• fannny

Hopp efterlyses! Andras kommentarer... :(

Hej! Fick min son för 3 månader sen och är - sen länge - så trött på folks kommentarer. Innan vi fick barn tjatade alla "När ska ni skaffa barn?" Var så LESS!

Igår frågade en släkting hur jag mår och jag svarade att jag är trött! För det är jag. Sonen vaknar många ggr per natt och på dagarna är han jätteaktiv. Får aldrig vilaObestämd Då får jag kommentaren "Det är BARA att vänja sig! Så här kommer det vara de kommande 20 åren, HAHAHA..."

Det är det sista jag vill höra, såklart. Dessutom måste det ju vara en grav överdrift! En människa sover knappast som spädbarn i 20 år. Men detta har jag fått höra från andra håll också, följt av ett litet cyniskt skratt. Varför säger folk så? Det stämmer ju inte - det jag däremot skulle behöva få är lite HOPP. Typ "Det blir bättre" och "Håll ut!" För det verkar ju som att det blir bättre, ett syskonbarn sover hela nätter sen länge och han är bara 3 år. Ett kompispars dotter sover 21 till 07 varje natt!

Vi ska förresten börja med enbart ersättning nu, eftersom jag tyvärr måste avsluta amningen av olika skäl. Kanske kommer han sova längre åt gången på ersättning?

Så nu efterlyser jag lite hopp. Jag förstår SÅKLART att det är tufft med barn och att det tar tid att få "livet tillbaka", att få sova mer osv. Men ändå: Snälla, ge mig lite hopp om att den första spädbarnstiden blir BÄTTRE med tiden.

Tack... från utmattad, överväldigad förstagångsmamma Rynkar på näsanHjärta

• Svar på tråden Hopp efterlyses! Andras kommentarer... :(
  • Anonym (Håll ut!)

Det blir bättre! Och roligare! Jag tyckte det började bli roligt när dottern var runt året och nu när hon är drygt två så är det fantastiskt! (Nu har vi dock en nyfödd lillasyster, så nu kör vi hela bebisracet igen. Pust.) Vår tvååring vaknade typ varannan timme dygnet runt som bebis men sover 18-06 sedan hon var 18 månader, så innan lillasyster föddes så hade vi hela kvällarna för oss själva.

Det blir bättre, men bebistiden är slitig som fan. Härda ut. Det går över snabbare än du tror.

• Jsv17

Klart det blir bättre!

Min son är snart 7 månader och från runt 3 månader tycker jag att allt bara blivit lättare successivt hela tiden. Inte bara sömnen utan allt, jag känner mig tryggare som mamma och han blir ju mer och mer ett litet barn ist bebis för varje dag.

Nu hade jag turen att ha en bebis som blev väldigt mätt även på mjölk (bvc-sköterskan sa att jag förmodligen har ganska fet mjölk) så han började sova genom nätterna strax efter 3 månader (då från runt 22 till 06) sedan har hans läggningstid successivt flyttats bak och nu sover han nästan varje natt mellan 20:00-06:00. Som nån annan skrev tror jag på rutiner, vi har haft samma nattningsrutin sedan han var runt en månad, eller kanske ska kalla det kvällsrutin då det när han var en månad inte var tal om nån riktig nattning i den bemärkelsen, men jag gjorde samma sak varje kväll innan vi gick upp i sovrummet. Vi förlängde även sovtiden med en hel timme när vi kunde börja ge honom gröt på kvällen innan han somnade.

Folk säger så mycket konstigt, klart alla åldrar har sin utmaning men det är självklart att det blir bättre och som jag kände iaf att så fort jag fick börja sova ganska ok på nätterna (klart man får vakna och peta i en napp eller klappa lite ibland) så blev jag mycket bättre på att både hantera folks kommentarer och allt annat som kan vara jobbigt med en liten bebis, så håll ut det kommer bli bättre

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Eureka
    fannny skrev 2018-06-28 09:42:33 följande:

Hej! Fick min son för 3 månader sen och är - sen länge - så trött på folks kommentarer. Innan vi fick barn tjatade alla "När ska ni skaffa barn?" Var så LESS!

Igår frågade en släkting hur jag mår och jag svarade att jag är trött! För det är jag. Sonen vaknar många ggr per natt och på dagarna är han jätteaktiv. Får aldrig vilaObestämd Då får jag kommentaren "Det är BARA att vänja sig! Så här kommer det vara de kommande 20 åren, HAHAHA..."

Det är det sista jag vill höra, såklart. Dessutom måste det ju vara en grav överdrift! En människa sover knappast som spädbarn i 20 år. Men detta har jag fått höra från andra håll också, följt av ett litet cyniskt skratt. Varför säger folk så? Det stämmer ju inte - det jag däremot skulle behöva få är lite HOPP. Typ "Det blir bättre" och "Håll ut!" För det verkar ju som att det blir bättre, ett syskonbarn sover hela nätter sen länge och han är bara 3 år. Ett kompispars dotter sover 21 till 07 varje natt!

Vi ska förresten börja med enbart ersättning nu, eftersom jag tyvärr måste avsluta amningen av olika skäl. Kanske kommer han sova längre åt gången på ersättning?

Så nu efterlyser jag lite hopp. Jag förstår SÅKLART att det är tufft med barn och att det tar tid att få "livet tillbaka", att få sova mer osv. Men ändå: Snälla, ge mig lite hopp om att den första spädbarnstiden blir BÄTTRE med tiden.

Tack... från utmattad, överväldigad förstagångsmamma Rynkar på näsanHjärta

Min treåring sover ca 19-07.00 varje natt, max ett uppvak då han somnar om så fort han får komma till min säng. Första tre månaderna upplevde jag som tuffast! Sen började det sakta vända. Så det finns massor av hopp! Håll ut det blir bättre, lyssna inte på tramset. Kram
  • Eureka

Under den period han åt på natten körde jag med ersättning i Tetra som jag hade på nattduksbordet och värmde inte ens utan han fick den rumstempererad.. hehe bekvämt.. Bara hällde i den i nappflaskan när han vaknade.

• Cornellia

Det blir bättre, dock tar det tid. Vår yngsta son är 1,5 och vaknar kanske bara 2 gånger per natt, medan hans storebror på 7 sover som en stock hela nätterna och har gjort det kanske dom senaste 3-4 åren. 

Det enda tips jag kan ge, medan ni väntar på att han ska börja sova lite längre, är att ni ser till att byta av varandra. Ta varannan natt. Eller varannan vecka. Se till att den som sover får chans att sova ordentligt, alla knep är tillåtna öronproppar, gästrummet, hotell. Få det att funka så att ni båda kan sova ut ordentligt med jämna mellanrum. 

• fannny
    Anonym (Håll ut!) skrev 2018-06-29 08:40:35 följande:

Det blir bättre! Och roligare! Jag tyckte det började bli roligt när dottern var runt året och nu när hon är drygt två så är det fantastiskt! (Nu har vi dock en nyfödd lillasyster, så nu kör vi hela bebisracet igen. Pust.) Vår tvååring vaknade typ varannan timme dygnet runt som bebis men sover 18-06 sedan hon var 18 månader, så innan lillasyster föddes så hade vi hela kvällarna för oss själva.

Det blir bättre, men bebistiden är slitig som fan. Härda ut. Det går över snabbare än du tror.

Så kul att höra :D Låter helt ljuvligt. Att ha kvällarna för sig själva alltså ;) Tack så jättemycket för stöd, betyder så mycket att höra.

Vi är inte säkra på att vi vill ha ett barn till - eller ens kan, vi har haft det slitigt på andra vis också innan jag blev gravid, så inte heller graviditet är nån enkel historia för min del. Så vi får se om det blir en till, men just nu känns tanken på "bara" ett barn helt okej faktiskt... Kanske passar det oss bättre, hur kontroversiellt det än är (och hur många kommentarer om syskon vi än kommer få... Obestämd ) Vi får se :) 
  • fannny
    Jsv17 skrev 2018-06-29 09:02:40 följande:

Klart det blir bättre!

Min son är snart 7 månader och från runt 3 månader tycker jag att allt bara blivit lättare successivt hela tiden. Inte bara sömnen utan allt, jag känner mig tryggare som mamma och han blir ju mer och mer ett litet barn ist bebis för varje dag.

Nu hade jag turen att ha en bebis som blev väldigt mätt även på mjölk (bvc-sköterskan sa att jag förmodligen har ganska fet mjölk) så han började sova genom nätterna strax efter 3 månader (då från runt 22 till 06) sedan har hans läggningstid successivt flyttats bak och nu sover han nästan varje natt mellan 20:00-06:00. Som nån annan skrev tror jag på rutiner, vi har haft samma nattningsrutin sedan han var runt en månad, eller kanske ska kalla det kvällsrutin då det när han var en månad inte var tal om nån riktig nattning i den bemärkelsen, men jag gjorde samma sak varje kväll innan vi gick upp i sovrummet. Vi förlängde även sovtiden med en hel timme när vi kunde börja ge honom gröt på kvällen innan han somnade.

Folk säger så mycket konstigt, klart alla åldrar har sin utmaning men det är självklart att det blir bättre och som jag kände iaf att så fort jag fick börja sova ganska ok på nätterna (klart man får vakna och peta i en napp eller klappa lite ibland) så blev jag mycket bättre på att både hantera folks kommentarer och allt annat som kan vara jobbigt med en liten bebis, så håll ut det kommer bli bättre

Tack :D Ja, ett litet barn istället för bebis tror jag kanske mig bättre - och många med mig. Även om bebisen i sig ju är alldeles ljuvlig. Helheten blir förhoppningsvis lite mer stabil med tiden, fler rutiner och mer sömn... ;) Håller tummarna. Stort tack Hjärta
  • fannny
    Eureka skrev 2018-06-29 09:08:31 följande:
    Min treåring sover ca 19-07.00 varje natt, max ett uppvak då han somnar om så fort han får komma till min säng. Första tre månaderna upplevde jag som tuffast! Sen började det sakta vända. Så det finns massor av hopp! Håll ut det blir bättre, lyssna inte på tramset. Kram
    Taaack Glad{#emotions_dlg.flower} Verkar som att många barn på ett till några år har sovtider kring typ 19-07, det låter jättebra. Hoppet stiger här! Och ja, det är faktiskt trams :) 
  • fannny
    Eureka skrev 2018-06-29 09:12:48 följande:

Under den period han åt på natten körde jag med ersättning i Tetra som jag hade på nattduksbordet och värmde inte ens utan han fick den rumstempererad.. hehe bekvämt.. Bara hällde i den i nappflaskan när han vaknade.

Haha, låter utmärkt Glad Tack för tips! Har märkt att även vår bebis inte har nåt emot rumstempererat, iaf inte nu på sommaren när det ändå är så varmt! Får ju inte låta det stå framme alltför länge, men det funkar ju faktiskt att göra så. 
  • fannny
    Cornellia skrev 2018-06-29 09:20:01 följande:

Det blir bättre, dock tar det tid. Vår yngsta son är 1,5 och vaknar kanske bara 2 gånger per natt, medan hans storebror på 7 sover som en stock hela nätterna och har gjort det kanske dom senaste 3-4 åren. 

Det enda tips jag kan ge, medan ni väntar på att han ska börja sova lite längre, är att ni ser till att byta av varandra. Ta varannan natt. Eller varannan vecka. Se till att den som sover får chans att sova ordentligt, alla knep är tillåtna öronproppar, gästrummet, hotell. Få det att funka så att ni båda kan sova ut ordentligt med jämna mellanrum. 

Stort tack Glad Ja, vi byter av varandra och som tur är kan pappan hantera att vakna från och till lite bättre än jag, så han tar en del av natten med flaska. Så märkligt det där, jag blir helt knäckt och mår även psykiskt dåligt när jag vaknar X antal ggr, måste liksom få iaf några timmars sömn i streck, medan karln min kan vakna, mata och sen bara lägga sig ner igen och somna om. Och så säger han att natten varit "bra" trots att han vaknat massa gånger. Försöker att inte utnyttja detta alltför mycket, värnar ju väldigt mycket även om min mans mående - men oj, så olika vi är. Och tur är ju det :) 
  • Anonym (abc)
    Anonym (1) skrev 2018-06-28 12:14:33 följande:
    Såklart det blir bättre med sömnen! Har en son på strax över ett år och han sover för det mesta hela nätter. Självklart är alla barn olika och kan ha sömnsvårigheter länge så det finns ju ingen garanti på något.

Det som vi tyckte funkade bra för vår son och hans sömn var att skapa tydliga rutiner ganska tidigt. När han var 4-5 månader började vi införa regelbundna sov och mattider på dagarna. Hade han sovit dåligt en natt och var extra trött försökte vi hålla honom vaken tills hand första middagsvila som brukade vara omkring kl 10. Känns som om det gjorde så att han inte kom in i ett dåligt mönster igen inför nästkommande natt.
    Min äldsta var två år innan hon sov en hel natt. Min yngste sov många timmar på natten ganska tidigt. Reagerar dock på ordet sömnsvårigheter. Små barn brukar inte ha skaffat sig en dygnsrytm på vuxnas vis, att de sprider ut sitt äta-vill ha kroppskontakt - utforska lite (om så bara med blicken) -sova (och gråta/skrika när något fattas) är normalt. Som du skriver själv varierar det mellan olika barn. Det går förstås bra att prova olika sätt men kanske inte att förvänta sig omedelbar succé. Långt ifrån självklart att alla 4-5 månaders t ex klarar att äta på schema (många helammas t ex fortfarande då (vet inte om det var så med din bebis eller om h*n fick ersättning som är stabbigare och mättar mer) och äter olika vid olika tillväxtspurter).

TS: Både jag och min man var hemma mycket de första åren med barnen och jag slapp gå hålögd till jobbet när barnen var ett-två år, annars hade jag kanske klagat mer. Annars tror jag det uttjatade rådet om att vila när bebisen gör det är bäst. Och att sköta sin egen mat, få dagsljus och friskluft och röra på sig (behöver inte vara mammagympa eller gym, barnvagnspromenad räcker långt). När jag fick min äldsta saknade jag struktur på hemmalivet. Frukosten kunde bli kallt te på eftermiddagen iklädd nattlinne. Jag gjorde just inte mycket men gick omkring och var småstressad över vad jag tyckte att jag borde hinna. Just nattlinnet var kanske ingen katastrof men det är lätt att missköta sig själv. (Hade väldigt jobbig amning de första månaderna, det tröttar ju också.) Det funkade bättre när jag stålsatte mig att göra de här sakerna. OK, bebisen kanske behöver blöja och äta när man tänkt äta. Fine, då äter man tnär bebisen ätit, fått blöja och inte gallskriker. Det är inte hela världen om det blir en timme senare, men det får inte bli två eller tre och man får inte börja med annat emellan för att hjärnan är mosig och man glömmer/felprioriterar. Som föräldraledig hinner man äta frukost, om det så är kall gröt. Man hinner steka ägg till lunch eller äta gårdagsrester, man hinner gå ut och gå med barnet. Man hinner sova, om man verkligen tar den där stunden att snusa med bebisen och inte tror att det behöver dammsugas just då. Särskilt om man skippar eller schemalägger mobiltelefon/dator, de stal oerhört med /sov/tid och energi upptäckte jag även om jag först tyckte att de var min avkoppling när bebisen väl sov. Behöver barnet mycket kroppskontakt kan det hjälpa att ha det i sjal mot kroppen (jag hade inte ens lyxmodellen utan en obekvämare över ena axeln, bärsele klarade aldrig min rygg). Har man energi över till att gå på aktiviteter och liknande, fint, (jag gjorde det inte när mina var några månader men upptäckte väl inte heller sådant i närområdet som jag ville prioritera.). Bedöm själv hur mycket energi du har och vad du vill lägga den på.
  • Anonym (abc)
    fannny skrev 2018-06-29 12:32:59 följande:
    Så märkligt det där, jag blir helt knäckt och mår även psykiskt dåligt när jag vaknar X antal ggr, måste liksom få iaf några timmars sömn i streck, medan karln min kan vakna, mata och sen bara lägga sig ner igen och somna om.
    Kan du ändra något som gör att det blir lättare att somna om? Sover bebisen direkt intill er eller måste du gå upp för att nå den? Om så går det t ex att ställa bebisens säng intill er och ta bort spjälsidan mot er (gärna lägga ett täcke under madrasserna så det inte blir någon glipa att åka i golvet genom). Eftersom du ska flaskmata behöver ju ändå någon av er gå upp vid matning (men barnet äter mer vid flaskmatning och håller sig ofta mätt fler timmar) men du når lätt  för att buffa lite vid oro eller när bebisen vill ha kroppskontakt och kan förebygga jätteolycklig bebis som håller vem som helst vaken.
  • Miami

Jag fattar verkligen inte varför folk måste håna gravida och nya mammor! Jag blir så arg när jag läser detta och tänker tillbaka på hur sådana här kommentarer kändes!! Jag var väldigt sjuk under mina graviditeter och låg inlagd på sjukhus, ändå kunde folk slänga ur sig liknande kommentarer: Vänta du bara... om du tycker det är jobbigt NU? Hahaha! Eller: Tycker du det är jobbigt med ETT barn? Hahaha då skulle du prova på tre!

Att vara gravid eller spädbarnsförälder är det absolut jobbigaste som finns... Jag har aldrig varit så trött, sjuk, frustrerad - ja, inget kul helt enkelt (även om man i efterhand kan konstatera att det var värt det :)) . Nu är mina barn 4 och 6 och jag är en glad harmonisk utvilad mamma. Kämpa på helt enkelt och skit i missunsamma negativa människor! Jag hade nog svarat något i stil med: Oj... Behövde du mata och byta blöja på Andreas i 20 år? Jobbigt... ;)

• Anonym (blir bättre)

min son var ett rent helvete dom första 6 veckorna. Älskar pojken men fan va man var trött! Gjorde inget annat än att amma i princip...

Nu är han nästan 4 månader och sover från 22 till 9 - 11 samt en liten eftermiddagslur runt 16.

Så ja det blir bättre:)

Svar på tråden Hopp efterlyses! Andras kommentarer... :(