Inlägg från: Sisterofthesun |Visa alla inlägg
  • Sisterofthesun

Vanlig dag med er bebis?

Min dotter har precis blivit 5 månader.

Hur länge låter ni bebis ligga kvar när bebis vaknat?

Skriker hon så hämtar jag henne direkt, antingen för att tillbaka nappen, för att mata eller för att ta upp. Hör jag att hon vaknat och bara ligger och leker med fötterna och gollrar lite så kan jag ibland låta henne göra det i några minuter innan jag går dit. Men brukar oftast gå och säga godmorgon eller hej direkt då.

Hur mycket leker och underhåller ni bebis?

Hela tiden känns det som. Eftersom att hon är i den åldern då hon vill leka men leksakerna inte alltid samarbetar med händerna så blir det lätt gnäll och då tar jag upp henne från babygymmet. Hon vill för tillfället inte sitta så mycket hos mig nu heller (någon fas verkar det som) hon ska helst bara stöka med armar/ben, gå upp i brygga och vrida sig. Blir mycket fram och tillbaka då från babygymmet och upp i famnen. Försöker även sitta ofta på golvet med henne och busa.

Hur vet ni om barnet är under eller överstimulerat?

Svårt att säga. Understimulerad känns det som att hon är jämt, fast att jag undrhåller henne så mycket jag bara kan. Antagligen för att hon är väldigt uppmärksamhetssökande just nu så blir hon lätt irriterad om man inte sitter med henne hela tiden. Ibland kan hon ligga en stund själv och leka och smaka på sina saker. Överstimulerad blir hon nog om folk som inte brukar vara hemma är på besök, då blir det jobbigt att somna och hon vill bara busa fast att hon är övertrött.

Städar och lagar ni mat när barnet är vaket?

Jag lagar inte mat utan det görs på kvällen när min sambo kommer hem. Får ingen ro att göra det innan. Städar gör jag ofta men försöker springa snabbt mellan rummen och prata med henne samtidigt så hon inte känner sig ensam. Övervåningen brukar jag ta på helgerna.

Kvällsrutiner?

Myser/leker lite i soffan och sen matas det i sängen med lugn musik. Vissa dagar ett bad innan sängen, då somnar hon extra gott!

Jag längtar tills hon kan sitta själv och leka samt har mer kul med leksakerna när händerna greppar bättre. Blir så jobbig frustration för henne ju :/

Ska också bli underbart när man får lite mer utbyte i tal <3

Kan villigt erkänna att jag vissa dagar klättrar på väggarna här hemma när det bara är en massa skrik och man är supertrött men det går och jag älskar det trots allt :)

• Sisterofthesun
    Hooon skrev 2018-06-14 18:55:47 följande:

Åh tack för era svar :)

Det diffar ju inte jättemycket iallafall på oss. Känner bara att jag kan få lite dåligt samvete när jag står och lagar mat. Men nu kan jag fortsätta haha. Nattiningen ser ju så gott som likadan ut för oss alla :) Dock känner jag nog att min kille är lite överstimulerad och stissig

Jag får också dåligt samvete om hon ligger och gollrari babygymmet i vardagsrummet medan jag städar i rummet bredvid tex. Försöker tänka att bebisen säger ifrån ifall den inte är nöjd ;)
  • Sisterofthesun
    Smka skrev 2018-06-14 19:43:44 följande:

Bara lite tankar, har ingen bebis just nu men en 2,5åring och en bebis påväg. Vet att jag i början var väldigt orolig att jag inte gjorde tillräckligt. Efter ett tag kom jag på att man inte behöver stimulera dem hela tiden. Som min pappa alltid sa när jag var och skulle ta upp när han låg i vagnen mm. Rör aldrig ett barn som är nöjt. Dom kommer protestera om dem känner sig minsta ensamma och då ska man klart ta upp dem. Sonen var nästan alltid nöjd i sele så behövde jag fixa med något och han inte ville vara själv så dög den gott och han var nöjd så antar att han just då inte behövde mer stimulans än så. Lite samma nu när han är drygt två. Så lätt att börja locka och leka mm och inte speciellt roligt att laga mat med en övertrött trotsunge. Men han har lärt sig leka väldigt bra själv av att man inte alltid är där och styr. Och har hört att det är stimulerande för barn att just få leka själva och styras av sin egen fantasi.

Nu låter jag väl som värsta tråkiga morsan, såklart hänger vi endel på lekplatser, med andra människor och barn och gör saker som är helt anpassat för honom också

Så är det verkligen. En bebis säger ifrån och dessutom högt om något inte passar :)

Kan ändå känna mig tråkig ibland..
Svar på tråden Vanlig dag med er bebis?