Inlägg från: WanderChild |Visa alla inlägg
  • WanderChild

Vi som planerar barn efter pillerstopp

oshark skrev 2018-10-01 22:21:07 följande:

OK. Det gör vi 

Jag är på ÄL+6 imorn och väntar spänt och nervöst på om jag ska få en längre lutealfas eller inte. Det kommer inte vara någon fråga om att ta ett graviditetstest denna omgången, men jag hoppas på att jag får några dagar till innan mensen kommer.

Förra cykeln hade jag en dipp till CL på ÄL+5, sen upp igen +6 och sen dipp ner under CL och mens +7. Den här cykeln har jag inte haft någon dipp idag, utan ökat lite jämfört med +4 och +3. Så förhoppningsvis dödade inte min östrogentillförsel min progesteronnivå denna gången 

Har dock i preventivt syfte beställt hem både rosenrot och munkpeppar så om mensen dyker upp borde jag få hem dem innan veckans slut.

Har nu ätit munkpeppar o b-vitamin en vecka o känner att äl är på gång! Började redan igår känna värk i höger äggstock. Utvecklar det sig som tidigare så borde jag få positivt äl-test typ i morgon el övermorgon. Äl kommer då lite tidigare än förra månaden då den kom på cd15. Hoppas bara att jag med det får längre lutealfas också... Denna cykel har jag bara ätit en tablett rosenrot varannan dag, det som var över från förra månaden dvs. Kände på ngt sätt att det inte behövdes mer o det verkar stämma nu när äl är på gång. O efter äl ska jag köra progesterall :).
  • WanderChild
    svelis skrev 2018-10-03 16:49:59 följande:

Kikar in här efter ett litet "uppehåll" från familjeliv. Har inte varit inne på några veckor. Grattis till er som det går bra för! :)

Status: Slutade med zoely 2/8 och fick en pillerblödning några dagar. Efter en månad fick jag min mens! Måste ha kommit igång med äl nästan direkt? Blödde ca en vecka. Igår fick jag mens nr två, efter flera dagars mensvärk och tankar om att jag kanske var gravid. Har testat en del gånger då jag tänkt att det kanske blivit något och kroppen här lurat mig med symptom. Har rejäl mensvärk under mensen, vilket jag inte hade under pillermensen... Så pass att det blir någon Alvedon ibland. Någon/några fler här inne som slutat med ZOELY och vill tala om hur det går för er?! Även nyfiken på er andra såklart!

Jag slutade med Zoely i juni. Tog sen över 2 månader innan första äl kom och sen kom mensen efter bara 8 dagar. Nästa äl kom på cd15 o mens endast 6 dagar senare :/. Nu är jag på cd13 i nästa cykeln o har haft känningar i flera dagar samt äl-flytningar men ingen stegring på testerna än så äl verkar komma lite senare denna gång trots att jag haft känningar i äggstockarna längre tid o tydligare flytningar. Vet inte vad min kropp pysslar med...

Pga att min mens kommit så fort efter äl så har den varit ganska sparsam, endast 3-4 dagar. Jämfört med innan jag började med pillerna då jag hade rejält ont o mens i 7 dagar.
  • WanderChild

Äntligen klar med äl! Fy vad ont jag haft senaste dagarna! Viktigt möte på jobbet igår som jag fick genomlida o idag på själva äl-dagen har jag varit på resande fot hela dagen, så mkt stillasittande i trånga utrymmen. Mådde pyton när jag vaknade i morse o hade ONT i höger äggstock. Fick i mig lite yoghurt o en alvedon + ibumetin (vet att ibuprofen helst ska undvikas men va bara tvungen för att kunna komma iväg i tid...). Fick sånt sjukt magknip under resan också så jag visste inte vart jag skulle göra av mig själv! Det släppte först ordentligt nu på kvällen vid elva tiden, o då försvann skönt nog även smärtan i höger äggstock samtidigt! Första gången på en vecka som jag inte känner något alls i magen! Hoppas verkligen nu att det tar sig denna gången o lutealfasen får va längre än den varit innan. Orkar inte genomlida detta särskilt många gånger till.......

• WanderChild
    oshark skrev 2018-10-07 10:14:51 följande:

Aj. Men lycka till nu!Ja, jag med, men den här gången hade jag inga symptom. Jättekonstigt. En gång hade jag så ont att jag inte kunde sitta..

ÄL+11 idag och mensen kom inatt. Hade väl hoppats på en dag till, men det var längre än ÄL+7 iaf. Hir brukar ni göra om mensen kommer mitt i natten, jag tror ju egentligen den började innan midnatt, borde jag lägga in den igår då?

När jag la in mensem idag så flyttade NC min ÄL till C21 istället för 20.. Men CD21 var jag över CL i temperatur så jag är hyfsat säker på att ÄL var CD 20. Och FF har inte flyttat den. Aja. Nu återstår att se om ÄL flyttas fram ytterligare öite av sig själv eller om jag ska börja med rr och mp nästa cykel. Ligger den kvar runt CD20 blir det ÄL någon gång runt 27 okt. Lååångt kvar haha.

Skönt att du fick längre än innan iaf, hoppas du får ett par dagar till nästa cykel! Jag hade nog lagt in mensen på idag o inte igår, o så bara gjort en notering om att den kom vid midnatt. Hade jag varit du så hade jag även börjat med RR och mp nu. RR ska ju förkorta follikelfasen vilket ju verkar vara lite lång, o mp hjälper eg bara till att stabilisera obalans så är där inget *fel* med dina hormoner så bör det inte ge någon effekt så du har inget att förlora på det :).
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-10-07 17:53:55 följande:

Tycker du jag ska göra det? Jag har ju båda hemma. Jag läste bara någon artikel där de sa att man inte borde börja experimentera med saker förrän man haft tre egna cykler efter pillerstopp, för att typ "ge kroppen en chans". För cykeln blev ju bättre den här gången så jag undrar om möjligheten finns att den nästa cykel kortar ner follikulärfasen lite till (och förhoppningsvis förlänger lutealfasen lite till). Men som alla andra är jag otålig och vet att 20 dagar är väldigt lång tid att gå och vänta på ÄL!

Munkpeppar borde iaf inte va några problem tycker jag, som sagt ska det ju bara hjälpa till med återställningen. O RR påverkar ju på rätt ställe, om det nu har ngn effekt på dig. Jag började med RR redan innan första äl efter pillerstopp. Blev otålig när det gått över en månad sen sista pillret... :/
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-10-08 09:45:46 följande:

Äh, jag ändrade mig igen! Testade att lägga in mensen i förrgår, alltså samma dag den kom om den kom innan midnatt vilket jag är säker på att den gjorde, och då flyttade sig ÄL två dagar framåt i november och december och hamnade helt fel. Så nu kör vi så får vi se vad som händer. Rosenrot och munkpeppar! (Plus multivitamin kvinna och Omega 3 sen tidigare.)

Haha okej! Lycka till! Hoppas du får bra effekt av grejerna :). Själv är jag på äl+3 idag och började igår känna lite *petande* känsla i höger sida. Hade samma förra månaden o inbillar mig att det är ägget som vandrar som jag känner. Det som dock är annorlunda mot innan är att mina bröstvårtor inte är ömma, vilket de tidigare cykler varit mellan ca äl+1-3.
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-10-10 10:15:09 följande:

Asså jag vet inte vad som hände med min mens den här gången. Den kom i lördags strax innan midnatt (lite rosa på pappret vid 23-tiden) och i söndags hade jag en normal första-dagen-blödning för att vara jag. I måndags var det lite mindre och igår bara rosa flytningar på morgonen och sen ingenting. Idag är den helt borta. Jag hade alltså typ 2 dagars mens? 

Jag har aldrig i hela mitt liv haft mindre än fem dagarns mens - inte ens när jag åt p-piller och hade pillermens. Och då räknar jag fem dagar utöver den dagen då mensen kom eftersom den alltid komit över natten. Kan det ha något att göra med att jag började med rosenrot och munkpeppar i söndags?

Tempen har sjunkit och låg igår och idag på 36.16 och 36.12 när jag vanligtvis ligger mellan 36.2 och 36.3 i follikulärfasen så är inte gravid. 

Förr hade jag alltid mens i 7 dagar, nån enstaka gång nere på 5, men 7 var standard. Nu sen pillerstopp har jag bara haft 3-4 dagar o mycket sparsammare. För min del tror jag det beror på låga prog-nivåer o korta lutealfasen så jag hinner med andra ord inte bygga upp så mkt slemhinna som sen ska ut. Kanske kan vara något liknande?
  • WanderChild
    MizzMariah skrev 2018-10-11 14:59:15 följande:

Oj gud jag är alldeles skakig! Vet inte vart jag ska ta vägen. Nu vet jag att mina symtom va riktiga

Oh stort grattis!!!
  • WanderChild

Postar här också eftersom vi är flera som pratat här med! Fick brun blödning sön-mån på äl+8-9. Va hos bm igår, tisdag, o klagade på min korta lutealfas. Fick inte särskilt mkt förståelse där tyvärr... Men nu i morse på äl+11 fick jag detta!!! Munkpeppar o progesterall har jag använt!

• WanderChild
    EnBlivandeWestring skrev 2018-10-24 18:53:37 följande:

<3<3<3

:D <3 Hur går det för dig??? Hur långt har du kommit nu?
  • WanderChild
    EnBlivandeWestring skrev 2018-10-25 05:59:42 följande:

Jag är i 10+5 och fick e den lill* senast igår :D  Någon kanske vill gissa kön för skojs skull?

Åh vad kul med bild! Fick ni själv bekosta tidigt ul? Jag har iiiingen aning, men gissar på... pojke!
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-10-30 16:37:24 följande:

Eller snarare, jag har haft ett svagt illamående men inbillar mig att det skulle ha något med graviditet att göra. Var dock svagt illamående under dagen igår, före det konstiga stick-pirret, men tänker att det kanske är något jag ätit alt. att jag ätit för lite. Vågar inte riktigt hoppas.

Ja inte för att låta negativ. Men om det var ägget som fäste du kände så har illamåendet nog tyvärr ingen koppling till det eftersom det är för tidigt för den typen av symtom. Men håller tummarna för dig!!

Va på hälsosamtal hos bm idag och fick vul bokat till torsdag nästa vecka, spännande! Kanske blir det mer verkligt då, har fått pyttelite större bröstvårtor, mått lite illa nån morgon o lite konstig känsla i livmodern ibland (men det kan man ju ha annars också), men hade jag inte plussat så hade jag inte registrerat de sakerna! Märker inget alls i övrigt!
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-10-30 18:47:27 följande:

Nä exakt. Bara ett sammanträffande att jag blivit lite illamående, men tokig som man är kan man ju inte låta bli att hoppas :-P

Gud vad härligt! Hoppas VUL går bra och du har en bra BM

Ja man vill ju! O så bör det väl är något så känner man inget, haha!

Tack, hon verkar bra, har gått där innan också preventivt o hört många som är nöjda där så det blir nog bra! :) Va ju lite sådär efter mitt besök där när jag ville prata om min korta lutealfas, men de hade läst på lite kring det sen o det kändes väldigt positivt!
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-11-02 09:15:19 följande:

Här dippade tempen imorse fast jag somnat och vaknat senare, plus att det var svagt ljusbrunt på pappret när jag gick på toa. Så mensen är säkert på ingång

Hade hoppats att den skulle hålla sig borta till söndag om den skulle komma för då skukle jag ha en 12/13 dagar lutealfas (beroende på om man räknar NC eller FF:s ÄL). Idag är ju bara ÄL+10/11.

Tråkigt :( Har det kommit något mer idag? Lutealfas på 10-11 dagar är ju ändå inom ok-gränsen o borde inte va något hinder när det väl tar sig. Annars får du testa att lägga till progesterall i nästa cykel, bevisad effekt på mig iaf ;).
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-11-02 20:21:35 följande:

Jupp.. Tömde min menskopp nu och den var helt full.

Hm. Även om ni inte fick till det heeelt optimalt så hoppas man ju alltid... Tråkigt :/ Håller tummarna för nästa gång!
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-11-02 21:26:43 följande:

Ja, tyckte ju ändå det var bra med ÄL mån/tis när vi fått till det fre+lör. Problemet nu är att jag inte vet om jag ska ta RR+MP eller inte. För ÄL på CD 18 vore perfekt nu, men vet inte om den skulle komma tidigare med RR+MP eller senare utan..

Min högst icke-kompetenta känsla för dessa två preparats effekt på mig var att RR inte gav någon effekt alls medan munkpeppar gav bättre flytningar och starkare utslag på äl-test; dvs starkare hormoner. Tror dock ingen av dem påverkade längden på min follikelfas och när äl kom, det var cd16 med båda. Så hade det varit jag så hade jag kört på med munkpeppar, men du får fundera på vilken effekt du känner att du upplevt av dem.
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-11-04 20:18:21 följande:

Har bestämt mig för att fortsätta med munkpepparn den här cykeln så får vi se. Som sagt så ÄL CD17/18 (18/19 nov) vore perfekt. Håll tummarna för mig

När ska du till BM igen?

Låter som en bra plan! Hoppas du följer samma mönster igen!

Ska på vul nu på torsdag! Blir skönt att få något lite mer konkret *bevis* att titta på. Förutom att mina bröstvårtor blivit lite större och är pyttelite ömma så märker jag det knappt vilket iofs är rätt skönt men det känns hemskt overkligt! Va på fest i lördags o fick dra diverse lögner o smussla med vissa olämpliga maträtter vilket var rätt jobbigt... Vill bara att tiden ska gå tills jag inte behöver gå runt o ljuga för folk. Samtidigt känns det skönt att hålla det för oss själva, särskilt som det känns så overkligt än. Hade haft svårt att förhålla mig om alla visste redan.
  • WanderChild
    Arpe86 skrev 2019-02-18 13:06:09 följande:

Hej nyfiken på hur det gått för alla.

Sitter med bebis som är drygt 1 månad och har precis pratat med min BM om att sätta in hormonspiral istället för cerazette här framöver...

Hej! Grattis till den lilla! Hoppas allt gått bra! Jag är i vecka 23! Bf slutet på juni.

Har en fundering jag kom att tänka på när du nämnde spiral istället för piller, har hört flera ggr att det ?rekommenderas? spiral istället när man varit gravid en gång. Men vet du varför? Jag ser ingen poäng med det alls och skulle personligen aldrig få för mig att välja spiral istället då jag hört om mkt problem med det...
  • WanderChild
    Arpe86 skrev 2019-02-18 21:22:54 följande:

Tack!

Spännande hoppas att du har en bra graviditet.

Jag hörde att min mvc föredrog "långsiktigt" preventivmedel.... spiralen kunde sitta i 5 år!?

Den kostar 1000 kr. Allt verkade så positivt men snörena skulle kännas. Lät inte jätteupphetsande..

Men jag har en på recept nu..dock överväger jag att ringa och säga att jag inte vill hämta ut den...utan vill köra på cerazette trots allt.

Jo inget illamående eller trötthet och ?bara? lite ont i svanskotan som kommit senaste veckorna men annars inga direkta krämpor vilket är skönt då jag brottas lite med det psykiska istället...

Hmmm nej snören som hänger ner känns ju sådär. Personligen gillar jag även kontrollen som pillerna ger, man kan ta dem eller sluta när man vill, vet när det ska komma en blödning osv. Med spiral har jag hört om både plötsliga och ovanligt långa blödningar och andra typer av fysiska och psykiska påverkan på kroppen. Funkar så klart bra för många också, men personligen är jag som sagt också starkt skeptisk...
  • WanderChild
    Sirest01 skrev 2019-02-20 19:33:03 följande:

Ååh vad mysigt! Vad jag längtar efter en egen liten plutt nu! Hoppas allt går bra med bebis, all lycka till er!

Jag är på cykeldag 104 idag. Mensen har inte dykt upp än. Men jag har tid hos en privat gynekolog om två veckor, vanliga gyn ville inte ta emot mig förrän mensen uteblivit 6 månader. Vill veta vad problemet är, vill inte vänta till maj typ.

Har en kollega som fick vänta det där året innan hon fick komma och prata med nån. Hon hade alltså inte mens på ett helt år efter att hon slutade med pillerna. Så sjukt att många bm/mvc/gyn insisterar på den tiden när det är så uppenbart att finns där ingen äl så finns det inte ens en chans att det ska ta sig oavsett hur mkt man försöker eller hur länge man väntar. Efter ett år fick hon iaf tabletter (ingen utredning utan de testade det först) som framkallade en blödning och sen tog det sig direkt på äl som kom ca 14 dagar efter det. Snacka om bortkastad tid!
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp