viseversa skrev 2018-07-09 21:06:52 följande:
En hund ska inte försvara sin mat genom att nafsa morra bita. Barn vuxna pensionärer bebisar ska kunna ta maten från munnen på hunden utan någon reaktion från hundens sida. Jag hade blivit arg om någons hund nafsade mitt barn i ansiktet. Däremot skriker jag inte avlivning. Men resursförsvar är ingen "bra grej" för en hund som bor i en familj.
Nej vår hund nafsar inte mina barn i ansiktet. Dom kan ta hennes bästa leksak. Dom kan ta ifrån henne matskålen peta med fingrarna i hennes mat klappa på henne när hon äter. Hon rör inte en min. Sen tillåter jag såklart inte att dom stör henne när hon äter då hon har rätt att äta ifred men dom KAN göra allt detta utan att hon nafsar eller morrar.
Varför i hela friden ska allsköns människor kunna ta mat ur munnen på min hund? De har väl ingenting där att göra!
Jag förstår att livet blir lättare med en hund som har stor tillgänglighet, men alla hundar (precis som människor, hästar, katter, whatever) fungerar inte så. Man får anpassa sig efter sina familjemedlemar anser jag.
Om en hund har problem med att dela med sig får man skilja på impulsiva människor och hund när det finns en resurs i närheten.
Givetvis kan man träna på tillgänglighet, men jag tycker inte att man Någonsin ska ställa sådana krav på vare sig djur eller barn att man tar för givet att det Alltid är okej för ungen att ta någonting ur hundens mun.
Jycken kanske har fått nog just den dagen, den kanske har ont i en tand eller också är resursen extra värdefull.
Varför i allsin dar ska barnen vara där och klappa och pilla när hunden äter? Vem vinner på det, undrar jag?