Inlägg från: MaalinJ |Visa alla inlägg
  • MaalinJ

Vi med Bim September 2018

LD2018 skrev 2018-09-12 16:28:16 följande:

Oj, hur kom ni fram till att sädesledaren var av? Pga infektioner eller? Hur händer det? Intressant att läsa om er resa, dock mindre roligt att ni har så mycket mot er.... Så hoppas verkligen det är er tur snart! Håller tummarna! :)

Han fick knipsa av den pga smärta för några år sedan. Efter att han varit inlagd flera gånger och dom opererat bort cystor hela tiden. Just då ville vi inte ha fler barn så det kändes rätt just då. Det kostade oss dock ganska mycket pengar nu. Men nu verkar det komma cystor på andra sädersledaren istället :(.

Tack så mycket! Man kan ju hoppas att det kanske tar sig nu när man är inställd på att det blir IVF nästa år. Det är ju inget vi kommer få hjälp av landstinget med men vi är berömda att bekosta det själva. Sen har vi ju så klart inte hur mycket pengar som helst så det måste ju begränsas. Vi har ändå två barn redan som vi också måste tänka på.

Hur länge har ni försökt? :)
  • MaalinJ
    Gylleneprinsessa skrev 2018-09-12 15:41:13 följande:

Att bara dricka på morgonen kanske inte är så farligt. Sambon har druckit både kaffe och energidryck i stora mängder väldigt länge. Jag förstår dock inte hur jag har missat det efter alla mina googlingar av infertilitet.

Har också helt missat detta! Morgon kaffe har han bara druckit nu det senaste året. Dom andra åren har det varit några kannor per dag. Dock inte så mycket energidryck. Det händer bara någon gång ibland. Men hade som sagt ingen aning om detta.
  • MaalinJ
    Gylleneprinsessa skrev 2018-09-12 15:41:13 följande:

Att bara dricka på morgonen kanske inte är så farligt. Sambon har druckit både kaffe och energidryck i stora mängder väldigt länge. Jag förstår dock inte hur jag har missat det efter alla mina googlingar av infertilitet.

Har också helt missat detta! Morgon kaffe har han bara druckit nu det senaste året. Dom andra åren har det varit några kannor per dag. Dock inte så mycket energidryck. Det händer bara någon gång ibland. Men hade som sagt ingen aning om detta.
  • MaalinJ
    LD2018 skrev 2018-09-12 17:44:11 följande:

Okej! Låter som det är ganska ovanlig åkomma? Aldrig hört talas om faktiskt... hoppas han blir bättre! Och så himla trist att behöva stå för allt själva?! Varför får ni inte hjälp av landstinget om jag får fråga? Det är ju ingen billig historia?

Vi har försökt sedan början av Juni, plussade för 2 dagar sedan. Så jag hoppas bara just nu att allt stannar, lever i en bubbla just nu och känns ganska overkligt! :)

Åh grattis vad roligt. Vad skönt att inte behöva försöka så länge.

Ja det är väldigt ovanligt. Finns få kunniga urologer så han har ju fått åka runt på olika sjukhus tyvärr. Det med att han opererade tillbaka sädersledaren förstod vi att vi skulle få bekosta själva eftersom han valde att ta knipsa av den då han va som dåligaste. Cystora har varit vätskefyllda hittills så det har inte varit någon fara. Men dom oroar sig för att dom kommer tillbaka hela tiden så vi hoppas att det inte är något allvarligt. Vi fick betala 1500 för spermaprovet och nu kommer mima blodprover och spolningen gå under högkostnadsskyddet sen får vi betala 1050 kr för samtal med en läkare å där efter får vi ingen hjälp av landstinget. Vi har åldern för det men eftersom vi har barn sedan tidigare så får vi ingen hjälp ekonomiskt. Jag vet inte alls vad det här kommer att kosta oss. Förväntar mig att då mer information efter min utredning. Sen är det väll bara att ge sig in i djungeln. Finns ju olika kleniker att välja mellan och Danmark är ju ett alternativ men vi är inte alls pålästa om detta så vi har liksom ingen aning. Men allt det där får vi ta efter mina prover.
  • MaalinJ
    LD2018 skrev 2018-09-12 21:00:10 följande:

Herregud vilken röra... Men vilken tur ändå att ni redan har två barn. Förstår att ni väldigt gärna vill ha en 3e men tänk att det kunde varit värre om det var ert första barn ni kämpade för!men ja, inväntar ni nu då era prover så ni ska ju såklart försöka på naturlig väg först innan ni drar det längre som jag förstått det som?

Önskar er lycka till iallafall!

Ja det är lite rörigt. Vi bestämde oss för 2,5 år sedan att vi ville ha en till. Trodde aldrig att jag skulle sitta här och fortfarande inte bli gravid. Sonen blev jag oplanerat gravid med och dottern blev till på första försöket. Har haft två oplanerade graviditeter som slutat i missfall så jag har ju haft lätt för att bli gravid tidigare. Ja jag är verkligen så tacksam över att jag redan har två barn. Beundrar alla barnlösa som kämpar med detta varje månad i flera år, fy fan!

Ja får vi bara okej av läkaren så är vi berädda på att köra på på naturlig väg ett tag till. Vi har ju ändå redan bekostat 28000 för att han skulle ha två fungerande sädersledare. Det ska bli läskigt att utredas men samtidigt skönt att kanske få veta varför det inte går. Det finna kanske behandlingar å läkemedel för att öka chanserna? Vi vet som sagt inget så det ska bli skönt att få prata med någon.

Har du barn sen innan eller är det här er första? När är du beräknad?
  • MaalinJ
    MissT01 skrev 2018-09-12 23:59:37 följande:

Hej allihopa. Jag läser mkt av det ni skrivit men har inte orkat skriva själv. Jag håller tummarna för er som ska testa. Hoppas plusset kommer snart! Till er andra önskar jag lycka till! Snart är eran tur.

Det är 2 månaden som vi försöker och det har inte gått så bra. Lusten har inte infallit sig när det var ägglossning och vi hade inte sex förrän 2 dagar senare. Har vi tur så levde ägget så länge så det finns liten chans.

Jag måste fråga er, använder ni av någon app? Jag använder använder Natural Cycles men snart är gratis månaden slut. Vet inte om den är värd att betala för. Vad har ni? Är den bra?

Ni som känner av ägglossningen, hur lång tid tog det innan ni märkte av den mer konkret? Tex flytningar eller annat sätt.. Jag hade känningar som kunde varit ägglossning men det tog 3 dagar innan jag fick flytningar. Vilket brukar vara enda symtom för mig. Har aldrig känt av ägglossning innan.

Jag har också svårt att känna av ägglossning. Tycker jag har symtom för det varannan dag hela månaden typ. Jag testar med digitala äl tester. Dom är dyra men det är det enda som funkar för mig. Får aldrig helt posetivt på andra tester. Tester inte varje dag utan brukar börja vid typ dag 12 å sen kör vi på när gubben börjar blinka.
  • MaalinJ
    Timal89 skrev 2018-09-13 10:30:55 följande:

Här är en till som inte känner av äl. Får varken flytningar eller känningar i magen. Livmodertappen lyckas ja inte hitta heller ;) de enda som funkar för mig är äl tester. Men igår beställde ja en termometer. Så blir förhoppningsvis billigare när jag kommit in i tempen jämfört me 10 äl tester varje månad

Jag funderar också på att tempa. Mannen är på mig varje månad för att beställa hem :D
  • MaalinJ
    LD2018 skrev 2018-09-13 10:43:42 följande:

Hoppas verkligen att allt fungerar av sig självt när ni väl får ert godkännande. Och jag hade nog också varit rädd för utredning, har hört att det inte är det skönaste som finns... mycket sprutor, spolning och sådant. Så hoppas ni slipper det!

Vi har inga barn, bara hundar. Eller ja en liten 5kg haha. :) vi är super spända på detta, men jag är så rädd för missfall.... Har tagit test sedan måndags när vi plussade för att se till så att dem blir starkare för varje dag. Annars kan jag inte slappna av.... och dom stiger sakta ( misstänker att jag har fått positivt väldigt tidigt då det var väldigt svagt men ändå över 25 ml/hcg)

Hålller tummarna för er <3

Så spännande med första barnet. Det är alltid lite speciellt. Skönt att dom blir starkare varje dag. Det gör ju en helt klart lugnare.

Jag hoppas också att vi slipper. Är väldigt känslig så jag kommer nog tycka att det är väldigt jobbigt å smärtsamt. Svimmade när jag satte in en spiral en gång.

Tack så mycket! Å lycka till med graviditeten nu å bebis! Det går säkert vägen ska du se :)
  • MaalinJ

[quote=79052643][quote-nick]Jagvetdåinte skrev 2018-09-14 12:43:15 följande:[/quote-nick]Jahapp.. försökt sedan december 2017 nu utan plus. Ett svagt pluss en gång men mensen kom öndå så missfall eller spök. Nu håller jag tummen för september. Om det inte tar sig denna gång blir det snart fertilitetsutredning....

Vi har försökt sedan feb - 17.

Min man har redan lämnat spermaprov å jag ska utredas om 2 veckor. Det ska bli skönt att utredas men ändå otäckt. Har ni barn sedan innan?

• MaalinJ
    babytjejen skrev 2018-09-17 12:05:09 följande:

Se om det blir fullt utslag idag då på ältestet...fick starkt igår men ingen smiley på clearblue...

Börjar dock bli trött på detta, känner att jag o mannen börjar flyta mer o mer ifrån varandra, att detta eviga försökande sliter på förhållande. Allt man tänker på är om man äter rätt mat, rätt träning, det känns inte roligt längre helt enkelt. Känns som att vi aldrig kommer hitta någon balans....inte förren jag är gravid iallafall. O har en stark känsla att kroppen är "closed för business " får hem mitt klimakterietest imorgon förhoppningsvis, får se vad det säger...

Förstår vad du menar. Hur länge har ni försökt? Vår sexlust finns men jag börjar bli psykiskt utmattad av allt detta varje månad. Sörjer å är deppig några dagar efter bim. Mår bra sisådär veckan innan äl. Blir taggad över äl och sen börjar oron å analysera minsta lilla symtom och det enda man tänker på är att man hoppas på en graviditet. Sen blir man ledsen vid bim igen och så börjar det om.
  • MaalinJ
    babytjejen skrev 2018-09-17 16:34:57 följande:

Maj i år var det tre år av försök, fick missfall i april i v7-8...fick fullt utslag idag iallafall o smiley på clearblue. Fick hem tester redan idag men dom rekommenderar att ta det med morgonurin så tar det imorgonbitti...är lite nervös för det, för även om jag är trött på denna känslomässiga berg o dalbana så vill jag ju fortfarande ha chansen ett tag till...

Så tråkigt. Vi har försökt sedan feb - 17. Vad har ni fått för hjälp?
  • MaalinJ
    lo skrev 2018-09-18 13:44:49 följande:

Tror Jag är gravid. :)

Det tror jag också :D Grattis!
  • MaalinJ
    babytjejen skrev 2018-09-18 16:09:22 följande:

Inte sökt hjälp då jag varit överviktig(Fortfarande överviktig men 15 kg lättare) ,hade en spolning inplanerat innan jag blev gravid som ju aldrig blev av..ska ta klimakterietestet imorgon o se vad det säger först...

Aha okej, så tråkigt. Kan du inte få hjälp med vikten? Jag är också överviktig och har vägt ännu mer men vi blev erbjudna hjälp :/
  • MaalinJ
    WanderChild skrev 2018-09-21 10:44:31 följande:

Ännu en här som fick mens idag :( Äl+6! Förra kom på äl+8 så mina progesteronnivåer är helt off! Har googlat och har även andra tydliga symtom på just det. Det märkliga är dock att jag har klockren tydlig äl med både stegring, känningar, mjuk tapp och tempökning.

Tänkte skaffa munkpeppar och progesteronkräm till nästa försök. Nån som har några andra bra tips eller råd? Känns rätt deppigt just nu att ägget inte ens får en chans att fästa :(((.

Jag har haft likadant tidigare. Fick mens runt äl+6 - äl+8. Det ligger alldeles för tätt. Tog upp detta med min läkare och han ställde om livmodern för mig. Tog ett lökamedel jag fick ta i några dagar och när jag slutade med den så kom mensen efter 3 dagar tror jag att det va. Efter det så har det fungerat bra. Min cykel hamnade på 28 dagar och jag får äl på dag 14.
  • MaalinJ
    WanderChild skrev 2018-09-21 15:52:41 följande:

Hur gjorde han när han *ställde om livmodern*? Hur länge fick ni försöka på egen hand innan du fick hjälp? Blir det inte bättre med munkpeppar o progkräm nästa cykel så ska jag också söka hjälp. Är dock rädd att bli bortviftad eftersom vi *bara* försökt sen juni... Men får väl ta i lite med månaderna, det är ju rätt uppenbart att vänta ett år som de brukar säga inte kommer hjälpa om mensen kommer så tätt efter...

Kommer inte ihåg vad behandlingen hette. Men den fick jag ju hjälp med av min vanliga läkare på vårdcentralen. Googla på att ställa om livmodern. Tror det kommer upp då. Jag har pcos och min mens hade krånglat länge så jag bokade tid med min läkare där vi tog upp detta och då sa jag bara att jag hade läst om en sån här behandling och ville ha hjälp med min cykel. Han forskade lite i det och ringde kvinnojouren eftersom han själv inte är så insatt i just det område. Sen skrev han ut det direkt så det va inga problem! Han kunde dock inte hjälpa mig längre än så så hade vi inte lyckats bli gravida efter det heller så fick vi gå vidare med en utredning på fertil kliniken å där är vi idag tyvärr. Men just den behandlingen va inga problem för han att skriva ut. Hade jag varit du så hade jag ringt å rådfråga på din vårdcentral och förklarat läget å sagt som det är och bokat tid till din läkare och sagt att du vill ha detta utskrivet.

För att få hjälp av fertil kliniken va vi tvungna att ha försökt själva i 6 månader. Fick tid för dom första testerna nu på måndag.
  • MaalinJ
    WanderChild skrev 2018-09-22 08:43:26 följande:

Tack för ditt svar! Ska googla på det!! Hoppas det tar sig för er snart <3

Tack! Håller tummarna för er med
  • MaalinJ
    Heilena skrev 2018-09-22 05:44:20 följande:

Haha, igår satt jag och berättade högt och tydligt för min sambo hur förbannad godissugen jag var. Berättade mina planer om hur stor godispåse jag tänkte köpa.. Han säger direkt att du kommer få mens imorn. Och vips! Idag kom mensen. Jaha! Vi ses i Bim Oktober då!

Tråkigt, :/ men vi är många i oktober tråden som hälsar dig välkommen :)
  • MaalinJ

Haha, igår satt jag och berättade högt och tydligt för min sambo hur förbannad godissugen jag var. Berättade mina planer om hur stor godispåse jag tänkte köpa.. Han säger direkt att du kommer få mens imorn. Och vips! Idag kom mensen. Jaha! Vi ses i Bim Oktober då!

• MaalinJ

• MaalinJ
    Syskonlängtan2019 skrev 2018-09-23 11:16:16 följande:

Kanske var ett dåligt test, köpte på erbjudande och det var typ gratis. Avvaktar och köper clearblue om mensen fortfarande dröjer. Hoppas!

Vad är det för test du testat med? Har testat många gånger med gravidkollens tester och dom har tyvärr gett spökstreck många gånger.
Svar på tråden Vi med Bim September 2018