• Alex73

Kan man micra flaskan med dinapp på?

Undrar om det är farligt att micra nappflaskan med dinapp på (brukar micra i 25 sekunder på 800W)?

Nybliven förälder som slutade amma efter två dagar och bara mata med ersättning. Så här gör vi för det är smidigast (när bebisen vill äta så vill hon ha det direkt, på detta sätt får hon det inom 1 minut):
    Förberedelse:
    - koka vatten och låter det svalna
    - häller över i en glasvattenflaska och förvaras i kylen (räcker en hel dag)
    När hon vill ha mat:
    - dosera upp 60 ml
    - häller i ersättning och skaka om med dinapp på
    - micra i 25 sekunder på 800W med dinapp på

Ångkokar nappflaskor varje dag och byter dinapp varannan vecka

• Svar på tråden Kan man micra flaskan med dinapp på?
  • Iowhannah
    Anonym (-) skrev 2018-06-24 08:55:19 följande:

1. Micra aldrig mat

2. Micra aldrig plast

3. Värm aldrig plast för NEJ! Det finns inget som ÄR "giftfri plast"!!! All plast är PLAST och PLAST är gjort på samma sätt världen över! PLAST ÄR GIFT!

TS har tydligt skrivit att det är glasflaska det rör sig om. Förmodligen därför som ingen har påpekat att man inte ska mikra plast.

Fråga: vad ska man mikra om inte mat?
  • Anonym (-)
    Iowhannah skrev 2018-06-24 09:26:41 följande:

TS har tydligt skrivit att det är glasflaska det rör sig om. Förmodligen därför som ingen har påpekat att man inte ska mikra plast.

Fråga: vad ska man mikra om inte mat?

Den är ju avsedd för mat. På 80-talet använde de inget annat än micro. Men idag vet man bättre. Googla så får du se.
  • Iowhannah
    Anonym (-) skrev 2018-06-24 09:40:19 följande:

Den är ju avsedd för mat. På 80-talet använde de inget annat än micro. Men idag vet man bättre. Googla så får du se.

Menar du på allt sånt BS om att näringsämnen magiskt försvinner i mikron?

Jag har full förståelse för att en del väljer att inte ha mikro, av den simpla anledningen att de inte känner nåt behov av den, så länge det inte handlar om en massa humbug påhittat av diverse konspirationsteoretiker.
  • Anonym (-)
    Iowhannah skrev 2018-06-24 10:04:23 följande:

Menar du på allt sånt BS om att näringsämnen magiskt försvinner i mikron?

Jag har full förståelse för att en del väljer att inte ha mikro, av den simpla anledningen att de inte känner nåt behov av den, så länge det inte handlar om en massa humbug påhittat av diverse konspirationsteoretiker.

Du är mer än lovligt korkad om du inte har koll på microvågor/radiovågor/ekoljud/magnetism/signalsubstans - allt man får lära sig i skolan. Skolan lär inte ut konspirationer.
  • Iowhannah
    Anonym (-) skrev 2018-06-24 10:16:53 följande:

Du är mer än lovligt korkad om du inte har koll på microvågor/radiovågor/ekoljud/magnetism/signalsubstans - allt man får lära sig i skolan. Skolan lär inte ut konspirationer.

Jodå, det har jag koll på. Jag har ett yrke som innebär en hel del strålning och trots det är både jag och mina barn fullt friska (tänka sig!).

En modern mikro, precis som en modern mobiltelefon, utsöndrar såpass lite strålning att det är ett fallerande argument. Då bör man nog vara mer orolig över t ex wifi.
  • Alex73
    Anonym (-) skrev 2018-06-24 09:40:19 följande:
    Ursäkta att jag var otydlig. Vi har det kokade vattnet i en glasflaska som vi sedan häller över till nappflaskan, som är av PLAST.

Jag har inte hittat från tillverkarna att man inte kan micra dinapp??

Har en unge som skriker mycket och vill ha nappflaskan direkt. Därför fuskar vi med att hälla i det kylda kokade vattnet i en plastnappflaska, häller i pulvret, skaka om och förvarar i kylen (max en timme) och sen mikra 20-30 sekunder. Vi mikrar alltså kallt vatten med skakade pulvret i en plastflaska med dinapp på.

Får nog sluta med micra dinapp men tycker väl att man borde kunna micra vattnet med pulvret i? Eller tänker vi helt fel?
  • Pascal
    Alex73 skrev 2018-06-24 16:14:24 följande:

Ursäkta att jag var otydlig. Vi har det kokade vattnet i en glasflaska som vi sedan häller över till nappflaskan, som är av PLAST.

Har en unge som skriker mycket och vill ha nappflaskan direkt. Därför fuskar vi med att hälla i det kylda kokade vattnet i en plastnappflaska, häller i pulvret, skaka om och förvarar i kylen (max en timme) och sen mikra 20-30 sekunder. Vi mikrar alltså kallt vatten med skakade pulvret i en plastflaska med dinapp på.

Får nog sluta med micra dinapp men tycker väl att man borde kunna micra vattnet med pulvret i? Eller tänker vi helt fel?

Ni kan micra nappflaskan med vattnet i men man ska inte micra ersättningen för då försvinner näringsämnena i den. Micra vattnet först så det är bra temp, rör ner pulvret sen och servera.

Ett ännu bättre alternativ om det ska gå fort är att du häller kokt vatten med lagom temp i en termos så det bara är att hälla i flaskan direkt, lägga i pulvret och röra om bara.
  • BragoP
    Pascal skrev 2018-06-24 16:40:44 följande:

Ni kan micra nappflaskan med vattnet i men man ska inte micra ersättningen för då försvinner näringsämnena i den. Micra vattnet först så det är bra temp, rör ner pulvret sen och servera.

Ett ännu bättre alternativ om det ska gå fort är att du häller kokt vatten med lagom temp i en termos så det bara är att hälla i flaskan direkt, lägga i pulvret och röra om bara.

Googlade lite snabbt och hittade info på råd och röns hemsida. Texten nedan är kopierad från denna sida

www.radron.se/artiklar/myter-om-mikron-/

Hur man värmer maten Hon säger att det handlar om hur mycket man värmer maten, inte på vilket sätt maten värms. Tid och temperatur är det som mest påverkar näringsämnena i livsmedel.

Vattenlösliga vitaminer som B- och C-vitamin försvinner dessutom ut i vattnet när grönsaker kokas, men det gör de lika mycket när de kokas på spisen som när de värms i mikrovågsugn.

? Snarare är det så att mikrovågsugnen är mer skonsam mot maten än vanlig kokning, eftersom man kan använda mindre vatten, säger Irene Mattisson.

Punktvis höga temperaturer

Förutom att maten skulle förlora i näringsvärde har även mikrovågsugnen beskyllts för att orsaka cancer, göra bröstmjölken giftig för småbarn och påverka proteinerna i maten så att den inte kan tas upp av kroppen. Men även dessa rykten har motbevisats.

? Det enda som händer när man mikrar maten är att vattnet i maten värms upp, ingenting annat, säger Birgitta Raaholt, forskare på Institutet för Livsmedel och Bioteknik, SIK.

Däremot avråder Livsmedelsverket från att man värmer bröstmjölk i mikrovågsugnen, eftersom det är lättare att mjölken i mikron punktvis når höga temperaturer
  • fjanten

Micra inte med pulvret i. Delar av vattnet kommer uppnp en högre temperatur än 40 grader, och då dör probiotikan.

• BragoP
    BragoP skrev 2018-06-24 16:48:22 följande:

Googlade lite snabbt och hittade info på råd och röns hemsida. Texten nedan är kopierad från denna sida

www.radron.se/artiklar/myter-om-mikron-/

Hur man värmer maten Hon säger att det handlar om hur mycket man värmer maten, inte på vilket sätt maten värms. Tid och temperatur är det som mest påverkar näringsämnena i livsmedel.

Vattenlösliga vitaminer som B- och C-vitamin försvinner dessutom ut i vattnet när grönsaker kokas, men det gör de lika mycket när de kokas på spisen som när de värms i mikrovågsugn.

? Snarare är det så att mikrovågsugnen är mer skonsam mot maten än vanlig kokning, eftersom man kan använda mindre vatten, säger Irene Mattisson.

Punktvis höga temperaturer

Förutom att maten skulle förlora i näringsvärde har även mikrovågsugnen beskyllts för att orsaka cancer, göra bröstmjölken giftig för småbarn och påverka proteinerna i maten så att den inte kan tas upp av kroppen. Men även dessa rykten har motbevisats.

? Det enda som händer när man mikrar maten är att vattnet i maten värms upp, ingenting annat, säger Birgitta Raaholt, forskare på Institutet för Livsmedel och Bioteknik, SIK.

Däremot avråder Livsmedelsverket från att man värmer bröstmjölk i mikrovågsugnen, eftersom det är lättare att mjölken i mikron punktvis når höga temperaturer

Det här var alltså bara en kort text från sidan som handlar om myter om Micro. Micron förstår alltså inte näringsämnen.
  • Alex73
    Pascal skrev 2018-06-24 16:40:44 följande:

Tack för all tips. Har testat termos men tycker inte den håller exakt konstant rätt temperatur, blir i början är det för varmt och efter många timmar är vattnet för kallt.
  • fjanten
    Alex73 skrev 2018-06-24 16:59:21 följande:

Tack för all tips. Har testat termos men tycker inte den håller exakt konstant rätt temperatur, blir i början är det för varmt och efter många timmar är vattnet för kallt.

Vi brukade ha avsvalnat kokt vatten i kylen, och en termos (en riktigt bra från naturkompaniet) med varmt kokat vatten. Sedan blanda ca 50/50 varmt/kallt och i med pulvret (som var färdigdoserat). Tog inte många sekunder. Något som troligen är annu snabbare är att skaffa en tekokare som man kan ställa in vilken temp den ska koka upp vattnet till (40 grader).

Ett asbra alternativ, om man har lust att lägga lite pengar på det, är att skaffa en babybrezza maskin.
  • Iowhannah
    Alex73 skrev 2018-06-24 16:59:21 följande:

Vi hade en termos med kokt varmt vatten och sen spädde vi med kallvatten från kranen (detta när vi inte var hemma och hade tillgång till mikro). Man lär sig rätt snabbt hur mycket man måste spä och i värsta fall är det bara att hälla ut lite vatten.
  • Marsbebis2018

Dinappen ska man inte micro annars kan du göra som du gör! Så gör de även på BB där jag bor, alltså micrar färdigblandad ersättning.

• senalena
    Alex73 skrev 2018-06-24 16:14:24 följande:

Ni kanske skulle investera i en ersättningskokare, om hon är så otålig så gynnar det nog er. Rätt temp och färdigt på 30 sekunder.

www.pappaprylar.se/barn/presenttips-barnfamiljer/vallingmaskin-diluo/
  • Lucius Vorenus
    Marsbebis2018 skrev 2018-06-24 21:39:16 följande:

Har du kommunalt vatten behöver du inte ens koka det :)

Här vill jag lyfta ett varningens finger. När Östersund drabbades av parasitutbrott 2011 blev jag sjuk i tre veckor efter att ha druckit vattnet och jag är ändå en vuxen människa. Chansa inte med spädbarn!
  • Snobben1979

Hej, ville bara säga att du kan förbereda flaskor med färdig ersättning o spara i kylen i upp till ett dygn. Bara o sätta in i micron 20-30 sekunder (utan dinapp), tjoff- färdigt! Gjort det till alla mina tre barn o de gör likadant på BB i Göteborg. Supersmidigt!

• Pascal
    Marsbebis2018 skrev 2018-06-24 21:39:16 följande:

Har du kommunalt vatten behöver du inte ens koka det :)

Jo, det är inte värt att chansa. Bara för att det är kommunalt betyder inte det att det inte kan ha kommit bakterier i vattnet.
Svar på tråden Kan man micra flaskan med dinapp på?