• Linepj

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Jag slutade med cerazette januari i år. Fick första mensen i februari och sen nästa mens i maj. Efter det har jag inte haft någon blödning. Fick positivt på ältest först 11 juli (fick positivt tre dagar i rad) och sen igen 21 juli (denna gång fem dagar i rad). Har ingen aning om bim eller om jag ens ägglossat för det blev så konstigt på ältesterna.. Sabla cerazette, hade jag vetat att kroppen skulle reagera såhär skulle jag aldrig börjat med dom.

• Linepj
    JenniB skrev 2018-08-03 11:52:43 följande:

Vill gärna ta upp en fråga jag själv funderat på sedan ett tag tillbaka.

Jag har läst så mycket om problemen som kan uppstå efter man slutar med ppiller och har fått uppleva det själv. Förvirrad kropp med konstiga hormoner som inte vet vad den ska göra, era inlägg har bara bevisat det ännu mer.

Nu vill vi ju alla gärna bli gravida men hur tänker ni göra efteråt?

Ska ni börja på ppiller igen eller testa något annat preventivmedel? 

Jag gillade cerazette när jag använde dom men nu, när kroppen varit så konstig efter jag slutat (får inte tillbaka mens, får utslag på ältest flera ggr per månad etc men ingen äl verkar ske) så tror jag inte jag skulle våga använda dom igen. Tur jag har en sambo som inte har något emot kondom som preventivmedel.
  • Linepj

Tjejer! Det finns hopp trots knasiga cyklar. Jag hade min första mens i februari, nästa som också var senaste mens 21 maj - 27 maj. Därefter positivt på ältest den 11 juli - 13 juli sen positivt ältest IGEN 21-25 juli och idag fick jag detta:

• Linepj
    WanderChild skrev 2018-08-04 17:41:57 följande:

Woho! Grattis!! Det finns hopp!

Några symtom?

Tack snälla! :) Nu håller jag tummarna för er andra!

Hade liiiiite stramande i nedre delen av magen igår och idag men annars var det i princip tyst. Trodde inte det fanns en chans innan jag fick ett suuuupersvagt plus igår.
  • Linepj
    Arpe86 skrev 2018-08-04 22:05:09 följande:

Grattis!! Härligt att läsa att det är fler som haft knasiga cyklar och sen pussat, samma här kom lite oväntat och har inte 100% koll på när befruktning skett.

Bokat tid hos bm till nästa vecka.

Tack! Och grattis till dig med! :) Ja, visst är det tröstande att flera kan få plus trots att det känns som att kroppen aldrig kommer komma på banan igen!

Vad spännande, kommer du få göra vul för att fastställa vilken vecka du är i?
  • Linepj
    Arpe86 skrev 2018-08-05 20:02:52 följande:

Oj jag vet inte! Vände mig till en bm-mottagning jag brukar gå till för p-piller, bokar tid online på vårdguiden, jag vet inte om det var rätt. Men jag läste lite och ska tydligen fylla i en online-hälsodeklaration för gravida innan besöket..

Hoppas allt går bra! Vore spännande att höra hur ditt besök gick, om du vill skriva sen när du varit där? :)
  • Linepj
    Arpe86 skrev 2018-08-06 16:57:42 följande:

Såklart blev min tid flyttad till nästa fredag pga semester och underbemanning.

Funderar på att kolla runt och se om det är möjligt att få en tidigare tid någon annanstans.. verkar dock fortf vara semestertider.

Vad trist :( Förstår att du vill komma så snart som möjligt, finns det fler att välja på där du bor?
  • Linepj
    Arpe86 skrev 2018-08-07 11:13:58 följande:

Jag bor i Sthlm, har tidigare gått på 3 olika mottagningar (för preventivmedel + cellprov) så kollade hos dem först....

Hade sån tur tidigt imorse att det dök upp en tid redan imorgon på morgonen så den bokade jag in mig på direkt!! Förväntar mig dock att det enbart blir inskrivning.

Men jäkligt nervöst är det nu.

Plus att jag fick dra till med en nödlögn på jobbet imorse för att komma in senare imorgon.

Vilken himla tur! :) Ser fram emot att läsa hur det gick imorrn. Jag vill ju ändå tro att de på nåt sätt ska vilja kolla hur långt gången man är, eftersom man inte haft någon mens/någon regelbunden mens.. men det är nog bara önsketänkande.

Ibland går jag och tänker att jag nog inte är gravid på riktigt, att jag bara fått för mig det. Det är brösten som är rejält ömma, annars känner jag inget. Hur mår du? Symptom?
  • Linepj
    Arpe86 skrev 2018-08-07 15:17:07 följande:

Hur långt gången är du, jag kanske har missat det??

Jag har tempat ett tag och får så länge utgå från när NC satte ut ägglossning (även om mina teststickor sa annat). Isf befruktning någon gång 24-26 juni.

Mina symptom började faktiskt redan innan midsommar och håller i sig... större/svullna/tunga bröst, ömmade till en början men inte längre. Mådde lite illa ett tag, kändes som att jag fick blodsockerfall, men det har jag inte kännt av alls sedan mitten av juli.

Extrem hunger, äter inte mer direkt men gärna oftare. Gått upp ca 1 kg. Magen/tarmarna känns svullna (min sambo tror jag skyller på tarmarna fast det redan skulle vara mage, nja... inte redan....)

För övrigt mår jag faktiskt väldigt bra!

Jag tror jag ska räknas som 4+nånting (om jag hade haft en normal mens) och jag tror det är så jag måste räkna? Jag har inte haft mens sen maj.. Hade positivt ältest mellan 21-25 juli så där nånstans. Plussade med cb digital den 4/8 så det är verkligen nyss, känns fortfarande overkligt..

Åh, då ligger du en hel månad före mig :) Vad skönt att höra att du mår bra. Kul att jämföra symptom och så!
  • Linepj
    Arpe86 skrev 2018-08-08 09:28:09 följande:

Inskrivning idag hos tillfällig bm.

För det första tyckte hon att det var lite märkligt att jag inte haft någon blödning precis efter pillerstoppet i mars..Okej?

Hon var väldigt osäker om den mens jag fick 4 dagar i april verkligen var mens. Antecknade mina bruna oregelbundna flytningar som pågick under maj.

Hon var ganska säker att jag var mycket längre gången än vad jag själv trodde.

Kände på magen, kände livmoder. Lyssnade, vi hörde perfekta hjärtslag!? Definitivt längre gången än 12 v vågade bm påstå. Övriga värden var bra, lite lågt socker.

Ska äta en burk folsyratabletter.

På fredag blir det mer provtagning.

Remiss skickad för kub och ultraljud bör få kallelse ganska omgående.

Ev kunde det vara för sent för kub men bm tyckte inte jag skulle oroa mig allt för mycket....okej..

Allt som allt avslappnat och bra bemötande!

Men gud vilken chock.. vad spännande! Men omskakande! Hur känns det? Vad härligt att ni fick höra hjärtat picka på. Hoppas nu det går snabbt att få komma på ultraljud så att du kan få veta vilken vecka.

Jag längtar så himla mycket tills de där 12 läskiga veckorna har gått. Jag har inte ringt BM än, när ska/borde man göra det? Jag tror jag är i v 4+4.
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp