Inlägg från: EpicNurse |Visa alla inlägg
  • EpicNurse

Ni som har bebisar!

Att tvätta händerna och inte pilla i ansiktet låter rimligt. Men att folk ska vara friska i en halv månad innan de får komma nära barnet är överdrivet, och det kommer du också inse när barnet väl är fött.

Bebisar har visst då ett immunförsvar, och de kommer få förkylningar osv och det är normalt.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    Lindinii skrev 2018-07-31 09:00:29 följande:

Skrev 1-2 veckor beroende på sjukdom såklart. Jag vill inte riskera min bebis för massa skit när den är 3 veckor gammalt.

Ja jo de har lite immunförsvar självklart men inte lika mycket som en vuxen direkt.

Om nån av mina kompisar eller nån annan är förkyld så om dom kommer hit å myser bebis så blir ju den sjuk!

Å då vill man ju gärna att personen ska vara helt frisk, när dom är osäkra att de kanske känner av förskylning fortfarande så får de ju inte komma.

Det är väl en himla Skillnad på en tre veckors bebis och en bebis som är några månader gammal. Lite svårt att veta att du menade nyfödd och inte hela första året.

Nej självklart har de inte lika bra immunförsvar som en vuxen och det är ju just för att de inte hunnit utsättas för så många virus och bakterier än.

Givetvis ska folk med förkylning och andra smittsamma sjukdomar hålla sig borta. Men att ha en 2 veckorsregel känns som sagt överdrivet. Barnet kommer få olika smittor ändå, tex från mataffären när någon varit och handlat, öppna förskolan eller babysim. Det går i princip inte att utesluta den typen av smitta. Så just därför känns det onödigt att överdriva karantänen. Några dagar till en vecka räcker gott och väl när det gäller de flesta sjukdomar.

Det viktigaste är att man bedömer från gång till gång vad som är lämpligt i just det fallet. Känns stelbent och naivt att tro att en viss regel ang hur många veckor någon ska ha varit frisk kommer hålla bebisen frisk, för som sagt så får man in smittor i huset ändå!

Men god handhygien är viktigt!
  • EpicNurse
    Stuppis1 skrev 2018-07-31 09:51:54 följande:

Med mitt första barn insåg jag att vanligt folkvett inte är så vanligt. Folk tog upp min nyfödda bebis utan att fråga, rökare lät bli att tvätta händerna innan de gillade med barnet, etc.

Men usch
Svar på tråden Ni som har bebisar!