• Hooon

Vanlig dag med er bebis?

Hej!

Jag undrar hur en vanlig dag ser ut med er bebis?

Jag har en liten kille på 6 månader ????

Hur länge låter ni bebis ligga kvar när bebis vaknat?

Hur mycket leker och underhåller ni bebis?

Hur vet ni om barnet är under eller överstimulerat?

Städar och lagar ni mat när barnet är vaket?

Kvällsrutiner?

En miljon tankar ????

• Svar på tråden Vanlig dag med er bebis?
  • Farsta2014

Nu var det ett tag sen, barnen är 2 resp 4 men jag minns det så här:

-Jag har alltid hämtat barnen direkt så länge de inte kunnat gå ur sängen själva. Det har varit viktigt för mig att göra det då jag inbillat mig att det skapar trygghetskänsla.

- Om jag minns rätt kräver de rätt mycket underhållning och stimulans så kanske 80% av vaken tid.

- Om barnet inte är trött och inte kan vila eller sova så har jag tolkat det som understimulans. Överstimulans (tex mycket folk under flera timmar) har skapat gnällighet och jag har tolkat det som överstimulans.

- Jag har alltid lagat mat, städat mm när barnen varit vakna. Eftersom man blir avbruten var 3-5 min så har jag haft lite olika strategier. Suttit vid matbordet och skurit grönsaker med barnet i matstol bredvid, pratat med barnet när jag plockar disk (tex titta nu ska vi sätta koppen i diskmaskinen så den blir ren), burit barnen när jag dammsugit, bytt ut leksaker för att de ska ha något att pilla med, flyttat med babysittern till badrummet om jag behöver gå på toa eller duscha mm. Jag har alltid pratat mycket med barnen och berättat vad jag gör, trots att de inte kan ?svara?. De har alltid lyssnat uppmärksamt och varit intresserade och det känns som de har varit med och fått uppmärksamhet.

Kvällsrutiner?

-Alltid samma rutin. Ren blöja, pyjamas, tvättat ansikte och händer, droppar (räknat högt), tandborstning (båda barnen fick tänder vid 5 mån), flaska/välling, sjungit vaggvisor med barnet i famnen, kramat och pussat och lagt ner i egen säng, gått ut ur rummet. De somnar själva (huvudregeln). Både jag och sambon körde samma rutin.

Jag är medveten om att tandborstning borde komma efter vällingen, men det fungerade inte lika bra så det blev en kompromiss.

Är gravid igen så får se hur det blir nästa gång man har en 6-mån.

• Sisterofthesun

Min dotter har precis blivit 5 månader.

Skriker hon så hämtar jag henne direkt, antingen för att tillbaka nappen, för att mata eller för att ta upp. Hör jag att hon vaknat och bara ligger och leker med fötterna och gollrar lite så kan jag ibland låta henne göra det i några minuter innan jag går dit. Men brukar oftast gå och säga godmorgon eller hej direkt då.

Hela tiden känns det som. Eftersom att hon är i den åldern då hon vill leka men leksakerna inte alltid samarbetar med händerna så blir det lätt gnäll och då tar jag upp henne från babygymmet. Hon vill för tillfället inte sitta så mycket hos mig nu heller (någon fas verkar det som) hon ska helst bara stöka med armar/ben, gå upp i brygga och vrida sig. Blir mycket fram och tillbaka då från babygymmet och upp i famnen. Försöker även sitta ofta på golvet med henne och busa.

Svårt att säga. Understimulerad känns det som att hon är jämt, fast att jag undrhåller henne så mycket jag bara kan. Antagligen för att hon är väldigt uppmärksamhetssökande just nu så blir hon lätt irriterad om man inte sitter med henne hela tiden. Ibland kan hon ligga en stund själv och leka och smaka på sina saker. Överstimulerad blir hon nog om folk som inte brukar vara hemma är på besök, då blir det jobbigt att somna och hon vill bara busa fast att hon är övertrött.

Jag lagar inte mat utan det görs på kvällen när min sambo kommer hem. Får ingen ro att göra det innan. Städar gör jag ofta men försöker springa snabbt mellan rummen och prata med henne samtidigt så hon inte känner sig ensam. Övervåningen brukar jag ta på helgerna.

Kvällsrutiner?

Myser/leker lite i soffan och sen matas det i sängen med lugn musik. Vissa dagar ett bad innan sängen, då somnar hon extra gott!

Jag längtar tills hon kan sitta själv och leka samt har mer kul med leksakerna när händerna greppar bättre. Blir så jobbig frustration för henne ju :/

Ska också bli underbart när man får lite mer utbyte i tal <3

Kan villigt erkänna att jag vissa dagar klättrar på väggarna här hemma när det bara är en massa skrik och man är supertrött men det går och jag älskar det trots allt :)

• Jsv17

Min lilla kille är också 6mån

Har en bedside crib så på morgonen om han vaknar och bara ligger och jollrar och drar i sina fötter kan han få ligga en stund då jag ligger precis bredvid. På dagtid plockar jag upp honom direkt nöt han vaknat

Ganska mycket men inte jättemycket. Han är ganska nöjd med att hänga på golvet i babygymet som han ju nu tar sig ur genom att åla och rulla, så han hänger på golvet som helhet numer haha och ligger och undersöker sina leksaker. Jag ligger på golvet tillsammans med honom ibland. Han är också ganska nöjd bara han får vara med i knät eller på armen utan särskild underhållning just för honom.

Han går in nån sort hyper-mode då han blir som manisk nästan då är han överstimulerade och trött. Tar jag honom i famnen då och lägger ner honom somnar han oftast direkt. Understimulerad då är han gnällig, och det märks att det är därför då han vid lite uppmärksamhet och stimulans direkt blir glad igen.

Jajjemen skulle inte gå annars, städar mycket med honom i bärsele och i köket tar jag med babygymet in dit lägger honom där medan jag lagar mat och småpratar med honom samtidigt, ibland får han även sitta i sin stol med en smaknapp med nåt gott i (typ banan) i det rummet jag städar eller i köket när jag lagar mat.

Kvällsrutiner?

Absolut samma varje kväll

Bad eller avtvättning med tvättlapp, på med pyjamas, lek-mys-bus i soffan med både mig och pappa i 10-15 min sedan amning. Antingen somnar han direkt vi d bröstet annars går vi upp och jag lägger honom i sängen och sjunger för honom en liten stund tills han somnat.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Hooon

Åh tack för era svar :)

Det diffar ju inte jättemycket iallafall på oss. Känner bara att jag kan få lite dåligt samvete när jag står och lagar mat. Men nu kan jag fortsätta haha. Nattiningen ser ju så gott som likadan ut för oss alla :) Dock känner jag nog att min kille är lite överstimulerad och stissig

• Sisterofthesun
    Hooon skrev 2018-06-14 18:55:47 följande:

Åh tack för era svar :)

Det diffar ju inte jättemycket iallafall på oss. Känner bara att jag kan få lite dåligt samvete när jag står och lagar mat. Men nu kan jag fortsätta haha. Nattiningen ser ju så gott som likadan ut för oss alla :) Dock känner jag nog att min kille är lite överstimulerad och stissig

Jag får också dåligt samvete om hon ligger och gollrari babygymmet i vardagsrummet medan jag städar i rummet bredvid tex. Försöker tänka att bebisen säger ifrån ifall den inte är nöjd ;)
  • Smka

Bara lite tankar, har ingen bebis just nu men en 2,5åring och en bebis påväg. Vet att jag i början var väldigt orolig att jag inte gjorde tillräckligt. Efter ett tag kom jag på att man inte behöver stimulera dem hela tiden. Som min pappa alltid sa när jag var och skulle ta upp när han låg i vagnen mm. Rör aldrig ett barn som är nöjt. Dom kommer protestera om dem känner sig minsta ensamma och då ska man klart ta upp dem. Sonen var nästan alltid nöjd i sele så behövde jag fixa med något och han inte ville vara själv så dög den gott och han var nöjd så antar att han just då inte behövde mer stimulans än så. Lite samma nu när han är drygt två. Så lätt att börja locka och leka mm och inte speciellt roligt att laga mat med en övertrött trotsunge. Men han har lärt sig leka väldigt bra själv av att man inte alltid är där och styr. Och har hört att det är stimulerande för barn att just få leka själva och styras av sin egen fantasi.

Nu låter jag väl som värsta tråkiga morsan, såklart hänger vi endel på lekplatser, med andra människor och barn och gör saker som är helt anpassat för honom också

• Sisterofthesun
    Smka skrev 2018-06-14 19:43:44 följande:

Bara lite tankar, har ingen bebis just nu men en 2,5åring och en bebis påväg. Vet att jag i början var väldigt orolig att jag inte gjorde tillräckligt. Efter ett tag kom jag på att man inte behöver stimulera dem hela tiden. Som min pappa alltid sa när jag var och skulle ta upp när han låg i vagnen mm. Rör aldrig ett barn som är nöjt. Dom kommer protestera om dem känner sig minsta ensamma och då ska man klart ta upp dem. Sonen var nästan alltid nöjd i sele så behövde jag fixa med något och han inte ville vara själv så dög den gott och han var nöjd så antar att han just då inte behövde mer stimulans än så. Lite samma nu när han är drygt två. Så lätt att börja locka och leka mm och inte speciellt roligt att laga mat med en övertrött trotsunge. Men han har lärt sig leka väldigt bra själv av att man inte alltid är där och styr. Och har hört att det är stimulerande för barn att just få leka själva och styras av sin egen fantasi.

Nu låter jag väl som värsta tråkiga morsan, såklart hänger vi endel på lekplatser, med andra människor och barn och gör saker som är helt anpassat för honom också

Så är det verkligen. En bebis säger ifrån och dessutom högt om något inte passar :)

Kan ändå känna mig tråkig ibland..
  • Stuppis1

Min sexmånaders bebis sover i spjälsäng precis brevid min säng och ofta vaknar hon och ligger och leker lite med fötterna och jollrar ca 20-30 minuter. Jag brukar ligga kvar och kanske småprata med henne en stund eller bara titta på. När jag märker att hon börjar bli lite gnällig tar jag upp henne, byter blöja och ger ersättning.

Vardagssysslorna gör jag ofta när hon sitter i babysittern och tittar på. Ibland funkar det i två minuter, andra gånger kan hon sitta uppåt en halvtimme innan hon ledsnar, det är olika. Generellt får jag inte jättemycket gjort så det mesta hushållsjobbet görs på kvällar eller helger när vi är två vuxna hemma.

De korta stunder hon sover under dagen brukar gå åt till att duscha, äta och kanske ta en paus. Dottern sover aldrig längre än max 40 minuter i sträck under dagen.

På kvällen brukar hon somna i min eller sin pappas famn runt 20-tiden. Efter en timme ungefär bär vi in henne till sovrummet, byter blöja och ger sista ersättningen. Vi har en liten kvällsrutin där vi pratar om att det är kväll och att vi ska sova och lite vad vi gjort under dagen. Sen somnar hon när hon dricker välling och vi lägger ner henne i sängen.

• Minlillaplutt

Min tjej är snart 10 mån, men svarar ändå:

Hon sover bredvid mig så beror på hur trött jag är (om hon väckt mig 3 eller 6 ggr under natten), samt vad klockan är. Om hon leker snällt i sängen eller "jagar efter kanten" (hon kan inte ännu gå ner själv från vår säng).

Några timmar/dag?

Så länge hon är glad och nöjd så är allt bra!

Nej oftast inte.

Kvällsrutiner?

Kokt ägg med mjölk, tandborstning och pyjamas. Sen ofta i pappas famn medan jag gör mig klar och sedan lägger vi oss samtidigt och jag ammar henne till sömns. När hon somnar flyttar jag henne i egen säng (men hon vaknar oftast efter ca 3h och kommer då tillbaka i vår stora säng, ammas till sömns igen. Sover sällan längre än ca 3 timmar. Samma på dagen.)

• fjanten

När jag har haft bebis har jag haft bebis i sängen med oss. När make har vaknat har make stigit upp och åkt. Ofta vaknade bebis då, men mig stannade kvar i säng så länge bebis var nöjd bredvid. Hur mycket jag lekt eller underhållit bebis har berott på. Min senaste bebis hade bror som lekte och busade, så bror blev ju till stor del underhållningen. När bror var bebis lekte och underhöll jag när bebis ville det och när det fanns tid. Understimulerad bebis protesterar. Överstimulerad bebis kan jag inte svara på. Hur reagerar dig när dig är överstimulerad? Jag lagar inte mat. Make lagar mat. Även när barn var bebis. Jag städade vid behov. Runt 6 månader fanns inga direkta rutiner än för någon av bebis. Make, jag, son och dotter har vuxit in i rutiner med tid. Nu är dotter snart 1,5 år, son är snarr 2,5 år, och somnar runt 19-20 efter kvällsmat, tandborstning och saga!

• Pope Joan II
    fjanten skrev 2018-06-14 20:30:18 följande:

När jag har haft bebis har jag haft bebis i sängen med oss. När make har vaknat har make stigit upp och åkt. Ofta vaknade bebis då, men mig stannade kvar i säng så länge bebis var nöjd bredvid. Hur mycket jag lekt eller underhållit bebis har berott på. Min senaste bebis hade bror som lekte och busade, så bror blev ju till stor del underhållningen. När bror var bebis lekte och underhöll jag när bebis ville det och när det fanns tid. Understimulerad bebis protesterar. Överstimulerad bebis kan jag inte svara på. Hur reagerar dig när dig är överstimulerad? Jag lagar inte mat. Make lagar mat. Även när barn var bebis. Jag städade vid behov. Runt 6 månader fanns inga direkta rutiner än för någon av bebis. Make, jag, son och dotter har vuxit in i rutiner med tid. Nu är dotter snart 1,5 år, son är snarr 2,5 år, och somnar runt 19-20 efter kvällsmat, tandborstning och saga!

Hoppas att de inte blir lika arga på dig som de blev på mig. 

www.familjeliv.se/forum/thread/75756021-jag-tycker-inte-att-det-ar-gulligt

Sisterofthesun skrev 2018-06-14 19:26:59 följande:
    Jag får också dåligt samvete om hon ligger och gollrari babygymmet i vardagsrummet medan jag städar i rummet bredvid tex. Försöker tänka att bebisen säger ifrån ifall den inte är nöjd ;)
    Är goller något annat än joller?
  • Angelicious
    Hooon skrev 2018-06-13 22:06:30 följande:

Hej!

Jag undrar hur en vanlig dag ser ut med er bebis?

Jag har en liten kille på 6 månader ????

Kvällsrutiner?

En miljon tankar ????

Många präktiga/överambitiösa här. Jag är ensamstående mamma och såhär ser det ut för oss.

Dottern på fem månader brukar roa sig själv väldigt bra. Kan ligga och jollra för sig själv och titta på sina händer och täcket en timma efter hon vaknat. Vaknar oftast runt fem, sex. Sen säger hon till när hon har tröttnat och då går vi upp. Därefter får hon ligga i babygymmet när jag duschar och sminkar mig. Sen matar jag henne, hon är inte hungrig tidigare.

När jag äter frukost ligger hon i babynestet bredvid. Sen är det sånger och leka med leksaker i den mån hon kan. Jag är med då såklart.

Sen åker vi alltid iväg och gör något varje dag. Träffar vänner osv.

Leker med min bebis kanske en timma om dagen? Svårt att uppskatta. Hon är bra på att roa sig själv.

Om hon är överstimulerat blir hon extremt övertrött och svår att natta. Mycket skrik och gråt. Då somnar hon i min famn.

Om hon är understimulerad ligger hon klarvaken i sängen och sparkar med benen, då får hon komma upp lite till.

Jag städar, lagar mat och gör mig i ordning när hon är vaken. Man kan ju för fasen inte sluta leva. Har tom låtit henne se babblarna några minuter per dag om hon är väldigt ledsen och inget annat hjälper.

Kvällsrutin, vi gosar hon får flaskan och sen lägger jag henne. Blir hon ledsen får hon komma upp igen.

Vi har det väldigt smidigt och jag förstår inte alla dessa pretton som helt går upp i sina barn och slutar leva. Klart man måste kunna städa och laga mat när barnet är vaket. Allt annat är galet. Lite mer sunt förnuft vore bra för de flesta.

Och, mitt barn är mycket trygg i sig själv och med andra människor. Det viktigaste är att lyssna på barnets signaler. Om hon är nöjd så är väl allt bra?? Man känner sig alltid otillräcklig ändå. Om hon skriker och är ledsen får hon alltid tröst sen går det över.

Tror inte barn dör av att få vara ensamma ibland.

Så ta det lugnt ts och lita på din magkänsla.
  • SI12344

Oftast vaknar han kl 6, jag anmar i en timme av och til och sen tar min man honom så jag får ta igen mig efter natten. Han låter säkert honom ligga kvar en stund. Vår bebis är 3,5 mån.

Han är gladast när det är stoj å stim eller i babysittern när jag bökar i köket. Försöker ha mycket ögonkontakt (det lät präktigt) och låta honom göra sånt han verkar gilla (stirra på fina tyger och tugga på sagda tyger)

Ja hur vet man? Tycker han är gnälligast när det bara är vi hemma.

Jag röjer lite varje dag, bådenär han sover och är vaken. Sist jag städade låg han vaken på golvet och underhöll sig själv. Lagar mat när han är vaken. Vi är mest på språng för det är ju sommar å jag klättrar på väggarna hemma!

Kvällsrutiner?

Ammar, sjalar... Börjar vid 19 för då är han helt slut.

• Hooon

Känner mer nu att man kanske kan göra sina sysslor med gott samvete. Har börjat låta honom vara mer nu så länge han är nöjd. Känns jätteskönt. Tråkigt att jag inte fattat det innan bara.

När jag tror att han är överstimulerad så är han väldigt flängig och svår att få lugn. Sen säger iförsig bvc att det är det jag förmedlar som gör honom sån

• lövet2

Länge sedan jag hade baby i huset, men jag har gjort i stort sett likadant med allihop:

*Ligga kvar? Varför då? Nej, jag har tagit upp direkt.

*Jag har haft dem på en lekfilt på golvet i köket. Pratat och sjungit en hel del, men det är väl den underhållning de fått. Lekt med 100% uppmärksamhet har mest blivit vid blöjbyte.

*Har aldrig grubblat över det. Om ungarna varit nöjda, så har jag varit nöjd.

*Japp, jag har skött mitt och barnen har varit med så där på sidan om.

Kvällsrutiner?
    *De har ätit när de varit hungriga och somnat när de varit trötta. Sedan har jag lagt dem på lämpligt ställe.

Svar på tråden Vanlig dag med er bebis?