Inlägg från: DeathByPickles |Visa alla inlägg
  • DeathByPickles

Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!

Canadasvensk skrev 2018-07-10 05:09:48 följande:
    Behöver jag verkligen svara på det? ;)

Det tycker jag. 
    Skulle tro att det finns folk som svarar i tråden som inte har egna hundar heller. Det är fritt fram att diskutera ändå. Det betyder ju inte att man inte har barn eller hundar i sin närhet tänker jag. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    viseversa skrev 2018-07-10 10:56:45 följande:
    Ja du vi har olika åsikt helt enkelt. Ingen lust att diskutera mer än så. Är glad att ha en hund jag känner är säker kring barnen.
    Sen får du se när din lilla bebis blir mer rörlig hur det går. Men det är ditt problem inte mitt. Jag fortsätter vara nöjd med min barnsäkra snälla hund jag.
    Det är ju toppen att folk har barnsäkra och snälla hundar! Det är väl det alla vill ha, men alla hundar funkar inte så och det måste man acceptera också tycker jag. Glad
    Här finns inga bäbisar. När vi har barn på besök är gränserna väldigt tydliga, dock. Det måste de vara. 
    Men sure. Let's agree to disagree. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-10 12:32:36 följande:
    Fast en hund som stjäl mat och nafsar barn i ansiktet är ingen hund som lever och fungerar normalt i en familj, det är en hund som ska bo med någon som inte har barn PUNKT

Hunden ska inte markera alls, och särskilt inte med några jävla utfall PUNKT
    Fast hundar är levande varelser. Alla djur Kan reagera på det sättet om någonting brister i kommunikiationen, det är liksom en risk man tar när man lever med djur, det finns inget punkt och absolut inte när man hanterar tänkande, kännande individer. 
    Däremot kan man göra det man kan för att förhindra att situationer som i TS uppstår (som att sätta gränser för både barn och hund.) och naturligtvis besluta i efterhand hur man ska hantera det i framtiden om olyckan varit framme. 

Hunden i TS har ju inte agerat på det sättet förut, så någonting var speciellt just den gången, just den dagen. Det handlar inte om en hund "som nafsar barn i ansiktet" utan om en helt vanlig hund som enligt TS varit snäll och lugn och godmodig med alla människor.
  • DeathByPickles

Mina hundar rasursförsvarar inte hellr, inte mot mig i alla fall, men jag skulle inte kräva av dem att de ska låta kreti och pleti pilla med deras mat för det. Det kan paja förtroendet tänker jag. Så vi tar inga risker Glad
    Man vet som sagt aldrig, och det är lika bra att barnet får lära sig från början att man inte bara kan klampa på i närheten av alla djur. 

Och i TS fall talar vi ju inte om en hund med bakgrund av resursförsvar heller. 

• DeathByPickles
    viseversa skrev 2018-07-10 12:34:17 följande:
    Ja bor man inte med barn är det ju lättare att ha en hund med resursförsvar. Men nu har jag barn och hade en hund nafsat mitt barn i ansiktet så hade jag också blivit arg. Har man en hund som är osäker kring barn gör man allt för att hålla hund och barn ifrån varandra.

Fast arg på vem? På hunden? På barnet? På den vuxne? Jag skulle tro att de flesta känner sig okej att låta en hund och en åttaåring vara ensamma tillsammans i köket. 

Mina hundar rasursförsvarar inte hellr, inte mot mig i alla fall, men jag skulle inte kräva av dem att de ska låta kreti och pleti pilla med deras mat för det. Det kan paja förtroendet tänker jag. Så vi tar inga risker Glad
    Man vet som sagt aldrig, och det är lika bra att barnet får lära sig från början att man inte bara kan klampa på i närheten av alla djur. 

Och i TS fall talar vi ju inte om en hund med bakgrund av resursförsvar heller. 

(Jag glömde citera första gången.)

• DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-10 12:59:33 följande:
    Och denna hund ska tydligen inte fortsätta att leva ihop med barn om den väljer att agera på detta sätt.

En hund har inte rätt till någonting innan den har fått lov att ta (oavsett vad det är) och att stjäla något och sedan försvara det är OACCEPTABEL

Hur man kan förhindra att det händer igen? Avliva hunden. Kan hunden inte skilja på att den får något och att stjäla något så är det ingen säker hund

Fast en hund resonerar liksom inte så. En hund är en hund och en opportunist, och när den fått tag på en resurs är den deras. 

Tror de allra flesta är överens om att det inte är önskvärt att jycken snor från matbordet, men sånt händer ibland. Det finns hundar som är Hopplösa mattjuvar men som fungerar alldeles utmärkt i barnfamiljer ändå. 
    Om det nu var flickans macka hunden fick tag på agerade hon förmodligen snabbt och försökte grabba tag i mackan på ren impuls, varpå hunden också svarade impulsivt. En markering. 
    Att det inte ens blev några märken tycker jag talar för att hunden verkligen bara kommunicerade, knappast något att hojta avlivning för. Lättare är väl att helt enkelt hålla hunden ute från köket när det serveras mat?  

• DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-10 13:00:44 följande:
    Och om de stjäl kretis och pletis smörgås, ska de inte kunna ta tillbaka den då?
    Skulle det mot förmodan hända hoppas jag att de talar om det för mig och sedan brer sig en ny smörgås. De vill förmodligen inte ha den hunden har tuggat på ändå. 
  • DeathByPickles
    viseversa skrev 2018-07-10 13:13:36 följande:
    Omg ägaren har alltid ansvar för sin hund. Om din hund biter mitt barn blir jag arg på DIG!! Nej jag blir inte arg på mina barn. Barnen går alltid före hunden. Dock behöver jag inte oroa mig då VÅR HUND INTE FÖRSVARAR SINA LEKSAKER ELLER MAT. Och mina barn är hundvana och låter henne äta i fred. Dock ska dom och jag kunna peta i hennes mat och ta ifrån henne mat och saker utan att hon visar minsta tendens att bitas eller nafsa.
    Självklart har man det! Men jag menar att det inte tjänar så mycket till när en olycka uppstår. Det hade lika gärna kunnat vara ett barn som trampat på hundens svans, ramlat över den.. det är sånt som kan hända, anser jag! 
    Det vore direkt oansvarigt att låta hund och barn umgås utan uppsyn om hunden visat tendenser eller om det vore ett Litet barn, men här pratar vi om en åttaåring och en snäll hund.
    Jag tycker inte att det finns någon att bli arg på i det här fallet. Som TS beskrev det var det en olyckshändelse. 
  • DeathByPickles
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 15:31:57 följande:
    Bara här gör du bort dig totalt. Du ska ALDRIG vara säker som ägare när det handlar om mat och barn! Det spelar ingen roll om det är en stor hund eller liten hund. Du ska ALDRIG låta en hund behöva utsättas för en sådan situation att den ev känner sig stressad över sin mat! Det spelar ingen roll vad du än säger för du har redan förlorat i mina ögon ! Du har brutit ner din hund istället för att förstå ditt ansvar och lära känna hunden och lära ut till barnen om hur det ska fungera på ett Humant sätt!

Sen att skylla på hunden när fel uppstår är fan i mig det fegaste man kan göra! Det är människan som har missat att vara observant och se till att respekten möts ifrån alla olika håll! När andra utomstånde barn är på besök, så kräver du antagligen att hunden inte ska vakta sin mat, men det du självklart missar är att se till att hunden inte utsätts utav barnen när du inte ser, t ex sliten i pälsen, jagad av leksaker som gör ljud som hunden upplever stressande. DU har helt ögon för vad hunden får och inte får göra, annars skriker du "Avlivning"! Jag vet precis hur sådana människor som du fungerar!

DU SKA INTE HA HUND !
    Vad du tar i. Viseversa har ingenstans lagt skulden på någon hund. 
  • DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-10 15:54:22 följande:
    Nej, det ska man som djurägare lära sitt djur från början, en sådan här situation ska inte få uppstå.

Har haft otaliga djur, både hund och häst och katt och smådjur.

Äger för tillfället bara en häst, en fantastiskt väluppfostrad varelse, väntar på att man säger varsågod när han fått mat, kan gå fot, kan lämna honom stående lös ute och han står kvar, min tvååring kan leda honom och ge honom godis osv. Hur är detta möjligt? Uppfostran, kärlek, bra vägledning och tydlighet i vad man vill så går det alldeles utmärkt att lära en häst sånt.

Hade tidigare en pitbull, världens snällaste och mest väluppfostrade hund. Stal aldrig mat, väntade på att få lov att börja äta, skulle aldrig morra åt eller nafsa åt någon och OM hon någon gång tyckte att ett barn var jobbigt (om det petades i rumpan eller drogs i öron eller dylikt) så gick hon bara därifrån ÄVEN om det var inom hennes territorium (till exempel i hundsängen) hon visste sin plats helt enkelt, längst ner på rangordningen, men självklart lika älskad ändå.
    Jag tycker att det låter som totalt vansinne att låta en tvååring leda en häst - oavsett hur snäll.  Likaså tycker jag att det är orättvist och tokigt att inte låta hunden ha en fredad zon ens i sin egen säng, och att tycka att den ska "veta sin plats" när det petas på och dras i öron. 
    Helt vansinnig inställning,
    Rang och dominans mellan arter existerar inte. Alla djur borde få behålla sin integritet och sin rätt till kommunikation. 
    Jag tror de flesta bett händer just i sådana situationer där man berövat djuren möjligheten till kommunikation, för att de inte "ska"  göra på det viset.  Får hunden inte morra när den ligger i sin bädd plockar man bort ett jätteviktigt steg i eskaleringstappan, till exempel. 
    Till sist finns ingen "gul lampa" längre utan hunden tvingas gå direkt från grönt till rött. 
  • DeathByPickles
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 19:01:39 följande:
    Ja det stämmer. Det var Nonym som skrev om avlivning. Men efter vad viseversa har skrivit om sin hund så spelar det ingen roll. Att tvinga en hund av med sina instinkter hellre än att förstå dom och anpassa det så är det misshandel. Precis som att man ger barnet en örfil för att den inte lyssnar när den springer omkring vid ett övergångställe. Man anpassar efter individen / djurets behov. Mindre barn har man t ex sele på för just den bemärkelsen.

Fast en del (de flesta skulle jag vilja säga till och med) sällskaphundar som föds idag har knappt något resursförsvar. Jag ser inte någonstans att Viseversa skrivit att hon behövt tillrättavisa eller träna sin hund- den protesterar helt enkelt inte trots att barnen kanske gräver i matskålen eller klappar när den äter. 
    Personligen tycker jag att det är olämpligt, men det betyder inte att just den familjen inte borde ha hund. Jisses liksom. 

Tagga ned lite. :) 

Jag har själv en hund som vem som helst förmodligen skulle kunna gräva i käften på och förmodligen dra i svansen och peta i ögat med. Det är ingenting jag gjort för att påverka, hon är helt enkelt en otroligt mjuk liten individ. 
    Sedan är det givetvis inte okej för vare sig vuxen eller barn att köra över henne för den skull, det är mitt ansvar. 

• DeathByPickles
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 19:04:11 följande:
    Den som hunden anservara flockens ledare kan ta tillbaka mackan. Ingen annan bör göra det. Men ja, det finns hela familjer som är så väl integrerade med sitt husdjur att även de andra i flocken kan göra det. Men i ett ritkigt fall så nej, det ska ingen annan än flockens ledare göra! Ännu hellre ser jag att man förstår sambandet mellan avstånd och observation. Då händer inte sådana här saker.

Jag tror att du behöver uppdatera dig runt etologi och hundträning. Dominansteorin och allt som rör "alfa" och "flock" mellan olika arter är dementerat sedan länge. 

Sedan håller jag med dig lite halvt. Är mackan stulen så är den liksom, sedan får man välja själv hur man hanterar det. Att burdust försöka lugga tillbaka smörgåsen vinner ingen på. :) 

• DeathByPickles
    FallenAngelNr1000 skrev 2018-07-10 19:39:53 följande:
    Jag vet inte med dig. Men jag är uppväxt med misshandel och djurmisshandel. Vi har varit tillsammans i samma rum med samma psykiska stress inför den fysiska smärtan. Jag bryr mig inte om vad människan anser sig tro eller veta. Jag har varit i de mest extrema situationerna där jag försökte hjälpa hundarna och dom försökte hjälpa mig. Vi har varit på samma nivå och vi såg varandras ögon och skräck och man fann ett samförstånd mot den stora faran!

Så för mig betyder det ingenting om hen hon eller han - (helt absurdt) har en utbildning. Jag har varit i situationer som väldigt få kan likställa sig med. När en hund attackerar/anfaller ett barn på långt håll så ser dom t ex inte en "människa" utan dom ser ett byte. Dom är rovdjur. Det fungerar så. Det handlar inte om rang. Det handlar inte om en utbildning. Det handlar om att överleva och om att förstå och se vad den andra i sin omgivning behöver, oavsett art, päls, hud fyrbent eller tvåbent.

OM du har problem med det jag skriver så behöver du inte skriva något. Bara för att jag erkände lite beröm betyder det inte att du helt plötsligt kan tro att du kan kommendera mig. Du är en individ, och jag är en annan. Så länge ingen blir skadad så låt det vara så i ditt tänk, tack på förhand!
    Nu vet jag inte vad som hände? 
    Det var du som pratade om rang och ledarskap och jag talar helt enkelt om att de teorierna är dementerade. Dominans mellan arter är helt enkelt inte en sanning. 

Jag försöker inte kommendera någon någonstans, men visst skriver man i ett diskussionsforum för att diskutera? 
  • DeathByPickles
    viseversa skrev 2018-07-10 19:42:50 följande:
    Precis. Jag har aldrig behövt tillrättavisa henne. Aldrig någonsinn. Inte vad gäller sånt.

Hon är extremt snäll och lättlärd och har inte ett uns aggressivitet i sig. Jo hon skäller när det plingar på dörren och skulle antagligen trots sin ringa storlek offra sitt liv för sin familj.

Men hon funkar med alla stora som små i övrigt. Mina barn skulle också kunna gräva henne i munnen och dra i svansen utan att hon skulle bitas.

Nu gör inte mina barn något av det då dom är lika hundvana som hon är barnvan. Men vetskapen att OM dom skulle behöva ta något ifrån henne så skulle hon inte svara med att bitas/nafsa. Det känns bra.

Lika så att mina vänners barn kan komma på besök och vara nära henne utan att något händer. Funkar inte att ha en hund som försvarar sin mat/leksak i en barnfamilj.

Sen om man har en hund som har resursförsvar i övrigt och aldrig träffar barn eller har egna barn är det en annan sak. Men i vår familj MÅSTE vi ha en trygg och "säker" hund.
    Jag tror att vi egentligen är av samma åsikt i stort, utöver att jag anser att olyckor ALLTID kan ske. Det finns liksom ingen säker hund eller häst eller katt eller orm. Missförstånd uppstår ibland mellan människor och djur - särskilt mellan barn och djur eftersom båda reagerar på impuls. 

Jag tycker också att även en hund med resursfösvar kan fungera utmärkt i en familj, bara man förebygger. 

Vi ställer Enorma krav på våra hundar i samhället idag, mycket högre än på något annat sällskapsdjur. Det tycker jag är orättvist. 
    Av någon anledning är det okej att en häst sparkar, hotar och bits (temperament/sur... och där snackar vi ju Verkligen skador när något går fel.) och att katter rivs och bits och fräset (det är ju en katt) men så snart en hund visar sig vara just en hund, blir det alarm och ilska och ska omplaceras eller avlivas. 
  • DeathByPickles

Inser att mitt sista meddelande blev lite mer allmänt. Förlåt Viseversa. 

• DeathByPickles
    Nonym skrev 2018-07-10 20:39:20 följande:
    Vad är det som är vansinnigt med det? Hästen är så väluppfostrad att det är möjligt.

Har aldrig påstått att hunden inte skulle ha rätt att morra det är ok, men med rätt uppfostran lär man sin hund att nästa steg är att gå därifrån (jämför med aggressiva människor, just walk away, är en sak man måste lära sig) även om det är hundens zon, med din inställning ska den ha rätt att försvara sin plats då?? DET låter vansinnigt!

Sen säger jag inte att det är ok att barnet gör vad som helst med hunden, men hunden har ALDRIG rätt att röra ett barn ens för att markera!

Fast det är klart, krävs ju en himla massa jobb av ägaren för att uppnå detta! Är därför jag anser att TS hund bör avlivas, ägaren BAGATELLISERAR hundens beteende istället för att ta sitt ansvar!
    Väluppfostrad eller inte är det fortfarande en levande varelse på förmodligen runt fyrahundra kilo. Ett flyktdjur som kan hoppa till om någonting händer - en tvååring har ingen möjlighet att vare sig hålla hästen eller hinna kliva åt sidan. 

Ungefär som att en tvååring inte kan läsa signalerna hos en hund heller, när den säger att den börjar bli stressad eller störd. Självklart tycker jag att en hund ska ha rätt att säga ifrån - men framför allt att den inte ska Behöva säga ifrån! Den måste veta att den har en plats dit den kan gå undan. Normalt sett är det hundens bädd, men du tycker inte ens att det ska gälla? 

Vilka rättigheter har egentligen hunden i ditt hem? Inga alls? Jag tycker att det är självklart att en hund kan markera om det blir för mycket, om den blir rädd eller överraskad eller, som sagt, om den kanske har ont en dag. Då spelar uppfostran ingen roll. 
    Jag tycker inte att TS bagatelliserar händelsen. Möjligtvis ligger fokus i TS inlägg lite knasigt, men händelsen i huset är uppenbarligen förbi och varken hund eller barn verkar tycka att det var en särskilt stor affär. 
    Skulle tro att det finns åtskilliga barn som blivir varnade av en hund och fått lära sig på det viset att respektera djurens gränser. 
  • DeathByPickles
    Freijah skrev 2018-07-10 23:50:35 följande:

Lär hunden att sluta stjäla mat, och att den inte ska vakta. Om det är din flickväns unge så borde ju ungen räknas som flockmedlem och därför inte vara en främling, annars är det dags att börja jobba på den relationen med.

Det är aldrig ok att naffsa!

En del hundar vaktar och det är inte säkert  att det alltid går att träna bort, men i TS fall har ju hunden inte visat några tidigare tecken på resursförsvar. 
    Skulle tippa att det var en impulsiv reaktion helt enkelt. 

Det är en naturlig reaktion hos hunden att nafsa eller "stöta"med nos och mun om den blir skrämd, trängd, hotad eller överraskad. 
    Att det inte är önskvärt är självklart. 

• DeathByPickles
    Fennyxx skrev 2018-07-11 00:05:03 följande:
    Det hade väl varit en sak om barnet gått och försökt sno hundens mat, men nu var det ju hunden som stal mat från bordet, och bara där är det ju totalt oacceptabelt. Sedan nafsar den dessutom mot barnet!

Jag kan inte se att det går att försvara att låta sin hund bete sig på det viset. Kan man inte tänka sig att upofostra sin hund får man nog skaffa akvariefiskar eller så i stället.
    Vi vet ju inte om hunden har för vana att sno från bordet eller inte, så där vet vi inte om ägaren brustit eller inte. Det kanske såg sitt tillfälle helt enkelt - särskilt en av mina hundar älskar barn delvis just för att de vet att det ALLTID tappar mat, så om det är barn vid bordet är det gärna där hon dröjer och dammsuger. Till exempel. 
    Nu tar hon inte mat från bordet, men jag kan absolut se hur det kunde hända om hon hade tillräckligt långa ben och tillfälle gavs med en ostsmörgås som hängde på halvkant liksom. Om barnet i fråga sedan toksnabbt böjde sig ned och försöke snappa sagda smörgås ur munnen på hunden så... visst. Jag har nästan gett någon en smocka när jag blivit skrämd, också. 

Det är ett hem, det är ett djur, det är ett barn. Saker händer. Nu gick det tack och lov bra och så får man kanske se över rutinerna i hemmet därefter, tänker jag.

Det handlar inte om att "låta" hunden bete sig på något vis. Det handlar om någonting som hände helt enkelt, som jag ser det. Det är lätt att sitta och säga att "min hund skulle aldrig" precis som folk säger "mitt barn skulle aldrig". . 
  • DeathByPickles
    molly50 skrev 2018-07-11 12:32:46 följande:
    På vilket sätt bagatelliserar TS hundens beteende?
    Bara det att TS skriver här och ber om råd visar väl att så inte är fallet.
    Enligt TS så är detta en engångsföreteelse och har inte hänt varken förr eller senare att hunden har nafsat.
    Ska hunden då avlivas för det?
    Vi vet ju inte ens hur händelseförloppet såg ut.
    Hunden kanske blev skrämd av en hastig rörelse från barnet. T ex.
    Ska den då avlivas för det?
    Ska en häst avlivas för att den råkar sparka till någon av misstag eller ska en katt avlivas för att den av rädsla gör en rivstart från någons knä så att rivsår uppstår?

Jag tycker självklart inte att en hund ska stjäla från matbordet.
    Den ska självklart inte heller nafsa/bitas.
    Men resursförsvar går ju att tränas bort. Vilket jag också tycker att man ska göra.
    Att en hund morrar när den vill vara ifred tycker jag också att den måste få göra.
    Man kan också undvika att sådana situationer uppstår genom att låta hunden vara ifred när den äter och sover t ex.
    Det är viktigt att lära sig förstå hundens språk.
    Och det gäller även barn.
    Hunden får inte bete sig som den vill mot oss människor.
    Men vi människor får inte heller bete sig som vi vill mot hunden.
    Och det bör man även lära sina barn.
    Det är en fråga om ömsesidig respekt.
  • DeathByPickles
    Fennyxx skrev 2018-07-11 20:37:31 följande:
    Det ts bekymrar sig för är ju att pappan ska få veta hur nära det var att barnet blev skadat, ts verkar obrydd över att hunden beter beter sig så ouppfostrat så att farliga situationer uppstår.

Att hunden tar en ostmacka från bordet och sedan försvarar den agressivt är inte något som bara "händer", det blir så eftersom ts struntat i att uppfostra hunden, och fokus borde ligga på att förhindra att liknande saker händer igen, inte hur pappans ilska ska hanteras eller hur man på bästa sätt skyller hela incidenten på barnet.

Vi vet ingenting om hur hunden "försvarat" smörgåsen. Jag tippar på att både barn och hund blev överraskade och helt enkelt reagerade. Hade hunden varit aggressiv i sin markering skulle nog både TS och dottern reagerat på ett helt annat sätt. 
    Nu är ju inte ens barnet oroat. 

Och pappan kanske inte är riktigt klok? Svårt att veta. 

Det är inte säkert att TS hund har för "vana" att ta saker från bordet heller. Som sagt kan saker och ting hända runt ungar och djur. 
    Men visst, för mig skulle det också vara en prioritering att vara extra uppmärksam runt hund och barn därefter. 

Jag ser ingen som försöker skylla på barnet. 

Svar på tråden Nafsade barn i ansiktet! Hjälp!