IVF sommar/höst 2018
Hej! Jag hakar på här i tråden. Jag och min sambo har precis startat vår första behandling. Så nu har vi en spännande period framför oss.
Spännande att följas åt litegrann!
Hej! Jag hakar på här i tråden. Jag och min sambo har precis startat vår första behandling. Så nu har vi en spännande period framför oss.
Spännande att följas åt litegrann!
Välkommen!
Spännande med första behandlingen! Vilken sorts behandling får du?
Ni verkar ju vara en del som gjort behandling fler än en gång här, så kanske det finns någon som kan svara på lite funderingar jag har... Borde ju egentligen fråga kliniken eller min kvinnoklinik men frågorna dyker ju upp efteråt. Samtidigt är jag en person som gillar att veta vad jag har framför mig. Vi ska få göra en icsi-behabdling, på grund av manlig faktor. Min mens och ägglossning verkar vara normal och jag skulle enligt läkaren inte ha några problem med att bli gravid.
Vi är under behandling nu, det korta protokollet. I fredags var vi på första ultraljudet, dag 5. De räknade till 10 äggblåsor, fler och större på den vänstra än den högra. Den största äggblåsan mätte de till ca 12 mm, resterande runt 10mm. Är det normalt? Kliniken ringde sedan för att meddela att jag skulle fortsätta på ordinerad dos. Passade på att fråga när det kunde tänkas att det var dags för äggplock. Troligtvis fredag trodde dem. Det blir då 12e dagen efter påbörjad behandling. Men när kan det tänkas att det blir insättning då sedan? Jag tänker typ tisdag, om det är så att de vill odla till embryo, men vad är det det beror på?
Mycket funderingar, glad att man inte är ensam om dessa situationer!
Ja det är normalt och jag antar det blir ytterligare ett ultraljud?
De ringer dagen efter äggplock och berättar hur många ägg som blivit befruktade. Då får ni reda på vilken dag det blir återförening. Du får ett 3dagars på måndagen om det är färre än 5st befruktade ägg får du en blastocyst på onsdag. Om du gör äggplock en fredag vill säga.
Imorgon ska vi på vårt andra VUL. Förhoppningsvis får vi göra äggplock innan helgen. Befinner sig någon i samma fas?
Ny oro som dyker upp....
Efter morgonens ultraljud och samtal med kliniken visade det sig att äggblåsorna inte har blivit fler och att det egentligen bara är en som vuxit till sig ordentligt. I och med det blir det inget äggplock på fredag utan nytt ultraljud då istället.
Vi har ju fått höra att barnlösheten för oss beror på manlig faktor, men nu börjar man ju fundera ändå, om det är hos mig det kan sitta också... Det jobbigaste är ändå att leva några dagar i stöten. Att inte veta mer nu förrän efter nästa ultraljud osv...
En fråga...... Hur mycket har ni berättat för de i er omgivning om att ni genomgår detta?
Hur många äggblåsor såg dem? Jag hade med en stor o fyra mindre men fick ändå tid på fredag för äggplock. Tar 200 Gonal-F. De sa att de kanske kan se flera när de ska göras o att man inte ser allt på ultra.
Eftersom vi fick förlängd dos så behövde jag förnya recept. Kom på apoteket och fick Fyremadel utskrivet, istället för orgalutran. Förstår att det ska vara samma sak så hoppas att det inte gör något. Läste på om Fyremadel nu och såg att man skulle ta den sprutan i låret och inte i magen som med orgalutran. Eller spelar det ens någon roll? Har ni någon erfarenhet?