• Anonym (bilägare)

Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?

Kollektivtrafiken till min arbetsplats fiungerar dåligt. Därför kör jag bil till jobbet och en kollega får åka med. Man sparar ca 30 min per väg genom att ta bilen.
    Kollegan betalar inte för att att åka med. Hon saknar körkort.
    Börjar känna mig ganska låst av detta, bl a för att hon inte orkar gå upp tidigare på morgonen och ibland vill jag med kort varsel stanna längre på jobbet och då hinner hon inte hem innan förskolan stänger.
    Hur mycket hänsyn ska jag ta till hennes behov?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-01 07:52
    Hon betalar inte pga att hon har mycket låg lön.
  • Svar på tråden Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?
  • Anonym (Surtant)

Kommer låta som världens grinigaste nu.

Man ska passa sig för att hamna i den situation du gjort, men nu är du där och behöver lösas den.

Var och en tar ansvar för sitt. Att hon har bråttom till förskola och har låg lön är inte ditt problem, och du har ingen skyldighet att varken anpassa dig efter henne eller hjälpa till. Sen om du VILL göra det är det en annan sak.

Prata klarspråk med henne, att du tänker jobba över då och då och att hon dessa dagar antingen får stanna kvar eller åka hem själv.

När det gäller morgonen så är det ännu enklare, du åker en viss tid, vi säger kl 07, pm hon vill följa med då ställer hon sig på vägen eller vart du nu hämtar henne så får hon åka med. Annars tar hon sig till jobbet själv.

Så, klart. Med vissa människor behöver man tyvärr vara tydlig. Ingen blir hjälpt av att man sitter och tycker synd om dom. Man bäddar sin egen säng så att säga.

• Anonym (PawP)

Du är väldigt snäll.

Hon borde förstå att varje gång hon får/kan åka med dig är en bonus. Normalfallet för henne borde vara kollektivt. Du ska självklart åka till jobbet den tid du tycker att det är bra för dig att åka. Samma med hemvägen. Hon kan inte hänga upp sin jobbresa på dig. Hon måste kunna ta sig till jobbet själv!

Hur långt har ni till jobbet?
    Kan hon skaffa elcykel, vespa eller moppe?

Just nu får man dessutom 25% av priset på elcykeln tillbaka från staten som en miljögrej!

Hon kan ju heller inte gilla att vara beroende av dig!
    Hur långt är det till jobbet?

• Anonym (Elsa)

Tycker inte att du behöver vända ut och in på dig själv för att anpassa dig till henne. Vill du åka tidigare säger du det och då får hon välja om hon vill åka med då eller inte. Vill du jobba över nån dag berättar du i tid så hon vet, och kan därför ta bussen till förskolan.

Sen tycker jag att det är helt upp till dig om betalning eller inte. Är du okej med att hon inte betalar, och om du ändå skulle köra den sträckan, tycker jag inte att hon nödvändigt måste betala.

• Anonym (ä)
    Anonym (bilägare) skrev 2018-06-01 07:15:13 följande:

Kollektivtrafiken till min arbetsplats fiungerar dåligt. Därför kör jag bil till jobbet och en kollega får åka med. Man sparar ca 30 min per väg genom att ta bilen.
    Börjar känna mig ganska låst av detta, bl a för att hon inte orkar gå upp tidigare på morgonen och ibland vill jag med kort varsel stanna längre på jobbet och då hinner hon inte hem innan förskolan stänger.

En kollega har fått dig att tro att du på något sätt är skyldig att kompensera hennes låga lön med att erbjuda henne gratis resor till jobbet.
    Du måste anpassa dig till hennes tider såväl på morgonen som på eftermiddagen. Hennes behov styr din vardag och din arbetsdag.
    Hur blev det så här?
  • EnAnonumius
    Anonym (Vem vet inte jag vem vet inte du) skrev 2018-06-01 07:59:08 följande:
    Var inte så snabba på att säga att kollegan snyltar och dyl, det kanske inte alls handlar om det.
    Hen kanske är autistisk och öht inte tänkt i banorna att betala eller att det kan vara några problem eftersom ts aldrig sagt nåt om det.
    Vad fan har autism med saken att göra?
    Man kan inte hålla på att förklara dåligt beteende att det beror på att personen är autistisk, något som har blivit  som har blivit löjligt populärt här på FL att göra.

• Anonym (Väluppfostrad)
    EnAnonumius skrev 2018-06-01 20:08:40 följande:
    Vad fan har autism med saken att göra?
    Man kan inte hålla på att förklara dåligt beteende att det beror på att personen är autistisk, något som har blivit  som har blivit löjligt populärt här på FL att göra.
    Tack, skitstövelbeteende hobbydiagnosticeras ofta med autism här på fl vilket är skitjobbigt att läsa, som att alla aspergare är hemska människor. /Väluppfostrad aspie.
  • Anonym (Mela)
    Anonym (Väluppfostrad) skrev 2018-06-01 20:40:13 följande:

Tack, skitstövelbeteende hobbydiagnosticeras ofta med autism här på fl vilket är skitjobbigt att läsa, som att alla aspergare är hemska människor. /Väluppfostrad aspie.

Eller adhd.. Det är också vanligt att alla som inte kan uppföra sig normalt har adhd *rolleyes*
  • Åsa
    complicit skrev 2018-06-01 14:44:57 följande:

Det är väl bara att säga till henne att "Imorgon måste jag åka vid X-tid, vill du åka med ändå?" eller "På torsdag kommer jag jobba över en timme."
    Om hon åker med dig de flesta dagarna så kan hon ju åka kollektivt de dagar det inte fungerar för henne. Någon speciell hänsyn behöver du inte ta eftersom du är den enda som kör, hon åker med när dina tider passar henne helt enkelt.

Låter helt rimligt. TS: Du har ingen anledning att ursäkta eller förklara något mer än så.
    Det är som ovan sagt rimligt att du talar om så tidigt på dagen att du ska jobba längre så att kollegan har en chans att hinna med kollektivtrafik. Detta eftersom ni skaffat en vana där hon förlitar sig på att kunna åka med dig. Om övertiden blir bestämd med väldigt kort varsel är det mer tveksamt om det funkar att samåka för någon med tid att passa.

Om du vill ha betalt eller ej för samåkningen är helt upp till dig. Att tänka på för kollegan om hon ska betala och därtill inte alltid kunna åka med dig så att hon även får tänka på bussbiljetter är att det kan bli en del dyrare för henne än vad ett månadskort blir. Men hon kanske prioriterar tiden. Personligen skulle jag inte i första taget göra mig beroende av samåkning och passa någon annans tider för att spara en halvtimma enkel väg där jag kunde sitta och lyssna på något trevligt i lugn och ro.
  • EnAnonumius
    Anonym (Väluppfostrad) skrev 2018-06-01 20:40:13 följande:
    Varsågod.. Glad

Blir själv så otroligt trött på att det skall skyllas på autism (eller adhd) då jag känner själv några med asperger som kan sköta sig och många gånger kan sköta sig, faktiskt mycket bättre många gånger om trots sin diagnos.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mela) skrev 2018-06-01 20:51:10 följande:
    Eller adhd.. Det är också vanligt att alla som inte kan uppföra sig normalt har adhd *rolleyes*
    Ja eller hur.
    Allt dåligt skitstövel beteende skall tydligen förklaras med asperger eller adhd. Det är tröttsamt, så otroligt tröttsamt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • hammarhajen

Du ska inte behöva anpassa dig alls, du är ju den som ställer upp.

Det rimliga tycker jag är att kollegan kommer till dig och kollar läget på em, "ska du åka hem före kl. XX eller ska jag ta bussen?" Då kan du där och då känna efter om du behöver jobba över eller kan åka tidigt. Det ska du inte behöva säga i förväg.

• Anonym (PawP)

TS, hur långt är det till jobbet?

• Anonym (mor)
    Anonym (bilägare) skrev 2018-06-01 07:15:13 följande:

Ingen mer hänsyn än du är beredd till....MEN OM du tröttnar så avundas jag dig inte när du ska prata med kollegan kring det. Huga.
  • Anonym (mor)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-03 06:24:37 följande:
    Ingen mer hänsyn än du är beredd till....MEN OM du tröttnar så avundas jag dig inte när du ska prata med kollegan kring det. Huga.
    *Nu kom jag på vad jag skulle göra då jag är konflikträdd. Jag skulle börja cykla.
  • Anonym (PawP)
    Anonym (mor) skrev 2018-06-03 06:25:31 följande:
    *Nu kom jag på vad jag skulle göra då jag är konflikträdd. Jag skulle börja cykla.

Cykla är bra. Nu finns dessutom väldigt bra elcyklar och man får 25% av priset som miljöbonus just nu. Men TS vill ju inte svara på hur långt det är. Det beror ju på hur långt det är till jobbet. 30 min bil på E4:an skulle jag se som för långt även med elcykel.
Svar på tråden Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?