde vara den lösning som passar dig bäst.

Vänlighet och hjälpsamhet har man igen i längden.

Varför kan hon ställa krav om hon betalar?
  • Anonym (bb)
    Anonym (bilägare) skrev 2018-06-01 09:57:42 följande:

Hon hade fått åka kollektivt. Tror att hon hade gått in I väggen om hon inte kunde åka med mig. Hon har två små barn och pga osäker arbetssituation vågar hon inte arbeta deltid.

Det du håller på med är välgörenhet. Och det är väl jättefint av dig. Men frågan är väl hur långt du kan sträcka dig? Det kan bara du själv svara på.

När kommer hon att ha fast anställning? Råd med egen bil?
  • Anonym (Anna)

Hur fungerar det om du är sjuk, ledig? Har ni alltid samma semesterperiod?

Jag hade turen att kunna samåka under en utbildning jag gick under 2 terminer. Jag cyklade/gick till en plats där min studiekamrat lätt kunde stanna utan omväg. Jag betalade samma pris som ett busskort samt att jag bakade bröd/bullar/kakor.

Eftersom det var en utbildning hade vi samma tider. Var hon sjuk cyklade jag hela vägen (2 mil).

Eftersom du skrivit detta inlägget känner du dig utnyttjad och låst. Ska hon fortsätta samåka med dig får de ske på dina premisser.

• Panke

Den hänsyn jag tycker du ska visa är att hon behöver få veta i rimlig tid att hemskjutsen inte funkar. Dvs ?kort varsel? får inte vara så kort att hon inte hinner med kollektivtrafiken. Annars är det riktigt svinigt. Oavsett betalning.

I övrigt tycker jag att hon får anpassa sig till dig.

Svar på tråden Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?