Vanlig dag med er bebis?
Nu var det ett tag sen, barnen är 2 resp 4 men jag minns det så här:
Hur länge låter ni bebis ligga kvar när bebis vaknat?
-Jag har alltid hämtat barnen direkt så länge de inte kunnat gå ur sängen själva. Det har varit viktigt för mig att göra det då jag inbillat mig att det skapar trygghetskänsla.
Hur mycket leker och underhåller ni bebis?
- Om jag minns rätt kräver de rätt mycket underhållning och stimulans så kanske 80% av vaken tid.
Hur vet ni om barnet är under eller överstimulerat?
- Om barnet inte är trött och inte kan vila eller sova så har jag tolkat det som understimulans. Överstimulans (tex mycket folk under flera timmar) har skapat gnällighet och jag har tolkat det som överstimulans.
Städar och lagar ni mat när barnet är vaket?
- Jag har alltid lagat mat, städat mm när barnen varit vakna. Eftersom man blir avbruten var 3-5 min så har jag haft lite olika strategier. Suttit vid matbordet och skurit grönsaker med barnet i matstol bredvid, pratat med barnet när jag plockar disk (tex titta nu ska vi sätta koppen i diskmaskinen så den blir ren), burit barnen när jag dammsugit, bytt ut leksaker för att de ska ha något att pilla med, flyttat med babysittern till badrummet om jag behöver gå på toa eller duscha mm. Jag har alltid pratat mycket med barnen och berättat vad jag gör, trots att de inte kan ?svara?. De har alltid lyssnat uppmärksamt och varit intresserade och det känns som de har varit med och fått uppmärksamhet.
Kvällsrutiner?
-Alltid samma rutin. Ren blöja, pyjamas, tvättat ansikte och händer, droppar (räknat högt), tandborstning (båda barnen fick tänder vid 5 mån), flaska/välling, sjungit vaggvisor med barnet i famnen, kramat och pussat och lagt ner i egen säng, gått ut ur rummet. De somnar själva (huvudregeln). Både jag och sambon körde samma rutin.
Jag är medveten om att tandborstning borde komma efter vällingen, men det fungerade inte lika bra så det blev en kompromiss.
Är gravid igen så får se hur det blir nästa gång man har en 6-mån.