Inlägg från: Lindinii |Visa alla inlägg
  • Lindinii

Ni som har bebisar!

Jag har börjat sätta lite "regler" till släkten å vänner när bebis är fött.

Alltså tvätta alltid händer innan ni håller i bebis, kladda å pilla inte i ansiktet å att ni ska va helt friska i 1-2 veckor innan ni träffar bebis. Å såna där självklara saker.

Men då säger då dom men varför de du måste ju låta bebisen få infektioner å bli sjuk å sånt.

Och jag blir så arg när dom säger så.

Självklart kommer ju bebisen få massa infektion risker å de när bebis blir större.

Men under nyfödd till 1 år ska man väl tänka sig lite för när de gäller sånt.

Med tanke på RS viruset.. sen har ju inte små barn något immunförsvar heller.

Har alltid tvättat händerna när jag tar i någons bebis, kladdar inte i ansiktet. MEN kan smeka huvudet på dom när dom är lite ledsna å ska sova.

Eller låter jag helt överbeskyddande?!?

De är liksom enkla "regler" jag vill ha till min bebis pga av infektion risken å RS virus.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-31 09:35
    Menar 1-2 veckor beroende på sjukdom.
    Och om nu dom känner sig osäkra att de är friska som ska komma på besök. Så får dom inte komma.

Te.x att de har vart förkylda å bara lite rinnsnuva å halsont så får de ändå inte komma.

Jag har en svägerska som hade en kompis hemma när hon hade vart förkyld å bara lite rinnsnuva kvar. Å de smittades på ca 4-5 månaders bebis å va nära på att stryka med.

Det är DÄRFÖR jag känner mig lite extra försiktigt mot infektioner i början av bebisens tid. För jag är beräknad den 14 januari mitt i den dumma tiden!

• Svar på tråden Ni som har bebisar!
  • Lindinii
    EpicNurse skrev 2018-07-31 08:37:17 följande:

Att tvätta händerna och inte pilla i ansiktet låter rimligt. Men att folk ska vara friska i en halv månad innan de får komma nära barnet är överdrivet, och det kommer du också inse när barnet väl är fött.

Bebisar har visst då ett immunförsvar, och de kommer få förkylningar osv och det är normalt.

Skrev 1-2 veckor beroende på sjukdom såklart. Jag vill inte riskera min bebis för massa skit när den är 3 veckor gammalt.

Ja jo de har lite immunförsvar självklart men inte lika mycket som en vuxen direkt.

Om nån av mina kompisar eller nån annan är förkyld så om dom kommer hit å myser bebis så blir ju den sjuk!

Å då vill man ju gärna att personen ska vara helt frisk, när dom är osäkra att de kanske känner av förskylning fortfarande så får de ju inte komma.
  • Lindinii
    anonym4 skrev 2018-07-31 08:40:35 följande:

Hade samma regler när mitt barn var så liten och fick ibland höra sån idioti som du. Är rak av mig så mitt svar blev helt enkelt att ett så litet barn är känsligare för infektioner och kan bli väldigt sjuk. Och antingen gör man som vi säger eller så får man inte träffa barnet.

De känns ju så självklart att göra så. Men tydligen inte för alla.

En svägerska till mig har en bebis. Å när den va ca 4-5 månader så va någon hos dom med bara lite rinnsnuva. Personen hade precis blivit frisk men hade rinnsnuva å de tydligen fick bebisen RS viruset. Å va då nära på att stryka med.

Och nu när man får ett eget då blir man ännu mer känsligare för infektioner å sånt. Å vill vara noga med att tvätt Å händerna å allt de där.
  • Lindinii
    Mascaraklumpar skrev 2018-07-31 08:46:29 följande:

Blir man arg över andras okunskap så kommer man vara arg en stor del av tiden. Säg bara att det är okej att de har den åsikten, men att det är du och den andra föräldern som bestämmer vad som gäller kring barnet.

Risken för RS är i princip obefintlig just nu, bara som en parantes (men du kanske inte föder än på ett tag?). En förkylning eller magsjuka kan dock vara nog så jobbiga för en liten bebis, så det är fortfarande bra att vara försiktig med smittor.

Här kan du följa RS-rapporteringen från och med oktober:

www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/sjukdomsstatistik/rsv-veckorapporter/senaste-rsv-rapporten/

Hehe är inte arg hela tiden. Men de är inte bara detta med att tvätta händerna å sånt. De är mer saker å nu vart jag lite frustrerad bara. Men de har gått över nu.

Jag är beräknad den 14 januari å de är ju den tiden "dumma" tiden.

Ja de är så man känner också när de inte direkt har något immunförsvar. Självklart har de ju lite immunförsvar men inte som en vuxen.
  • Lindinii
    annabellelee skrev 2018-07-31 09:21:41 följande:

Vi har dessutom en storebror på 2,5 år hemma, som blir sjuk på dagis, och att hålla honom i karantän i 2 veckor är omöjligt, så bebisen utsätts för bakterier den vägen.

Jag antar att du inte har äldre barn...

Nej detta är min första.

Förstår att man inte kan hålla karantän å allt sånt.

Men när jag skrev att de ska vänta 1-2 veckor va att om de är osäkra på att de är friska så vill inte jag att de ska komma å besöka eller mysa bebis.

Pga att jag har en svägerska som hade en kompis hemma å va frisk men va bara lite rinnsnuva kvar efter förkylning. Å då fick bebisen RS viruset å va nära på att stryka med.

Så jag känner att jag ville vara extra försiktigt.

Självklart kommer ju bebis bli förkyld också å infektioner men att låta nån som är förkyld mysa bebis eller sånt känns ju inte kul när man kan hindra att bebis blir sjuk just första halv året åtminstone. För jag är beräknat 14 januari mitt i den tiden. Då vill man inte riskera något sånt.
  • Lindinii
    nernu skrev 2018-08-01 08:55:16 följande:

Ha du dina regler. Tror du att du kommer inse själv vad som är för mycket när det har gått ett tag. Man är lit ehönsig i början med första barnet. Ett litet eåd är att inte bli arg när någon ger dig ett råd som du tycker är dåligt. Det blir bara värst för dig själv. Säg jaså tack för tipset och gör som du vill sen.

De är så att alla i min närhet kommer med råd nu och vissa har inte ens barn. Å det blir för mycket å blir lite irriterad när alla ska ge råd om något.

Inte bara detta med hygien å sånt. De är vad man ska ha för vagn te.x Å mycket mer.

Så när barnet är fött vill jag inte ens veta vad de säger, känns de som.
  • Lindinii
    Jsv17 skrev 2018-08-01 10:13:41 följande:

Min son föddes mitt i vintern värsta rs-perioden och jag var stenhård då han dessutom föddes tillväxthämmande på bara 2,7kg och vi spenderade 5 dagar på neo innan vi fick komma hem. Det första man fick göra när man kom hem till oss vara att tvätta och sprita sina händer annars kunde man lika gärna gå igen. Jag var också väldigt tydlig med att om man kände sig det minsta hängig, hade varit sjuk i närtid så fick man inte hålla i honom, och ja var man sjuk fick man ju givetvis inte komma, men varför åker man hem till någon när man är sjuk?! Jag lindade dessutom alltid in honom i en filt när någon höll honom för att undvika kontakt med andras kläder (också råd från neo då bakterier och virus fastnar i textilier) första 3 månaderna. Sen får folk kalla mig känslig eller precis vad de vill, det skiter jag i, jag ansvarar för mitt barn om någon annan gör/gjorde på något annat sätt så är det deras business och jag säger inget om det. Visst barn överlevde förr men faktum är att spädbarnsdödligheten har minskat kraftigt och god hygien har nog ett och annat med det att göra. Min familj/släkt har också skrattat åt mig då jag steriliserat nappar osv efter de hamnat på golvet, och de får gärna skratta, han har gott om tid på sig att bli sjuk och bygga upp ett immunförsvar det behöver han inte börja med så tidigt. Jag trappade ner successivt från 3 månader och nu är jag inte så petig längre, är fortfarande noga med handhygien för det tycker jag man ska vara, men nu stoppar han ju ALLT i munnen på eget bevåg så då är det ju svårt att styra haha

Ja asså barnet får ju i sig saker när de är större å kommet nära infektioner å allt sånt där.

Så jag känner ju lite att man kan väl få bygga upp ett bra immunförsvar först innan de ska liksom bli jätte sjuka. Och RS viruset som finns då när jag ska föda. Vill man ju va extra noga å försiktigt med bakterier.

Å tvätta händerna innan bebismys å att inte kladda i ansiktet kommer jag va stenhårt med. För en del i släkten har inte vanligt folkvett.

Bl.a tvättar man ju alltid händerna när man kommer in från att vart ute å handlat te.x. Men de gör inte alla i släkten.

Och toa besök några tvättar inte ens händerna där. Å därför vill jag va stenhård på att tvätta händerna innan bebismys.
  • Lindinii
    nernu skrev 2018-08-01 21:54:33 följande:

Ja de vill väl vara delaktiga och ha något att prata om. Det har ju ingen relevans? För jag antar att ingen har hållt en pistol mot ditt huvud medans du gråtande har suttit framför datorn och beställt hem en emmaljunga som du inte vill ha?

Asså ne har inte haft någon pistol mot huvudet.

Men de roligaste är att min bror har fått 2 barn å där va de inte prat eller råd vad han skulle göra.

Vad han ska beställa å massa sånt.

Men när jag ska få bebis då ska alla va på mig!

De är ju mitt barn å de är ju jag å bebisen pappa som bestämmer hur vi vill uppfostra å köpa till barnet. Ingen annan.
Svar på tråden Ni som har bebisar!