complicit skrev 2018-06-01 14:44:57 följande:
Det är väl bara att säga till henne att "Imorgon måste jag åka vid X-tid, vill du åka med ändå?" eller "På torsdag kommer jag jobba över en timme."
Om hon åker med dig de flesta dagarna så kan hon ju åka kollektivt de dagar det inte fungerar för henne. Någon speciell hänsyn behöver du inte ta eftersom du är den enda som kör, hon åker med när dina tider passar henne helt enkelt.
Låter helt rimligt. TS: Du har ingen anledning att ursäkta eller förklara något mer än så.
Det är som ovan sagt rimligt att du talar om så tidigt på dagen att du ska jobba längre så att kollegan har en chans att hinna med kollektivtrafik. Detta eftersom ni skaffat en vana där hon förlitar sig på att kunna åka med dig. Om övertiden blir bestämd med väldigt kort varsel är det mer tveksamt om det funkar att samåka för någon med tid att passa.
Om du vill ha betalt eller ej för samåkningen är helt upp till dig. Att tänka på för kollegan om hon ska betala och därtill inte alltid kunna åka med dig så att hon även får tänka på bussbiljetter är att det kan bli en del dyrare för henne än vad ett månadskort blir. Men hon kanske prioriterar tiden. Personligen skulle jag inte i första taget göra mig beroende av samåkning och passa någon annans tider för att spara en halvtimma enkel väg där jag kunde sitta och lyssna på något trevligt i lugn och ro.