• Jsv17

Ni som har bebisar!

Min son föddes mitt i vintern värsta rs-perioden och jag var stenhård då han dessutom föddes tillväxthämmande på bara 2,7kg och vi spenderade 5 dagar på neo innan vi fick komma hem. Det första man fick göra när man kom hem till oss vara att tvätta och sprita sina händer annars kunde man lika gärna gå igen. Jag var också väldigt tydlig med att om man kände sig det minsta hängig, hade varit sjuk i närtid så fick man inte hålla i honom, och ja var man sjuk fick man ju givetvis inte komma, men varför åker man hem till någon när man är sjuk?! Jag lindade dessutom alltid in honom i en filt när någon höll honom för att undvika kontakt med andras kläder (också råd från neo då bakterier och virus fastnar i textilier) första 3 månaderna. Sen får folk kalla mig känslig eller precis vad de vill, det skiter jag i, jag ansvarar för mitt barn om någon annan gör/gjorde på något annat sätt så är det deras business och jag säger inget om det. Visst barn överlevde förr men faktum är att spädbarnsdödligheten har minskat kraftigt och god hygien har nog ett och annat med det att göra. Min familj/släkt har också skrattat åt mig då jag steriliserat nappar osv efter de hamnat på golvet, och de får gärna skratta, han har gott om tid på sig att bli sjuk och bygga upp ett immunförsvar det behöver han inte börja med så tidigt. Jag trappade ner successivt från 3 månader och nu är jag inte så petig längre, är fortfarande noga med handhygien för det tycker jag man ska vara, men nu stoppar han ju ALLT i munnen på eget bevåg så då är det ju svårt att styra haha

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Jsv17
    Lindinii skrev 2018-08-01 20:03:01 följande:

Ja asså barnet får ju i sig saker när de är större å kommet nära infektioner å allt sånt där.

Så jag känner ju lite att man kan väl få bygga upp ett bra immunförsvar först innan de ska liksom bli jätte sjuka. Och RS viruset som finns då när jag ska föda. Vill man ju va extra noga å försiktigt med bakterier.

Å tvätta händerna innan bebismys å att inte kladda i ansiktet kommer jag va stenhårt med. För en del i släkten har inte vanligt folkvett.

Bl.a tvättar man ju alltid händerna när man kommer in från att vart ute å handlat te.x. Men de gör inte alla i släkten.

Och toa besök några tvättar inte ens händerna där. Å därför vill jag va stenhård på att tvätta händerna innan bebismys.

Du gör helt rätt, för mig blev det iaf så att nu fortfarande går folk direkt in och tvättar händerna när de kommer till oss Vi är noga med att sterilisera nappar osv med jämna mellanrum fortfarande jag tycker, framförallt för att det är viktigt för mig, och känns bättre, jag har svårt för att folk ska skratta åt en och tycka att man är löjlig, jag hackar ju inte på dem som INTE vill göra så. Så stå på dig, blir det dålig stämning så blir det, säger som nån sa ovan att jag var lite känslig och ville inte uppröra i onödan innan bebis, nu går han först struntar inom nån gammal moster nånstans känner sig förnärmad. De kryper ju runt på golv och sånt sen och får i sig, och det kan man ju inte hindra då men då är de ju betydligt större och tuffare om de nu skulle drabbad av nåt, vilket iaf för mig har varit viktigt att försöka undvika fram tills dess
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Ni som har bebisar!