• Kokarororo

IVF sommar/höst 2018

Percafluviatilis skrev 2018-09-05 20:32:30 följande:

Har tagit fyremadel under två ivfer och aldrig tagit i låret utan i magen. Även fått info från sjukvården att jag inte behöver dra tillbaka kolven för att se om det kommer blod. Det gör bara att man fipplar med sprutan och är onödigt. Sköterskan jag pratade med sa att läkemedelsföretaget ska ta bort den instruktionen.

Tack vad skönt att höra! Vi har faktiskt inte dragit tillbaka kolven på orgalutran heller... håller med om onödigt meck! Men visst borde det vara okej att byta från orgalutran till Fyremadel så här mitt i en behandling då, om man nu får det från apoteket?
  • Kokarororo
    dava01 skrev 2018-09-05 20:55:31 följande:

Det ska ju vara exakt samma läkemedel annars får dom inte byta ut. Fick den också här om dagen. Frågan är bara om man ska ta den i låret då eller i magen.. kanske inte spelar någon roll. Ska ringa imorgon till kliniken för att vara på säkra sidan.

Ja de kan nog vara värt att ringa och fråga! Gör nog det jag med :)
  • Kokarororo
    dava01 skrev 2018-09-05 20:55:31 följande:
    Det ska ju vara exakt samma läkemedel annars får dom inte byta ut. Fick den också här om dagen. Frågan är bara om man ska ta den i låret då eller i magen.. kanske inte spelar någon roll. Ska ringa imorgon till kliniken för att vara på säkra sidan.
    Ringde till kliniken nu angående detta och hon sa att jag inte var den första som ringde idag om just detta. Det var iaf lugnt och det gick ta att bra i magen! phuuu..
  • Kokarororo
    dava01 skrev 2018-09-06 13:02:29 följande:
    Åh vad bra! Skönt att man kan göra så som man har tänkt sig då :)

Jag har börjat med menopur i måndags så för mig är det inte dags för den andra sprutan förens imorgon. Vilken dag är du på?
    Ja men eller hur! :)
    Jag började redan förra måndagen, så jag är inne på 11 dagen med sprutor nu. Vi fick förlänga behandlingen och ska på tredje ultraljudet imorgon! Hoppas verkligen att få veta något om äggplock nu!
  • Kokarororo
    dava01 skrev 2018-09-06 15:58:31 följande:
    Okej, då närmar du dig! Det kan vara så olika hur länge men kan behöva spruta från gång till gång. För mig har det varierat iaf. Kan ju bero på vilken metod man gör också såklart. Ska själv på mitt första vul på måndag.

Lycka till imorgon :)
    Ja så är det ju såklart! Men det här är vår fösta behandling så man är ju så ovetande om allt, man gör bara som läkarna säger liksom. Men som tur är så känner jag mig ändå i trygga händer, kliniken känns så himla seriösa och är så trevliga!
    Tack, ska bli spännande! Som jag skrivit tidigare så är det ju som att man lever med ett par dagar i stöten, tills man får nästa besked. Det tycker jag är det jobbigaste med hela proceduren. Jag har till exempel jättesvårt att koncentrera på den plugget och den forskningsöversikt som ska lämnas in senast söndag... Drömmer
  • Kokarororo

Så efter vårt tredje VUL i morse så fick vi återigen beskedet att fortsätta över helgen, men med lite högre dos på gonal-f, 200 istället för 150. Nytt VUL på måndag morgon igen! Så drygt och less på dessa sprutor! Vill bara få klartecken för äggplock nu!

• Kokarororo
    Inalina skrev 2018-09-07 14:31:54 följande:
    Ok, men då växer de nog till sig ordentligt över helgen ska du se :) sa de hur stora blåsorna var nu? jag vet att man lessnar på de där sprutorna rätt snabbt, speciellt nu när du tar 2 varje dagSkrikandes 

du får säkert äggplock i mitten på nästa vecka, huvudsaken är ju att de inte plockar äggen för tidigt då de inte är mogna. Innan båda mina äggplock var jag jättenervös att de skulle släppa för tidigt men nu i efterhand förstod jag att det var jättebra att de 'väntade ut dem' då de behövde mogna till dig lite innan det var dags Glad

Ja den största är ju på ca 18 mm. Den har varit stor och störst hela tiden. Det är någon blåsa på 12, någon på 11, någon på 10 men resten är kring 6-7. På god väg sa sköterskan som ringde från kliniken. Jag förstår ju att alla påverkas olika av simuleringen, men man vet ju så lite egentligen. Jag antar att det hör till vanligheterna att det kan ta tid. 

Jobbigast är som sagt att leva ett par dagar i stöten tills man får något nytt besked bara. Men ja, jag hoppas som du säger att en lite högre dos gör susen nu över helgen!

• Kokarororo
    Inalina skrev 2018-09-07 14:59:53 följande:
    Ok, ja bra att du ska på nytt ultraljud på måndag i alla fall, då bör de kunna säga när du ska ta Ovitrelle och då är ni ju igång sen :) låter i alla fall som att du har ett bra antal äggblåsor och ingen större risk för överstimulering - mellan 10-15 har jag hört är det 'bästa' för att inte riskera sin egen hälsa men ändå få ut tillräckligt många bra äggGlad 
    Mellan 10-15 i antal eller storlek? :) Ja jag mår ju väldigt bra, trodde faktiskt att jag skulle påverkas något mer av alla hormoner. Det enda jag märkt är att jag på morgonen mår illa ett par timmar, mellan frukost och lunch någon gång. Samt att en huvudvärk kommer krypandes på eftermiddagen och sitter i fram till kvällen någon gång. Annars är jag en sådan som alltid drabbas, så jag har ju varit beredd på överstimulering iaf. 
  • Kokarororo
    Inalina skrev 2018-09-07 15:41:54 följande:
    haha i antal - i storlek ska de vara runt 22-25mm tror jag när man plockar dem!

känner också igen illamåendet och huvudvärken, men jag tror tröttheten av progesteronet påverkade mig mest. Och sedan ger Ovitrelle ganska mkt biverkningar som man tror är gravtecken också Förvånad 

Tack, har aldrig tänkt mig för att fråga hur stora de måste vara! 

Ja men dessa biverkningar är ju förmodligen ingenting jämfört med de gravidkrämpor man VILL känna :)

• Kokarororo
    meshelg skrev 2018-09-08 13:15:31 följande:

Tack för svar, Har jag uppfattat det rätt om det är så det ska fungera? 

Mensperiod oktober dag 2-5 ska jag göra en AMH -blodprov och ett ultraljud för att läkaren ska se hur mina ägg mår.

Nästa mensperiod i november dag 2-3 ska jag börja få behandling för att 14 dagar senare ta ut äggen? och lämna spermier. sen är det vänta ca 5 dagar medan de jobbar med uttaget för att sedan sätta in i livmoder...???

har jag förstått det rätt?

Jag kommer göra detta utomlands så det och vill vara så lite tid utomlands som möjligt... därav mina frågor...Jag behöver verkligen detalj kunskaper..

Jag genomför min första behandling nu, så jag är ju rätt så rookie i det här också men det jag vill framföra är att det är mycket som kan hända på vägen! Vi hade tagit för givet att ha plockat ut ägg redan i fredags, men min behandling har blivit förlängd och vi vet ännu inte när det är dags för äggplock. Med andra ord, planera inte för mycket runt dessa veckor.
  • Kokarororo

Generell fråga... Hur länge har ni behövt stimuleras innan äggplock? Själv inne på dag 13 med gonal-f och orgalutran. 

• Kokarororo
    Akira Öken skrev 2018-09-08 19:06:59 följande:

Tror att det har varierat från 13 till 18 dagar för mig. Dock inte helt säker på att jag minns rätt. :)

En tröst att höra att det kan dra ut på tiden! :)
  • Kokarororo
    gammelpysen skrev 2018-09-09 13:21:19 följande:

Jag hade äggplock på dag 16 också senast, en måndag. Så körde vi med menopur och det ska tydligen få äggen att mogna långsammare. Däremot verkade det inte göra någon skillnad med 1 dag hit och dit.

Ja själv är jag ju på dag 14 med gonal-f nu. Då dey lär ju bli något liknande för mig med.
  • Kokarororo

Vårt första försök till icsi-behandling ser inte så lovande ut. 
    Idag är dag 15 i behandlingen, har tagit Gonal-f och orgalutran. Äggblåsorna har varit små, de flesta har legat kring 10 men en stor var i fredags kring 18-19 mm. I fredags fick vi höja dosen på Gonal-f. Från 150 till 200. Nu var det dags för fjärde VULet. Det visade sig att inga av de andra äggblåsorna hade växt nämnvärt, någon var kring 14-15. Men den stora äggblåsan hade blivit 30 mm. 

Det pratades om att avbryta, om att kroppen inte svarat som den skulle på Gonal-f, men "ge inte upp hoppet, du kan behöva en annan medicin bara". Men det sades också att kliniken kanske skulle vilja ta den stora äggblåsan, samtidigt lät det som den kunde var övermogen.
    Jag har alltså inte fått något besked från kliniken ännu, detta är bara vad läkaren på mitt sjukhus har sagt. 

Känns ju otroligt tråkigt, samtidigt förstår jag att det är så individuellt och att det kan bli så här lika väl. Har någon erfarenheter utav liknande scenarion?

• Kokarororo
    Kokarororo skrev 2018-09-10 10:10:57 följande:

Vårt första försök till icsi-behandling ser inte så lovande ut. 

Idag är dag 15 i behandlingen, har tagit Gonal-f och orgalutran. Äggblåsorna har varit små, de flesta har legat kring 10 men en stor var i fredags kring 18-19 mm. I fredags fick vi höja dosen på Gonal-f. Från 150 till 200. Nu var det dags för fjärde VULet. Det visade sig att inga av de andra äggblåsorna hade växt nämnvärt, någon var kring 14-15. Men den stora äggblåsan hade blivit 30 mm. 

Det pratades om att avbryta, om att kroppen inte svarat som den skulle på Gonal-f, men "ge inte upp hoppet, du kan behöva en annan medicin bara". Men det sades också att kliniken kanske skulle vilja ta den stora äggblåsan, samtidigt lät det som den kunde var övermogen.

Jag har alltså inte fått något besked från kliniken ännu, detta är bara vad läkaren på mitt sjukhus har sagt. 

Känns ju otroligt tråkigt, samtidigt förstår jag att det är så individuellt och att det kan bli så här lika väl. Har någon erfarenheter utav liknande scenarion?

Citerar mitt egna inlägg - Vi får tyvärr avbryta behandlingen.

Ska få prata med läkare och lägga upp ny plan på onsdag. Men kan ni hitta om något? Vad händer nu? Hur kommer min kropp må av att avbryta behandlingen. Jag känner ju av den stora äggblåsan. När kan jag vänta nästa blödning? Mycket funderingar...
  • Kokarororo
    Akira Öken skrev 2018-09-10 20:10:29 följande:

Fy vad tråkigt! När ni fick besked om att den skulle avbrytas, gav de ingen information när de berättade det? Får du någon äggmognadsspruta? Finns det en chans att ägget kan befruktas naturligt? Kram!

Nej i princip inget alls. I och med att det hela har berott på manlig faktor för oss så har jag svårt att tro att det skulle lyckas nu ändå :) dessutom verkade ju bara ett ägg vara moget (övermoget kanske till och med). Jag har ju ovitrelle utskrivet men den lär jag ju ska spara på antar jag!
  • Kokarororo
    Pillores skrev 2018-09-11 09:20:48 följande:

Vi fick också avbryta behandlingen, fast tidigare än dig, redan efter första VUL efter 5 dagar med sprutor. Jag hade en cysta (Corpus Luteum nåt?) eller äggblåsa som var 20mm och resten 10mm så de var osäkra om det varit en blåsa som dragit iväg eller om jag har en cysta i äggstocken.

Till mig sa de att jag skulle få en mellanblödning efter 10 dagar och att min mens sedan skulle komma efter det, eventuellt senare än vanligt pga behandlingen. (Och så blir blev det) Fick inte så mycket mer info tyvärr. Jag ska dock ta samma sprutor (Menopur) och samma dos som sist nu när jag börjar igen om några dagar. Känner mig också rätt förvirrad...

Tack för ditt svar! Kändes rätt så ensamt i det här stadiet nu när de flesta andra gjort äggplock och insättning nu. De frågade mig också om jag haft cystor. Det har jag ju för typ 8 år sedan, men har ju varit på undersökningar sedan som inte visat på några cystor.

Det känns ju som att man vill göra något annat sätt vid nästa försök. Vet inte om det skulle kännas så hoppfullt om man fick samma läkemedel och dos igen? Sköterskan som ringde från klinken nämnde något om att höja dosen från start nästa behandling.
  • Kokarororo
    Inalina skrev 2018-09-11 09:37:29 följande:

jätteledsen att höra att ni fått avbryta när du nu gått igenom så mkt med sprutor och medicinering.  anledningen att de avbryter behandlingen antar jag är att de inte tror de kommer få bra antal/mogna ägg ur blåsorna? vi alla fungerar ju olika och första IVF är alltid en 'test-omgång' brukar de säga. jag hoppas ni får klara besked om hur ni ska gå vidare i morgon. kram

Ja tråkigt såklart men jag gör hellre ett bra äggplock än ett halvdant! Ja eftersom jag efter 15 dagar bara hade en övermogen äggblåsa och flera otillräckliga så förstår jag att det inte går att fortsätta. Får också in med inställningen att det var en provomgång.
  • Kokarororo
    Pillores skrev 2018-09-11 09:54:27 följande:

Ja jag kan säga att jag blev rätt snopen när jag fick avbryta. Jag har aldrig haft cystor men har rätt sen ägglossning så de tror att det som det såg kunde vara en "rest" från förra månadens ägglossning. Fick som sagt inte så mycket info, gör behandling på distans så jag har kontakt med kvinnokliniken på orten där jag bor som i sin tur har kontakten med IVF-kliniken.

När jag väl får mens igen så har jag laddat upp med ett stort frågebatteri denna gång! Jag hoppas få svar på varför jag ska ha samma dos, antar att dosen är rätt hög redan nu och jag hade ungefär 20 blåsor som var små på VUL. Vi får hoppas att det går bättre nästa gång? Har varit en lång väntat sedan jag fick avbryta om jag säger så....!

Den där bristande informationen håller jag med om. Är i samma sits som dig, går på gyn på sjukhuset här hemma som skickar infon vidare till kliniken. Både bra och dåligt med flera ögon och åsikter. Jag litar ju dock fullt ut på kliniken och sköterskorna som står för telefeonkontakten är så himla fina!

Jag hade också flertalet små äggblåsor nu efter höjd dos.

Hur länge har du fått vänta? De nämnde att de helst ville ha en blödning emellan man påbörjade nästa behandling - så drygt! Typ om sex veckor då om menscykeln kvarstår som tidigare....
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018