• oshark

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Sirest01 skrev 2018-10-01 22:04:03 följande:

Idag kom mensen på cd55. Är nog första gången jag är glad över att få mensen. Hoppas kroppen kommer igång som den ska nu efter detta :)

Grattis! Eller vad man nu ska säga Flört Skönt att det är igång igen iaf!
  • oshark
    MizzMariah skrev 2018-10-01 01:16:46 följande:
    Ja min lutealfas verkar hålla sig på 15-16 dagar hittills i alla fall. Däremot va cykeln längre först för mig. Den va på 33 dagar. Men med rosenrot och apiforce blev den 28 dagar vilket känns bra :) hade ÄL fredag/lördag nu helgen som varit så bara att hålla tummarna nu..
    OK. Det gör vi Glad

Jag är på ÄL+6 imorn och väntar spänt och nervöst på om jag ska få en längre lutealfas eller inte. Det kommer inte vara någon fråga om att ta ett graviditetstest denna omgången, men jag hoppas på att jag får några dagar till innan mensen kommer.

Förra cykeln hade jag en dipp till CL på ÄL+5, sen upp igen +6 och sen dipp ner under CL och mens +7. Den här cykeln har jag inte haft någon dipp idag, utan ökat lite jämfört med +4 och +3. Så förhoppningsvis dödade inte min östrogentillförsel min progesteronnivå denna gången Glad

Har dock i preventivt syfte beställt hem både rosenrot och munkpeppar så om mensen dyker upp borde jag få hem dem innan veckans slut.
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-10-01 22:43:40 följande:

Har nu ätit munkpeppar o b-vitamin en vecka o känner att äl är på gång! Började redan igår känna värk i höger äggstock. Utvecklar det sig som tidigare så borde jag få positivt äl-test typ i morgon el övermorgon. Äl kommer då lite tidigare än förra månaden då den kom på cd15. Hoppas bara att jag med det får längre lutealfas också... Denna cykel har jag bara ätit en tablett rosenrot varannan dag, det som var över från förra månaden dvs. Kände på ngt sätt att det inte behövdes mer o det verkar stämma nu när äl är på gång. O efter äl ska jag köra progesterall :).

Hoppas!

Jag hade en tempökning igen i morse, är på ÄL+6, men har ont i halsen så vet inte om jag litat på den. Får se vad som händer imorn Förra cykeln dippade jag ju på ÄL+5 för att öka på +6 och sen ner under CL på +7, så förutom att jag dippade ÄL+4 den här gången följer jag ju mitt mönster ish. Hoppas mensen håller sig borta tills söndag iaf.. För då skulle jag få en lutealfas på 11 dagar åtminstone.

Jag har inte beställt progesterall (blev tillräckligt dyrt med rosenrot och munkpeppar för den här gången :-P) men om jag inte får en längre lutealfas får jag nog ta och göra det också.
  • oshark
    Sirest01 skrev 2018-10-01 23:02:47 följande:

Haha tack :p ja känns jätteskönt faktiskt.

Första cykeln efter pillerstoppet var nog första gången i mitt liv jag var glad att få mens! (Även om den kom lite för tidigt ur ett lutealfasperspektiv.)
  • oshark
    Sirest01 skrev 2018-10-02 09:52:04 följande:

Vilket ägglossningstest är den bästa? Sticka, digital osv?

Jag har bara testat stickorna men jag gillar dem för man kan se en stegring så man vet om det vetkar vara på väg eller inte. Men jag tror att en kombo kanske är bäst, ta stickor några dagar innan och när de börjar stegra kan man komplementera med de lite dyrare digitala
  • oshark
    MizzMariah skrev 2018-10-03 00:28:41 följande:

Okej då ska jag hålla mina tummar för att din lutealfas rättar till sig nu :)

Tack! Jag har iaf inte fått nån mens än och första cykeln kom den på morgonen ÄL+7 vilket är idag. Inte heller någon tempdipp som förra gången (men är lite småsjuk så kanske kommer avaktivera mina temperaturer sen, får se hur kurvan utvecklar sig). Dock har mensen förut alltid kommit under natten så ropar inte hej än.

Hoppas du slipper urinvägsinfektion!
  • oshark
    svelis skrev 2018-10-03 16:49:59 följande:

Kikar in här efter ett litet "uppehåll" från familjeliv. Har inte varit inne på några veckor. Grattis till er som det går bra för! :)

Status: Slutade med zoely 2/8 och fick en pillerblödning några dagar. Efter en månad fick jag min mens! Måste ha kommit igång med äl nästan direkt? Blödde ca en vecka. Igår fick jag mens nr två, efter flera dagars mensvärk och tankar om att jag kanske var gravid. Har testat en del gånger då jag tänkt att det kanske blivit något och kroppen här lurat mig med symptom. Har rejäl mensvärk under mensen, vilket jag inte hade under pillermensen... Så pass att det blir någon Alvedon ibland. Någon/några fler här inne som slutat med ZOELY och vill tala om hur det går för er?! Även nyfiken på er andra såklart!

Nu vet jag inte vad Zoely är för typ av piller, men p-piller fungerar ju så att det gör att man inte har ägglossning så att ha mindre menvärk när man äter dem är väldigt vanligt, eftersom det inte är en riktig mens och inte en 'äkta' bortstötning av slemhinnan (eller hur man ska säga) utan snarare en abstinensblödning för att man abrupt avslutar tillförseln av hormon till kroppen när man tar pilleruppehåll. Pillermensen är ju därför för många lindrigare både mängd-, längd- och smärtomässigt.

Jag slutade med Neovletta i början av augusti och väntar på min andra mens. Fick ÄL på CD27, så ändå hyfsat snabbt i jämförelse med vad man hört. Denna cykeln kom ÄL CD20, så hoppas trenden håller sig och jag får en 'normal' follikulärfas på under 20 dagar dock får lutealfasen gärna förlängas lite (7 dagar förra cykeln och är på ÄL+7 idag men inget ännu som sagt).

Tempar du?
  • oshark
    svelis skrev 2018-10-03 16:49:59 följande:

Kikar in här efter ett litet "uppehåll" från familjeliv. Har inte varit inne på några veckor. Grattis till er som det går bra för! :)

Status: Slutade med zoely 2/8 och fick en pillerblödning några dagar. Efter en månad fick jag min mens! Måste ha kommit igång med äl nästan direkt? Blödde ca en vecka. Igår fick jag mens nr två, efter flera dagars mensvärk och tankar om att jag kanske var gravid. Har testat en del gånger då jag tänkt att det kanske blivit något och kroppen här lurat mig med symptom. Har rejäl mensvärk under mensen, vilket jag inte hade under pillermensen... Så pass att det blir någon Alvedon ibland. Någon/några fler här inne som slutat med ZOELY och vill tala om hur det går för er?! Även nyfiken på er andra såklart!

Och ja, jag har mensvärk så det räcker och blir över efter pillerstoppet :-P även ÄL-värk. Men dock lindrigare än så länge än den var innan jag började med piller när jag var tonåring. Då var det brutalt.
  • oshark
    MizzMariah skrev 2018-10-04 01:49:27 följande:
    Okej ja det är ju inge vidare med mens bara en vecka efter äl. Närmare 2 känns ju bättre så jag hoppas den håller sig borta ett tag till för dig. Ja det svider lite men inte alls så mycket som jag minns att uvi gör. Ska till vårdcentralen imorn och lämna ett prov. Googlat runt lite och för många har känning av uvi varit deras första gravsymtom. Hoppas ju lite på det för mig med ;)
    Jaha, det hade jag ingen aning om. Hoppas det är så då Glad

ÄL+8 idag och ingen mens på morgonen. Så iaf en dag extra än så länge vilket är toppen Glad
  • oshark
    svelis skrev 2018-10-04 08:42:26 följande:
    Jo jag förstår att det är därför jag har en helt annan mens nu, är även för mig rätt många år sedan jag var utan piller så minns knappt hur mensen för mig var då. Men denna mens känns i alla fall som pillermensen fast gånger tre. Det som besvärar mig mest är nog längden (en hel vecka) istället för max tre dagar...

Låter som att det börjat bra för dig! Hoppas och tror att det fortsätter så när du kom igång så bra och snabbt!

Svaret på den fråga om jag tempar är nej. Inte i dagsläget. För mig och sambon vore en graviditet underbart men inget vi ser som akut. Så jag kände väl att jag helt enkelt ville sluta med mina p-piller dels för min kropp skull och sedan ang att bli gravid känner jag att det blir när det blir (om det blir). Kanske om det inte blivit något efter ett bra tag att jag börjar med det. Eller om jag blir för nyfiken och otålig, hehe. Tror jag är den enda här inne som inte tempar, använder äl-test osv?
    En vecka är ju tyvärr inte helt ovanligt. Jag tror jag låg där runt 5-7 dagar innan p-piller. Första mensen efter varade i 5 dagar men var lite lindrigare mängdmässigt än innan p-piller. Får se hur det blir när andra mensen dyker upp.

Jag köpte NC för att jag ville sluta med p-piller men min man var inte riktigt redo att skaffa barn än (sa han) så vi tänkte använda det preventivt kanske ett år eller så. Sen en dag hade han ändrat sig haha, så nu har jag den inställd på prevent men vi använder inget annat skydd under röda dagar Tungan ute Men vi har ett långdistansförhållande så just nu är det som med er, blir det så blir det. 

Däremot så har jag blivit så intresserad av hur allt funkar sen jag började tempa (jag har typ läst allt!) så nu tempar jag, testade ÄL-tester första gången för att se om jag lyckas med dem, känner på livmoderhalsen och kollar flytningar. Dessutom är det otroligt skönt att veta att allt kommit igång efter pillerstoppet och att jag faktiskt haft ägglossning två gånger. Om jag inte hade tempat hade jag ju inte heller vetat om att min lutealfas potentiellt är kort (får se hur lång den blir nu den här gången). Så för mig handlar det just nu mer om att lära känna min kropp och att jag är så intresserad av hur kroppen fungerar att jag tycker att allt sånt här är kul Glad 
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp