• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Cilia 82 skrev 2018-11-24 21:16:34 följande:

Hej! 

Jag tänkte jag hoppade in här! Började med IVF i våras på sjukhuset, har gjort ett försök på en privatklinik, men det ville sig inte. När vi gjorde i våras så lyckades vi på det på första försöket, men vi fick ta bort honom för han hade dött i vecka 14. Nu är vi inne på vårat 3:de försök ska göra ÄP på onsdag och  man hoppas ju att dom får ut några denna gången fick två sexdagars embryo sist. Har även en del som inte förstår hur jobbigt det kan vara med IFV

Hej och välkommen! Fy vad hemskt att ni förlorade barnet i vecka 14! :( Hur kom ni vidare?

Även jag här äggplock i veckan, på onsdag eller fredag. Vi får veta imorgon vilken dag det blir.
  • Akira Öken
    Hoppomliv skrev 2018-11-25 10:31:53 följande:

Blandade känslor, fasar mest för ännu en besvikelse. Ingenting som tyder på att det lyckats och efter alla misslyckade försök blir man lätt uppgiven ju, men samtidigt hoppas jag av hela mitt liv! Hur känns det för dig inför plock och allt?!

Men inget som tyder på att det INTE har lyckats heller? :) Förstår uppgivenheten och att det är svårt att känna hopp.

Tycker det känns bra! Men det är en otroligt opraktisk vecka för plock! Är väldigt uppbokad. Men det får bli som det blir.
  • Akira Öken
    Mangoodream skrev 2018-11-25 20:20:45 följande:

Hej igen, nu håller vi på med vårt andra ivf försök. I fredags fick jag två fyracelliga embryon insatta. Denna gång körde vi med menopour och en startdos med elonva. De resulterade vid äggplock fyra ägg och tre blev befruktade. De tredje skulle de fortsätta odla och vi får veta om det går att frysa. Jag tycker andra gången känns bättre eftersom alla steg har man gått igenom. Helvetet som jag har nu är den jäkla lutinus. Har sådan klåda överallt flera ggr per dag. Ska ringa läkaren och se om de kan skriva ut Tavegyl. Har testdag 7/12 och denna gång ska jag inte tjuvtesta. Finns det någon mer som är på ruvning här?

Jaaa, den där klådan! För mig kliade det värst under fotsulorna. Fick du något utskrivet? Ruvar inte nu, men förhoppningsvis om några dagar.
  • Akira Öken
    Cilia 82 skrev 2018-11-26 12:23:00 följande:

Det bästa för mig var att gå tillbaka och jobba efter ett par veckor, man tänker ju på det då och då, men försöker även se det som att det var ngn mening med att det blev som det , men det är svårt. Lycka till med äggplocket!

Jag brukar också försöka tänka så, att det finns någon mening med det som sker. Men ibland är det förbannat svårt att förstå vad meningen skulle vara med så mycket lidande.

Tack! Nu är det bestämt att det blir på onsdag.
  • Akira Öken
    Wonderfluff skrev 2018-11-26 15:50:26 följande:

Hej! Var på VUL idag, CD 9 och har stimulerat i sju dagar. Det hade inte hänt något! Jag har vanligtvis regelbunden ÄL och tjock fin slemhinna varje cykel, men denna har det alltså inte hänt nåt, slemhinnan var jättetunn, och detta trots stimulering. Någon som varit med om något liknande? Jag hade nån form av magsjukevirus strax före min mens, kan det vara därför?

Nämen, vad konstigt. Vad sa läkaren? Fanns det inga/få äggblåsor eller hade de inte vuxit som förväntat? Kan dosen ha varit för låg?
  • Akira Öken
    Natttis skrev 2018-11-26 16:55:27 följande:

Jag har en fråga. Det är som sagt första gången för mig och maken. Jag har inte tänkt ivf jag hade hoppas att det skulle gå naturligt. vet att vi planerat ivf efter nyår om det inte blir bäbis självmant. Vi hade pratet om hur allting går till. Det vart nog lite mäktigt för mig att ta in all informationen. Så efteråt fick jag massa olika känslor. Är det vanligt? Jag är som sagt helt oerfaren. Inom detta

Jättevanligt! Det var ju inte detta man hade tänkt sig när man började prata om barn med sin partner. De flesta av oss hade nog föreställt sig något helt annat. Det kan ju vara en sorg i sig.

Minns när jag och mannen hade bestämt oss för att försöka och hur vi planerade vilken månad vi skulle börja, för att barnet skulle komna i "rätt" tid på året. Såhär 3,5 år senare känns det lite skrattretande. Men det är ju så det brukar vara: man bestämmer sig och sedan blir man gravid. Men det är ju också väldigt vanligt att det inte är riktig så enkelt.

Vad var det för känslor som kom? Kan du prata med mannen om dem?
  • Akira Öken
    Wonderfluff skrev 2018-11-26 22:23:57 följande:

Jag har tagit 350 ml gonal-f per dag, till skillnad från förra ggn då jag fick 300 ml, vilket då gav 5 äggblåsor. Gynekologen tyckte det var konstigt, det hade inte hänt nånting. Slemhinnan var som ett streck och i äggstockarna fanns minst tre äggblåsor i vardera, samtliga mindre än 8 mm. Förra cykeln gjorde jag inte ivf, då gjorde jag vul cd 11 och då fanns där tjock slemhinna och två stora folliklar. Det är ju märkligt att för första ggn nånsin som det inte växer som vanligt, är när jag tillför en massa hormoner.

Usch vad jobbigt. Hur mår du och vad händer nu? Får du ökad dos eller annat läkemedel?
  • Akira Öken
    Wonderfluff skrev 2018-11-27 12:51:21 följande:

Det blir ju ännu konstigare nu. Tog ett ägglossningstest för att kolla lh-nivån och det var ett ganska starkt streck, märkligt om äggblåsorna bara är <8 mm samt det faktum att jag tagit orgalutran i tre dagar, den sista i förrgår kväll, vill säga 36 timmar sedan. Fundering: kan man vara gravid trots tunn slemhinna? Fundering 2: vad händer med embryot om man sprutat in en massa gonal f och orgalutran i en vecka?. Svag svag skugga på gravtest. Har dessutom fortfarande lite spottings. Det har jag aldrig på CD 10.

Låter ju jättemärkligt! Kan testen påverkas av hormonerna kanske?
  • Akira Öken
    mammsen79 skrev 2018-11-27 15:28:46 följande:

Nu är det 2 ivf jag gör o det var ett tag sedan sist, jag undrar får man som mensvärk när äggen växer till sig? Jag tar gonal f 225 aldrig tagit så stor dos. Jag måste åka nu till en annan stad för att hämta ut min andra spruta då den ej finns i stan så snäll chef som jag har och får tjänstledigt. I morgon ska jag på ultra o hoppas de har växt till sig några ägg är på dag 5 i dag. Kram till er alla jag mår så bra av östrogenet.

Ja, det är vanligt att känna som mensvärk när äggblåsorna växer. Vad bra att du har en förstående chef! Får du östrogen under behandlingen?
  • Akira Öken

Känner mig lite som ett barn dagen innan julafton samtidigt som det känns som om jag är på väg till slaktbänken. :) Imorgon är det äggplock och jag är helt peppad! (Och lite nervös).

Svar på tråden IVF sommar/höst 2018