• TopG

Blåsljud på hjärta

Har varit i kontakt med vården med sonen 2 mån för en annan sak. En undersökning gjordes o dom hörde ett litet blåsljud på hjärtat! Har googlat sönder mig o är så ledsen.

Läkaren menade att vi inte skulle oroa oss o vi ska få göra ett ul på sonens hjärta inom 14 dagar.... Det behöver inte vara något o kan vara borta till nästa undersökning. Okej. Men åh! Känner mig så ledsen nu.

Erfarenheter?? :(

• Svar på tråden Blåsljud på hjärta
  • Almina

Det är ganska vanligt att man kan höra ett blåsljud på små bebisar. I fosterskadiet har man ett hål i hjärtat (eftersom blodet inte leds till lungorna för syresättning). Detta hål sluts oftast vid födseln, men ibland kan det vara öppet längre, men i regel växer det igen av sig självt.

• TopG
    Almina skrev 2018-09-02 23:58:25 följande:

Det är ganska vanligt att man kan höra ett blåsljud på små bebisar. I fosterskadiet har man ett hål i hjärtat (eftersom blodet inte leds till lungorna för syresättning). Detta hål sluts oftast vid födseln, men ibland kan det vara öppet längre, men i regel växer det igen av sig självt.

Okej..Tack för ditt svar. Känns ju lite lugnare men är fortfarande ledsen! Alla koller, har ju varit på 3?läkarkoller(rutin) o där har dom kollat hjärta o inte hört nånting. Hur kan de komma nu då? För alla läkare innan kan ju inte ha missat det??? Senaste kollen var den 20/8... Men de sas ingenting då.
  • Almina
    TopG skrev 2018-09-03 00:05:12 följande:

Okej..Tack för ditt svar. Känns ju lite lugnare men är fortfarande ledsen! Alla koller, har ju varit på 3?läkarkoller(rutin) o där har dom kollat hjärta o inte hört nånting. Hur kan de komma nu då? För alla läkare innan kan ju inte ha missat det??? Senaste kollen var den 20/8... Men de sas ingenting då.

Det är ju svårt att säga om de kan ha missat det tidigare. Kanske att det var ett ganska tyst blåsljud. Sådana kan barn ofta ha, utan att det behöver vara något fel alls på hjärtat.

Förstår att det är svårt att inte oroa sig ändå.
  • TopG
    Almina skrev 2018-09-03 00:17:42 följande:

Det är ju svårt att säga om de kan ha missat det tidigare. Kanske att det var ett ganska tyst blåsljud. Sådana kan barn ofta ha, utan att det behöver vara något fel alls på hjärtat.

Förstår att det är svårt att inte oroa sig ändå.

Jo precis men det vart väldigt jobbigt när vi fick det till oss... Känns bara så konstigt att ingen hört det innan men vi får helt enkelt vänta på en tid o se vad som visas..

Blir jobbiga dagar / veckor bara, innan vi vet :(
  • Almina
    TopG skrev 2018-09-03 00:23:03 följande:

Jo precis men det vart väldigt jobbigt när vi fick det till oss... Känns bara så konstigt att ingen hört det innan men vi får helt enkelt vänta på en tid o se vad som visas..

Blir jobbiga dagar / veckor bara, innan vi vet :(

Ja, jag förstår ju att man oroar sig. Även fast det är absolut vanligast att blåsljud hos små barn inte betyder något allvarligt. Hoppas ni får tid snabbt, så att ni får ett säkert besked.
  • TopG
    Almina skrev 2018-09-03 00:30:54 följande:

Ja, jag förstår ju att man oroar sig. Även fast det är absolut vanligast att blåsljud hos små barn inte betyder något allvarligt. Hoppas ni får tid snabbt, så att ni får ett säkert besked.

Tack för dina svar. Dom känns en aning lugnande :) o hoppas vi slipper vänta allt för länge på en undersökning nu
  • Tiffany

jag har blåsljud, e dock vuxen .. känner andra med blåsljud också, fullt normala.. bra att kolla upp dock men det ska ni ju med UL =) jag var oxå orolig fast det var inga problem

• Fjäril kär

Jag är 41 år och lever med blåsljud. Mitt hål växte aldrig igen. Jag är inte hjärtsjuk och har inga problem. Blåsljudet uppmärksammas lite då och då när jag går till doktorn men det låter fint och bra.

• GAndrea

Lillasyster här hemma har blåsljud. Upptäcktes vid läkarundersökningen vid 6 veckor. Ringde och grät till min mamma som sa att hon också har blåsljud. Som upptäcktes när hon var 45!!! Pratade även med svärmor som sa att hon också hade blåsljud! Helt plötsligt hade alla det verkade det som.

Vi var på ultraljudsundersökningen och just lillasysters blåsljud var ett missljud i blodkärlen mellan hjärtat och lungorna. Lite svårtförklarat men pga högt tryck så lät det swosch och just swosch ska det inte låta...

Jag trodde alltid att blåsljud var typ att det läcker och är hål någonstans som kanske måste opereras. Men det kan vara en massa olika missljud i hjärtat.

Om 2 veckor är lillasyster 5 mån och vi har återbesök på ultraljudsundersökningen och jag är inte ett dugg orolig. Det jag är mest orolig över är att hon hatar ligga på rygg och vänder sig och sprattlar, haha!

Jag frågade även vår läkare som upptäckte blåsljudet "Vad gör jag nu då? Innan ultraljudet?" och jag skulle ha koll på hennes händer och fötter om de blir kalla utan orsak eller lite blåa läppar=dålig cirkulation. Även om hon blir sjuk, förkyld eller feber och hennes allmän tillstånd påverkas så ska jag ringa 1177 och rådfråga.

Tipsen från läkaren lät jätteallvarligt, men vi har inte märkt av något.

Hoppas du har nytta av mitt svar och att ert barns blåsljud inte är någon fara. Som min mamma sa "Upptäckte dem inte det på direkten är det nog inte så allvarligt."

• alexias mamma

Min dotter hade blåsljud. Dom trodde det skulle växa igen men det gjorde aldrig det så när hon var 5-6 år så gick dom in och operarde in som ett litet ?paraply? typ. Nu har det gått ca 5 år och hon mår hur bra som helst. Inget att oroa sig för, det är vanligt och läkarna har full koll.

• TopG

Tack så mkt för era svar!! Det känns lugnande men idag rinner tårarna ändå. Känner mig lugn av era svar men ändå orolig. Känner ju bara, hur har det missats innan? Eller kanske inte har missats? Har kanske kommit efteråt! Läkaren sa igår att det hördes inte mkt men det var något ljud som inte ?ska? vara där. Han sa att det inte var anledning till oro o antagligen inget att oroa sig för men ville ändå göra ett ul. Jag stängde mest av när han nämnde ?blåsljud? så uppfattade inte så mkt av allt han sa! Får ju hoppas att remissen går fort nu. Usch. En jobbig dag idag tycker jag.

Men får trösta mig med era svar. O googlar man detta så verkar det ju väldigt vanligt o ofarligt också. Tänker att skulle det vara ett större hjärtfel så borde det väl ha synts antingen på ul när han låg i magen eller märks på rutin kollerna..

• 12345hopp

Läkaren hörde blåsljud på mitt äldsta barn när hon var typ 10 månader tror jag, det var samma läkare som hade gjort de andra läkarkontrollerna men inte hört något förrän då. Jag tror det är mycket svårt att höra och även lätt att ta fel, ibland kunde ljudet bero på ett hål och ibland kunde det bara höras ett ljud utan att det riktigt berodde på något.

Jag blev som du totalt förstörd och visste inte vart jag skulle ta vägen, zonade nog ut lite när läkaren skulle förklara för jag tyckte inte jag fick någon lugnande info alls och de fanns liksom ingen tid för att stanna kvar och få reda på mer utan jag fick snabba mig därifrån. Det låter ju så allvarligt och man hinner förestella sig en hel del otäcka saker.

Gick hem och googlade om detta och det visar sig att många barn föds med hål i hjärtat och oftast växer det ihop igen, ibland får man medicin som hjälper det att växa ihop och typ värsta scenariot var en operation men det var inte alls vanligt och det skall vara "enkel" titthålsoperation om jag inte minns fel så det är inte att man skall öppna bröstkorgen eller sådär.

Det fick mig att känna mig så mycket lugnare. Även ifall det skulle visa sig något så är det liksom ingen big deal egentligen, utan var glad att de tar det på allvar och tar det säkra före det osäkra. Vi fick göra ett ultraljud på hennes hjärta som visade ett helt normalt fint hjärta och den läkaren berättade för mig att blåsljud kan uppstå när blodet pressas genom hjärtat vilket är helt normalt.

Hoppas det hjälper dig lite grann iallafall! Men jag vet hur du känner dig.

• Kasperina

Min son har ett blåsljud som upptäcktes när han var ca 10 månader. Det har kollats med UL och lämnats utan anmärkning. Jag reagerade ungefär som du när det hände
    Min dotter har ett blåsljud som upptäcktes för ett par månader sen när hon var drygt 5,5 år. Läkaren har lyssnat igen men tycker inte det behöver kollas ytterligare för det är så litet. Min mamma har ett blåsljud på hjärtat som upptäcktes när hon var runt 15.
    Det är jättevanligt med blåsljud, och vissa hörs bara när barnet är lite förkylt (som min dotters) om man inte vet att det finns där och lyssnar specifikt efter det.

• Kasperina

Min son har ett blåsljud som upptäcktes när han var ca 10 månader. Det har kollats med UL och lämnats utan anmärkning. Jag reagerade ungefär som du när det hände
    Min dotter har ett blåsljud som upptäcktes för ett par månader sen när hon var drygt 5,5 år. Läkaren har lyssnat igen men tycker inte det behöver kollas ytterligare för det är så litet. Min mamma har ett blåsljud på hjärtat som upptäcktes när hon var runt 15.
    Det är jättevanligt med blåsljud, och vissa hörs bara när barnet är lite förkylt (som min dotters) om man inte vet att det finns där och lyssnar specifikt efter det.

• GAndrea
    GAndrea skrev 2018-09-03 07:48:50 följande:

Lillasyster här hemma har blåsljud. Upptäcktes vid läkarundersökningen vid 6 veckor. Ringde och grät till min mamma som sa att hon också har blåsljud. Som upptäcktes när hon var 45!!! Pratade även med svärmor som sa att hon också hade blåsljud! Helt plötsligt hade alla det verkade det som.

Vi var på ultraljudsundersökningen och just lillasysters blåsljud var ett missljud i blodkärlen mellan hjärtat och lungorna. Lite svårtförklarat men pga högt tryck så lät det swosch och just swosch ska det inte låta...

Jag trodde alltid att blåsljud var typ att det läcker och är hål någonstans som kanske måste opereras. Men det kan vara en massa olika missljud i hjärtat.

Om 2 veckor är lillasyster 5 mån och vi har återbesök på ultraljudsundersökningen och jag är inte ett dugg orolig. Det jag är mest orolig över är att hon hatar ligga på rygg och vänder sig och sprattlar, haha!

Jag frågade även vår läkare som upptäckte blåsljudet "Vad gör jag nu då? Innan ultraljudet?" och jag skulle ha koll på hennes händer och fötter om de blir kalla utan orsak eller lite blåa läppar=dålig cirkulation. Även om hon blir sjuk, förkyld eller feber och hennes allmän tillstånd påverkas så ska jag ringa 1177 och rådfråga.

Tipsen från läkaren lät jätteallvarligt, men vi har inte märkt av något.

Hoppas du har nytta av mitt svar och att ert barns blåsljud inte är någon fara. Som min mamma sa "Upptäckte dem inte det på direkten är det nog inte så allvarligt."

Idag var vi på återbesöket på klinisk fysiologi. Samma dam som gjorde första ultraljudet gjorde även detta. Det tog längre tid att hitta rätt avdelning än vad undersökningen tog. Helt friskförklarad är vår lilla tjej nu!

Lycka till med er lille kille!
  • Winnerwoman82

De upptäckte ett kraftigt blåsljud på min son vid 5 månaders ålder. Jag blev jätterädd. Ultraljudet visade dock att hjärtat var helt friskt. Läkaren förklarade att små barns hjärtans konstruktion kan ge virvlar i blodet vilket låter som blåsljud.

• Mrs Green

På min dotter upptäcktes blåsljudet först när hon var 6 år. Det visade sig vara en klaff som har ett "skönhetsfel" men som fungerar som den ska. Hon går dock på kontroll (ultraljud) varje eller vartannat år tills hon vuxit färdigt för att se att det inte förändras när hjärtat växer. 

Jag hade också blåsljud som barn, men det var inget farligt och på senare år har ingen sagt något om det när jag varit hos doktorn. 

Svar på tråden Blåsljud på hjärta