Vi som planerar barn efter pillerstopp
Tack för svar!
Alltså CD (cycle day/cykeldag) är från en mens till den andra då? Räknar man så?
Jag använder FLO och tänkte börja tempa med min NC temp samt börja använda ägglossningstester.
Om jag har förstått det rätt så ska man ha lite förhöjd temp vid ÄL?
Alltså, mensen är på g, känner mig så låg och har en massa sjukdomskänslor, hej PMS haha
Du har förhöjd temp efter ÄL. Så säg att du får ÄL CD 17 sp ska du ha en förhöjd temp från CD 18/19 till mens. För vissa dippar tempen runt CD4/5 för att man får en ökning av östrogen men den brukar i allmänhet ligga över din medellinje (baslinje, CL elller cover line) tills mensen kommer. För vissa dippar temperaturen redan några dagar innan, för andra samma dag och för vissa dagen efter mensen kommer.
För att NC ska sätta ut ÄL krävs att du har en tempökning på minst ca 0.3 grader tre dagar i rad. Då sätts ÄL ut sista dagen med låg temp eftersom tempen ökar efter att ägget har släppt.
ÄL-tester kan alltså genom en stegring i LH-hormon säga att ÄL är på gång och bör ske inom 1-2 dagar efter positivt test, men temphöjningen är det enda sättet (förutom ett besök hos BM) som bekräftar att ägget faktiskt släppt. Ibland (ca 2 ggr per år) har man sk ägglossningslösa cykler då man kan få mens fast man inte haft ägglossning.