Inlägg från: 2barnsmorsan |Visa alla inlägg
  • 2barnsmorsan

Hur kommer man in i föräldraledighet och njuter av den?

Jag har full förståelse för din känsla. Jag kunde inte alls njuta av bebistiden med mitt första barn för jag var i total chock av omställningen. Jag hade också någon föreställning om att bebis inte skulle förändra livet så mycket, men det gör det. Jag kunde inte heller förstå det med att den tiden är så kort som alla säger eftersom varje dag och natt kändes evighetslång när man satt där och ammade timme ut och timme in.

Med barn 2 var jag helt inställd på att bara ta det lugnt med bebisen helt kravlöst. Amma sova och ta det som det kommer så mycket som möjligt och då kunde jag njuta sååå mycket mer. Då insåg jag också på ett helt annat sätt hur lätt det egentligen är att ta med och lägga ner en bebis nästan var som helst och hur lätt man tex kan se en film, laga mat eller fixa saker hemma med en veckogammal bebis jämfört med en tvååring som är ständigt livsfara för sig själv så fort man tittar bort.

Så mitt enda råd är nog egentligen att bara ställa in dig på att bara vara med ditt barn och ta det lugnt och att det är tillräckligt nu. Hitta några andra föräldralediga att hänga och ventilera med. Alla brukar ha det rätt tufft med första barnet.

Du kommer kunna träna och göra grejer sen när amningstiden är över. Och fixa en bra bärsele så kan du göra vad som helst fast han är med om du tycker det är svårt. Bärsele är super.

Svar på tråden Hur kommer man in i föräldraledighet och njuter av den?