• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Jooosen skrev 2018-10-24 11:08:15 följande:

Nej mensen kom igår. Var helt förstörd hela dagen. Väntar samtal från kliniken om när vi kan börja nästa. De kommer säkert vilja att jag ska testa med gravtest igen på testdag som är 29/10. När kör du igång?

Usch vad tråkigt att höra! Fattar att du var helt förstörd. Jag tycker det har tagit lite tid varje gång att återhämta sig. De kommer vilja att du tar testet och meddelar dem.

Vi börjar en ny behandling nästa vecka!
  • Akira Öken
    Percafluviatilis skrev 2018-10-24 12:33:07 följande:

Okej! Jo, så är det ju men finns det något man kan noja över så gör man ju det. Hade varit så skönt att veta att de blastocyster vi har fryst kan kläckas ur sitt skal men båda är på stadierna innan kläckning. Längtar så till femte ivfen är gjord så vi kan prova med våra frysta. Tror och hoppas att guldembryot finns bland dem.

Hur går det för dig nu? När kör ni igång? Vilken klinik?

Mm, det finns ju alltid något att oroa sig för! Ni kanske inte behöver göra några försök med frysta, det kommer ju att lyckas nu! :)

Vi har varit på möte idag och startar nedregleringen nästa vecka. Vi betalar själva och går i Huddinge.
  • Akira Öken
    Jooosen skrev 2018-10-24 22:06:57 följande:

Ja jag förstår inte hur man orkar egentligen o då har vi bara fått ett misslyckande hittills. Vilken jävla kämpe du är!! Jag ringde o berättade. Räckte med testet jag tog idag. Ska ringa NÄsTA mens o få göra fet då. Så blir att vila kroppen nu ca 6 veckor.. kommer du göra äggplock o hela alltet denna gång?

Det är jag. Och du med!

Vi gör om hela proceduren: nedreglering med Synarela och hormonstimulering med Menopur (samtidigt som jag fortsätter med Synarela). Från start till äggplock brukar ett ta cirka en månad.
  • Akira Öken
    Percafluviatilis skrev 2018-10-25 06:36:04 följande:

Skönt att ni är på gång igen! Hur känns det? Vad säger läkarna?

Nä, kanske inte men allt säger mig att sista försöket bara är något vi ska ha gjort nu så att vi kan gå vidare till den privata kliniken igen. Vi fick ut sju ägg på den privata kliniken och fem blev embryon att få tillbaka eller frysa. På Sahlgrenska har vi också fått ut sju ägg men bara två har blivit embryon... Tappar förtroendet lite.

Det känns bra och nervöst. Inne i en lite sämre period just nu och är lite orolig över att jag ska hålla ihop under hela behandlingen. Jag tror det, men försöker tänka på hur jag ska göra för att ta hand om mig. Läkaren tycker det är motiverat med en till behandling, då vi fått ut blastocyster av de två föregående behandlingarna (om man räknar bort maj-försöket då äggen dog efter felhantering på labbet).

Förstår att det är svårt att hoppas, men man vet aldrig!

Tänker på det du skriver om befruktningsgraden. Även vi har haft en del funderingar kring anledningen till att identiska behandlingar ger så olika resultat. Läkaren säger att det varje gång är nya spermier och nya ägg och att kvaliteten på dem varierar och därav även resultatet. Tycker det låter rimligt.
  • Akira Öken
    Percafluviatilis skrev 2018-10-25 20:37:42 följande:

Ah, jag förstår :( Det tär ju så mycket. Skönt ändå att läkarna inger er hopp. Tänker att så länge de låter en fortsätta kan man ju med gott mod köra på! Åtminstone så gott man förmår i en situation som denna... Hur mycket har era försök varierat?

Jo, visst kan det vara så men man undrar ändå eftersom det ju är två olika kliniker... Det är också Menopur inblandat i de behandlingar som gått sämre så kanske kan det vara det. Vi får se vad som sker under nästa försök.

Har ni satt någon gräns för hur många försök?

Försöken har varierat en hel del:

1: Korta prot, Puregon, Orgalutran, Ovitrelle=1 ägg. Befruktades och återfördes.

2: Korta prot, Puregon, Orgalutran, Ovitrelle, nerkortad tid mellan Ovitrelle och äggplock=7 ägg. Inget befruktat.

3: Långa prot, Synarela, Menopur, Pregnyl, ytterligare kortad tid mellan äggmognadssprutan och äggplock=15 ägg. Cirka 7 befruktades och blev slutligen 3 blastocyster där 1 återfördes och 2 frystes ner.

4: Långa prot, Synarela, Menopur, Ovitrelle, ingen minskning av dos Synarela under hormonstimulering=14 ägg. Samtliga ägg hanterades felaktigt på labbet och "dog".

5: Långa prot, Suprefact, Menopur, Ovitrelle, ingen minskning av dos Suprefact under hormonstimulering= 12 ägg. 5 befruktades och 1 utvecklades till blastocyst och återfördes.

Vid vårt 6:e försök kommer jag att behandlas med Synarela, Menopur och Ovitrelle samt de särskilda anpassningar som gjorts av behandlingen under de senaste 3 försöken.

Vi har inte satt någon gräns, men diskuterar mellan varje omgång. Jag kan tänka mig en till efter denna om den inte får önskvärt resultat, såvida läkaren tycker det är motiverat. Har ni någon gräns? När började ni med IVF?
  • Akira Öken
    Jooosen skrev 2018-10-26 09:06:49 följande:

En dum fråga Kanske men någon kan nog svara :). Vi fick ut 10 ägg, sex befruktades och ett sattes in o två frös dom ner. ET misslyckades i veckan så ska köra fet nästa cykel. De odlades i två dagar. När jag nu gör frysförsök; sätter dom in två dagars eller fem dagars då? Känner mig lite förvirrad :/

Om de odlades två dagar är det "tvådagars" som sätts in.
  • Akira Öken
    Percafluviatilis skrev 2018-10-26 06:48:51 följande:

Ja, det har det ju verkligen! Har ni gjort så mellan ovitrelle och äggplock för att äggen släppt för tidigt? Väldigt bra resultat ändå ju. Förstår varför läkaren inte tycker att ni ska ge upp.

Vi började för ett år sen. Har sagt att vi kan göra 6 försök vilket betyder att det blir det kommande på landstinget och sedan ett till.

Japp, justeringen är på grund av tidig ägglossning.

Okej, skönt att ha en plan!
  • Akira Öken
    Bli3ifamiljen skrev 2018-10-26 23:19:54 följande:

Måste vara rådfråga er så jag tänker rätt. Jag ska ta ovitrelle lördag 20.30 vara på kliniken 7.45.

MEN... Det är omställning av klockan dvs det blir en timma till så kl. 7.30 har det gått 36h och det är väll då plock ska ske. Tänker jag rätt. I så fall måste jag försöka få tag i de i morgon.

Ooooooooh, jobbig fråga. Så lätt att man tänker fel. Det borde bli så att du ska ta den en timme senare. Såvida inte kliniken tänkt på omställningen. Å andra sidan borde de ju informerat dig om de tänkt på det. För att vara på den säkra sidan skulle jag ha tagit kontakt med kliniken för att få en helt säker anvisning.
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018