Anonym (U) skrev 2018-07-11 17:53:10 följande:
Vidrig historia att höra, tur att du hade din sambo, och att det gick bra till slut!
Dock undrar jag varför du skriver att du blev besviken på att du inte fick någon information när du gick därifrån men ändå samtidigt skriver att du hade blivit rädd om du fick veta och säger till ts att hon inte behöver berätta det för sin dotter. Det är troligtvis det som är anledningen till att ingen sa något till dig från början för att de inte ville skrämma upp dig i onödan. Ungefär som att läkaren inte talar om biverkningar för en medicin. Först när du märker nått konstigt läser du bipacksedeln och kanske hör av dig till läkaren.
Oj blev tokigt ser jag :) Ett förtydligande: Det jag menade med att hon ev inte behövde berätta för sin dotter om det här var att jag tänkte på om jag var 16 och i samma situation. Då hade jag nog tyckt att det räckt om min mamma visste om det så jag inte gått och oroat mig i onödan om det ändå hade blivit som för de flesta. Att mamma ändå varit förberedd. Till min kompis som gjorde det efter mig och var 26 då berättade jag allt utan att försköna. Det var bra tyckte hon för hon hade också bara skickats hem med orden att det är som en kraftig mensvärk och kraftig blödning. Ts känner sin dotter bäst och får göra en bedömning om hon ska berätta vad hon läst här eller på andra sidor. Min mamma hade nog berättat att det kan göra jätteont men att för de allra flesta så blir det som de säger på kvinnokliniken :) Hoppas det blev lite klarare?
Min besvikelse ligger också mycket i att sjukvården inte verkar förstå att det faktiskt kan bli jättehemskt och att en del får såna här reaktioner. När jag läst om andra som också upplevt en liknande abort har även de fått samma info som jag. Sedan bär jag även med mig samtalet efteråt när de ringde på måndagen och frågade hur allt gått. Hon var så jäkla nedlåtande och negligerande när jag berättade om hur det var. Som att jag överdrev. Var helt knäckt efteråt. Kände mig dum en lång lång tid efteråt. Inte bara sorgen över beslutet utan även att jag sågs som ett dumt litet barn eller att jag kanske ändå hade överdrivit? Och sen undran om det var något fel på mig som upplevde det så här.
Har ändå fått fram och fått förståelse i efterhand utav en annan läkare på kvinnokliniken att det jag var med om var hemskt och hon "erkände" att det kunde bli så. Blev en liten miniupprättelse :)
Och jo tack och lov för att jag inte gjorde det själv som de också sa att jag kunde göra. Gjorde det på en lördag då båda var hemma men de tyckte att jag kunde göra det på en fredag då de hade ont om tid på torsdagen för att ge mig tabletterna som man skulle svälja två dagar innan under deras insyn. Vi stod på oss iaf. Han var ett bra stöd och efteråt kom vi fram till att ALDRIG en gång till och skulle vi ha barn i framtiden så ska vi stånga oss blodiga för att inte få cytotec vid förlossningen då jag reagerade så kraftigt på det.
Men varför blir det så långa romaner när jag ska skriva?? Är nog rädd för att misstolkas och ändå uppfattades det inte som jag tänkte :)