GAndrea skrev 2018-09-03 07:48:50 följande:
Lillasyster här hemma har blåsljud. Upptäcktes vid läkarundersökningen vid 6 veckor. Ringde och grät till min mamma som sa att hon också har blåsljud. Som upptäcktes när hon var 45!!! Pratade även med svärmor som sa att hon också hade blåsljud! Helt plötsligt hade alla det verkade det som.
Vi var på ultraljudsundersökningen och just lillasysters blåsljud var ett missljud i blodkärlen mellan hjärtat och lungorna. Lite svårtförklarat men pga högt tryck så lät det swosch och just swosch ska det inte låta...
Jag trodde alltid att blåsljud var typ att det läcker och är hål någonstans som kanske måste opereras. Men det kan vara en massa olika missljud i hjärtat.
Om 2 veckor är lillasyster 5 mån och vi har återbesök på ultraljudsundersökningen och jag är inte ett dugg orolig. Det jag är mest orolig över är att hon hatar ligga på rygg och vänder sig och sprattlar, haha!
Jag frågade även vår läkare som upptäckte blåsljudet "Vad gör jag nu då? Innan ultraljudet?" och jag skulle ha koll på hennes händer och fötter om de blir kalla utan orsak eller lite blåa läppar=dålig cirkulation. Även om hon blir sjuk, förkyld eller feber och hennes allmän tillstånd påverkas så ska jag ringa 1177 och rådfråga.
Tipsen från läkaren lät jätteallvarligt, men vi har inte märkt av något.
Hoppas du har nytta av mitt svar och att ert barns blåsljud inte är någon fara. Som min mamma sa "Upptäckte dem inte det på direkten är det nog inte så allvarligt."
Idag var vi på återbesöket på klinisk fysiologi. Samma dam som gjorde första ultraljudet gjorde även detta. Det tog längre tid att hitta rätt avdelning än vad undersökningen tog. Helt friskförklarad är vår lilla tjej nu!
Lycka till med er lille kille!