Ni som har bebisar!
Min son föddes mitt i vintern värsta rs-perioden och jag var stenhård då han dessutom föddes tillväxthämmande på bara 2,7kg och vi spenderade 5 dagar på neo innan vi fick komma hem. Det första man fick göra när man kom hem till oss vara att tvätta och sprita sina händer annars kunde man lika gärna gå igen. Jag var också väldigt tydlig med att om man kände sig det minsta hängig, hade varit sjuk i närtid så fick man inte hålla i honom, och ja var man sjuk fick man ju givetvis inte komma, men varför åker man hem till någon när man är sjuk?! Jag lindade dessutom alltid in honom i en filt när någon höll honom för att undvika kontakt med andras kläder (också råd från neo då bakterier och virus fastnar i textilier) första 3 månaderna. Sen får folk kalla mig känslig eller precis vad de vill, det skiter jag i, jag ansvarar för mitt barn om någon annan gör/gjorde på något annat sätt så är det deras business och jag säger inget om det. Visst barn överlevde förr men faktum är att spädbarnsdödligheten har minskat kraftigt och god hygien har nog ett och annat med det att göra. Min familj/släkt har också skrattat åt mig då jag steriliserat nappar osv efter de hamnat på golvet, och de får gärna skratta, han har gott om tid på sig att bli sjuk och bygga upp ett immunförsvar det behöver han inte börja med så tidigt. Jag trappade ner successivt från 3 månader och nu är jag inte så petig längre, är fortfarande noga med handhygien för det tycker jag man ska vara, men nu stoppar han ju ALLT i munnen på eget bevåg så då är det ju svårt att styra haha