• oshark

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Lillamiia skrev 2018-10-31 22:13:05 följande:

Nä det är väl där det ligger som du säger, mäter olika tider i olika veckor beroende på hur jag jobbar och jag har inte mått så bra sen jag slutat med mini pillrena så har blivit mycket sömn sen dess. Avaktiverade ett par temperaturer men vill inte ta bort för många, jag låter det vara och kanske nästa cykel blir bättre förhoppningsvis oj vad lågt jämfört med min! Ja du min kurva är onekligen intressant. Förmodar att det är för jag inte mått bra. Det visar sig kanske lite i temperaturen. Jag har en sån där temperatur mätare som man ska lägga till 0,5. Har du en sån med? Jag har en decimal på min mätare.

Jag har Natural Cycles egna, den kom med abonnemanget. Köpte nämligen NC för att jag ville sluta med p-piller men min man kände att han ändå ville vänta lite, så tänkte använda det preventivt först för att lära känna min kropp. Sen gjorde han en helomvändning efter en månad och sa att vi kan ju lika gärna försöka nu faktiskt. Så då blev det som det blev och jag blev helt obsessed haha

En decimal är dock inte ultimat. Funkar, men två är definitivt bättre. Med så små kroppsliga skillnader är det ganska stor skillnad på 36.41 och 36.49 tex

Jag har märkt att när jag kan tempa 06:45 varje dag blir min kurva lite jämnare. Och efter jag började tempa har jag börjat att ofta vakna av mig själv runt den tiden, även på helgen, så då kan jag ta tempen och sen somnar jag bara om och läser av senare om jag somnat ungefär som vanligt kvällen innan. Somnar jag senare (som man ofta gör på helgen) avaktiverar jag dock alltid tempen.
  • oshark
    Lillamiia skrev 2018-10-31 23:30:56 följande:

Okej! Jag hade en sån termometer men det blev nåt fel med batteriet så jag slängde den och tänkte väl inte mer på att den kunde vart bra att fixa. Äsch då. Pratade med min sambo och vi tänkte väl köra på vart tredje dag istället efter nästa mens är över. Blir det så blir det liksom då hoppas ja att det tar sig så småningom! Hittar jag nån termometer så köper jag en, eller köper abbonemang på NC som du gjorde

Jag hade nog inte köpt NC om jag inte hade tänkt använda den som preventivmedel. Det är ju ganska mycket pengar och har insett att det finns så många andra appar man kan använda gratis. Men en termometer med två decimaler tycker jag definitivt du ska investera i om du tänker fortsätta tempa sen
  • oshark
    Lillamiia skrev 2018-11-01 09:19:40 följande:

Okej! Ja sant, men den är enkel att förstå också appen. Jag kollade tempen nyss, somnade väldigt sent inatt men har såklart sovit mer än de timmar som krävs för att lägga in temp. 36,5 imorse. Blir helsnurrig på detta... den går bara ner temperaturen. Hur går det för dig? Känner du några symtom än?

BIM idag enligt NC, men förra gången kom mensen strax innan midnatt så egentligen borde jag väl räkna imorn. Fortsatt hög temp, men förra cykeln var jag tvungen att avaktivera tempen på BIM dagen och dagen efter för att det var helg och jag hämtat min man på flygplatsen sent fredag natt och min mamma sent lördag natt. Så vet inte hur tempen borde betett sig då

Mår fortfarande svagt illa och har ingen aning om varför, men det blir bättre när jag äter något. Men som sagt tror det är alldeles för tidigt för illamående så lägger inga pengar på att det skulle vara ett symptom.

Får se hur helgen ter sig och testa på måndag i bästa fall!

Hm, ja när jag sovit annorlunda är tempen alltid för hög, vilket jag också förstått är normen. Enda gångerna jag fått en för låg temp av att sova annorlunda var när jag vaknade fem på morgonen och tempade för att jag inte skulle få fyra timmar sammanhängande sömn till. Då låg jag ca 0.2 grader under mitt genomsnitt i follikulärfasen. Har märkt att om jag bara vaknar och somnar om (dvs inte lämnar sängen) påverkas min temp inte tillräckligt mycket för att bli avvikande, så är bättre att göra så om jag vaknar mitt i natten.
  • oshark
    oshark skrev 2018-11-01 10:47:54 följande:

BIM idag enligt NC, men förra gången kom mensen strax innan midnatt så egentligen borde jag väl räkna imorn. Fortsatt hög temp, men förra cykeln var jag tvungen att avaktivera tempen på BIM dagen och dagen efter för att det var helg och jag hämtat min man på flygplatsen sent fredag natt och min mamma sent lördag natt. Så vet inte hur tempen borde betett sig då

Mår fortfarande svagt illa och har ingen aning om varför, men det blir bättre när jag äter något. Men som sagt tror det är alldeles för tidigt för illamående så lägger inga pengar på att det skulle vara ett symptom.

Får se hur helgen ter sig och testa på måndag i bästa fall!

Hm, ja när jag sovit annorlunda är tempen alltid för hög, vilket jag också förstått är normen. Enda gångerna jag fått en för låg temp av att sova annorlunda var när jag vaknade fem på morgonen och tempade för att jag inte skulle få fyra timmar sammanhängande sömn till. Då låg jag ca 0.2 grader under mitt genomsnitt i follikulärfasen. Har märkt att om jag bara vaknar och somnar om (dvs inte lämnar sängen) påverkas min temp inte tillräckligt mycket för att bli avvikande, så är bättre att göra så om jag vaknar mitt i natten.

Det känns lite som när man är åksjuk och det där sista illamåendet inte vill ge med sig. Någon som har några tankar om vad det kan vara och några tips utöver att konstant äta för att lindra illamåendet haha? Behöver inte precis gå upp i vikt
  • oshark

Går som på nålar varje gång jag ska på toa även fast jag vet att jag alltid får mens på natten.

Hoppas jag kan tänka på annat nu i helgen. Och att mensen inte kommer förstås

• oshark
    Lillamiia skrev 2018-11-01 19:29:38 följande:

Du får ju testa på måndag då precis!! Blir exhalterad för din skull jag! Jag tror du är gravid ja jag brukar också göra så med tempen om ja vaknar till och ligger kvar i sängen så tar jah den sen igen när ja vaknar. Blir verkligen inte klok på detta med tempen...varför går den ner nu? Jag fick ju positivt på ÄL testet i lördags? Tempen borde ju va högre.

Skulle jag gissa skulle jag nog tyvärr gissa att du haft en ägglossningsfri cykel. Man kan ju få utslag då eftersom kroppen förbereder sig på att släppa ett ägg men sen inte lyckas Men har aldrig sett en kurva som din..
  • oshark
    Lillamiia skrev 2018-11-02 00:16:38 följande:

Detta konstiga var att jag gjorde ett ÄL test igen nu på kvällen och den visade en stegring nästintill lika tydlig som för ett par dagar sen om du minns? Ja har dessutom ÄL-flytningar. Kanske var den på gång ägglossningen men stannade upp och så är de på gång nu igen? Jag känner ingenting, ingen värk, inget alls.

Hm. Ja det kanske kan vara så att den försökte släppa ägget men att det inte var riktigt redo? Och att den nu förbereder sig igen. Du får Googla om det kan bli så
  • oshark

Här dippade tempen imorse fast jag somnat och vaknat senare, plus att det var svagt ljusbrunt på pappret när jag gick på toa. Så mensen är säkert på ingång

Hade hoppats att den skulle hålla sig borta till söndag om den skulle komma för då skukle jag ha en 12/13 dagar lutealfas (beroende på om man räknar NC eller FF:s ÄL). Idag är ju bara ÄL+10/11.

• oshark
    WanderChild skrev 2018-11-02 17:43:26 följande:

Tråkigt :( Har det kommit något mer idag? Lutealfas på 10-11 dagar är ju ändå inom ok-gränsen o borde inte va något hinder när det väl tar sig. Annars får du testa att lägga till progesterall i nästa cykel, bevisad effekt på mig iaf ;).

Jupp.. Tömde min menskopp nu och den var helt full.
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-11-02 20:45:23 följande:

Hm. Även om ni inte fick till det heeelt optimalt så hoppas man ju alltid... Tråkigt :/ Håller tummarna för nästa gång!

Ja, tyckte ju ändå det var bra med ÄL mån/tis när vi fått till det fre+lör. Problemet nu är att jag inte vet om jag ska ta RR+MP eller inte. För ÄL på CD 18 vore perfekt nu, men vet inte om den skulle komma tidigare med RR+MP eller senare utan..
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp