Hur kommer man in i föräldraledighet och njuter av den?
Hej TS och grattis till bebisen!
Har själv fyra barn och ser i efterhand tillbaka på de första veckorna i nåt slags litet skimmer av myspys och lycka. Vet såklart att det inte bara var härligt rakt igenom, men till barn nummer tre och fyra så hade jag lärt mig att de där första veckorna när man ändå inte kan göra så mycket mer än att amma och vara nära faktiskt går snabbt över och att det bästa jag kunde vara var att njuta av dem.
Sen hade jag ju äldre barn, hushåll mm att ta hand om så SÅ mycket tid i soffan/sängen hann jag tyvärr inte med - skulle gärna ha backat tillbaka till barn nummer ett och vågat njuta fullt ut av att inte ha mer krav på mig än att bara vara och knyta an till bebisen. Det kan liksom vara den lugnaste perioden man har i livet på MÅNGA år (Men då ville jag precis som du vara duktig och kände mig väldigt låst och ovan vid att inte hinna och kunna göra allt som vanligt.)
Förstår att det är en enorm omställning men inom bara några veckor kommer du nog uppleva att det blir mer ordning på rutinerna, skillnad på dag och natt för bebisen och du kommer orka och hinna mycket mer. Promenader med andra mammor kan vara skönt på för att få röra på sig men även för psyket. Att vara van vid att träffa folk och sen bara hänga med en spädis kan bli en väldigt stor omställning.