• oshark

Vi som planerar barn efter pillerstopp

AnnaOctavia skrev 2018-09-20 14:19:03 följande:

Tack för svar!

Alltså CD (cycle day/cykeldag) är från en mens till den andra då? Räknar man så?

Jag använder FLO och tänkte börja tempa med min NC temp samt börja använda ägglossningstester.

Om jag har förstått det rätt så ska man ha lite förhöjd temp vid ÄL?

Alltså, mensen är på g, känner mig så låg och har en massa sjukdomskänslor, hej PMS haha

Exakt - en cykel är från senaste mensens första dag (CD1) till sista dagen innan nya mensen.

Du har förhöjd temp efter ÄL. Så säg att du får ÄL CD 17 sp ska du ha en förhöjd temp från CD 18/19 till mens. För vissa dippar tempen runt CD4/5 för att man får en ökning av östrogen men den brukar i allmänhet ligga över din medellinje (baslinje, CL elller cover line) tills mensen kommer. För vissa dippar temperaturen redan några dagar innan, för andra samma dag och för vissa dagen efter mensen kommer.

För att NC ska sätta ut ÄL krävs att du har en tempökning på minst ca 0.3 grader tre dagar i rad. Då sätts ÄL ut sista dagen med låg temp eftersom tempen ökar efter att ägget har släppt.

ÄL-tester kan alltså genom en stegring i LH-hormon säga att ÄL är på gång och bör ske inom 1-2 dagar efter positivt test, men temphöjningen är det enda sättet (förutom ett besök hos BM) som bekräftar att ägget faktiskt släppt. Ibland (ca 2 ggr per år) har man sk ägglossningslösa cykler då man kan få mens fast man inte haft ägglossning.
  • oshark
    ikkam skrev 2018-09-20 15:14:38 följande:

Slutade med mina vinelle i slutet av juli.. så andra försöket nu och jag kände mig jättekonstig igår kväll så jag testade.. och det var svagt men jag plussade!! 

Tänkte att nej det kan inte stämma, så testade imorse och nu på EM och alla 3 är svaga men det är 2 streck på dom T_T har beställt hem CB så ska testa i helgen med dom.. iiih är så  glad just nu!

Oooh, håller tummarna! Håll oss uppdaterade
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-09-21 09:58:55 följande:

Vafan! Idag kom mensen!! Redan på äl+6????!!!!! Förra månaden kom den på äl+8! Har googlat o jag har klockrena symtom på progesteronbrist! (Spottings, sömnproblem, vätskesamling, känner mig nere, tidig mens *duh*) Hade inte såhär innan p-pillerna så verkar som hormonbalansen inte är helt tillbaka än, eller så är det åldern. Är 31 o läste att just prog nivåerna kan börja minska rätt tidigt :(. Ska ta o beställa hem munkpeppar o progesterall för att försöka stärka upp äl o förlänga lutealfasen till nästa försök. Detta är ju inget kul alls! Ägget har ju inte en chans! :(((

Gud vad tråkigt!

Vad menar du när du säger vätskesamling?
  • oshark
    AnnaOctavia skrev 2018-09-21 09:29:31 följande:
    Åh tusen tack för ditt utförliga svar! Kram
    Inga problem! 
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-09-21 12:53:44 följande:
    Det ska jag! Va så glad när äl kom i normal tid efter min långa första cykel o så strular lutealfasen istället! Så himla typiskt att både denna o förra mensen kom just på en fredag o det inte verkar finnas ngn fysisk butik som säljer munkpeppar :(. Har iaf beställt från graviditetskollen nu med expressleverans så hoppas det kommer på måndag så jag iaf kan komma igång med det på cd4. Beställde även progesterall så ska jag testa att köra det efter nästa äl.

Ovan på detta så verkar vi ha babyboom runt oss till våren, har fått flera besked från folk senaste dagarna! Grattis till er....
    Vad jobbigt! Rynkar på näsan

Du får jättegärna skriva hur det går med munkpepparn och progesterallen. Du verkar ju ligga lite före mig i skedet - jag går ju och väntar på ÄL nummer 2 sen pillerstoppet Glad Är förstås orolig för att min lutealfas ska vara lika kort den här cykeln som förra (7 dagar) så om den är det tänkte jag också testa något av de sakerna jag läst om här (munkpeppar/rosenrot/bidrottningelé/progesteronkräm) men jag tycker alla använder olika saker och att det känns lite krångligt att veta vad man borde satsa på.

Vilken CD fick du ÄL den här cykeln? Var det naturligt att den bara kom tidigare än förra cykeln av sig själv?
  • oshark
    ikkam skrev 2018-09-22 08:51:40 följande:

Idag fick jag det svart på vitt !!

är fortf i BIM -4/-5(min cykel var 23 dagar sist)

Grattis!!!
  • oshark
    JenniB skrev 2018-09-27 08:08:08 följande:

Alltså vad säger ni om de här? Är idag på ÄL+10 och BIM-2! Det syns ännu tydligare på mobilen och i verkligheten men visst är det positivt? Sista bilden är tagen efter 8 min, de andra två efter 2-4 min. <3 

Jag ser något väldigt väldigt svagt på nedersta bilden men vågar inte uttala mig.

Vi har samma köksbänk, haha!
  • oshark

Ni som har haft mer än tre cykler efter ert pillerstopp, hur har de "betett sig"?

Min första cykel (om man räknar sista dagen med piller som CD1 vilket NC gjorde) hade jag ÄL på CD27. Cykeln blev sedan 33 dagar, vilket innebar en lutealfas på bara 7 dagar. 

Är nu inne i min andra cykel och är i princip säker på att jag hade ÄL i onsdags, alltså CD20 (positivt ÄL-test tisdag, ÄL-känningar, livmoderhalspositionen och tempökning till CL igår ioch 0.22 grader över CL idag). Hoppas på att min cykel ska ligga kvar på 30+ dagar så att jag inte får en lutealfas på under 10 dagar.

Innan jag började med p-piller när jag var tonåring hade jag väldigt oregelbunden mens och väldigt långa cykler. Efter ca 5-6 år hade jag ett uppehåll där jag hade ganska regelbundna cykler men fortfarande långa, ca 5-6 veckor. 

Det jag funderar på är om kroppen håller på och "regulerar" sig, dvs om jag nästa cykel kanske kommer få ÄL ännu tidigare och om min lutealfas kommer bli bättre (dvs längre än 7 dagar). Jag funderar nämligen lite på om man ska beställa hem rosenrot och/eller munkpeppar så att man har det hemma när mensen drar igång igen, ifall att min lutealfas håller sig kort..

Vad har ni andra för erfarenheter? 

• oshark
    MizzMariah skrev 2018-09-29 05:10:37 följande:

Hej! Jag slutade med cerazette i april och fick första ägglossning och mens i maj så är på 5 e försöket nu. Har haft en cykel på mellan 28 och 33 dagar. Så vad det verkar som så återställde kroppen sig fort. Jag har ju ändå ätit piller utan uppehåll i 15 år.. inget plus ännu men igår kväll fick jag positivt på ägglossningstestet och det är rejält med molvärk så förhoppningsvis ägglossning på g idag. Det enda konstiga jag märkt sen stoppet är att jag har så lite mens. Blöder bara i två dagar och det tycker jag är konstigt.. någon med erfarenhet av det?

WanderChild skrev 2018-09-29 07:34:23 följande:

Samma här! Haft normal mens 2 ggr sen pillerstopp och hade förr mens i 7 dagar, nu efter har det bara varit 3-4 dagar. Hur lång lutealfas har du? För egen del är jag rätt säker på att det är där problemet ligger. Min lutealfas har bara varit 6 resp 8 dagar lång med spottings i 1-2 dagar innan. Så slemhinnan har med andra ord inte hunnit bygga upp sig lika mkt som den gjort förr innan allt sköljs ut. Denna cykel kör jag bla munkpeppar och ska sen använda progesterall för att försöka förlänga lutealfasen. Inget ägg hinner ju heller fästa på så kort tid liksom...

Arpe86 skrev 2018-09-29 08:15:27 följande:

Jag hann få mens 1 ggr efter pillerstoppet (dröjde ca 32 dagar). Hade inte någon blödning alls under de 4 år jag åt Cerazette och innan dess åt jag Yasmin i 8 år så tot 12 år med piller.

Efter pillerstoppet blödde jag lite i ca 3 dagar . Reagerade också på det. Hade ytterst lite mensvärk dag 1. Skönt!

När jag åt Yasmin blödde jag betydligt mer ca 2-3 dagar som avtog 2-3 dagar + värk minst 2 dagar.

Har era lutealfaser hållit sig lika långa som första gången ni fick ÄL och mens efter pillerstippet då?
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-09-30 00:11:56 följande:

Haft äl 2 ggr sen pillerstopp bara o den första va lutealfasen 8 dagar, andra 6... Nästa äl är förväntad nästa vecka...

Ok. Då håller vi tummarna att den dyker upp då
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp