Inlägg från: 12345hopp |Visa alla inlägg
  • 12345hopp

Blåsljud på hjärta

Läkaren hörde blåsljud på mitt äldsta barn när hon var typ 10 månader tror jag, det var samma läkare som hade gjort de andra läkarkontrollerna men inte hört något förrän då. Jag tror det är mycket svårt att höra och även lätt att ta fel, ibland kunde ljudet bero på ett hål och ibland kunde det bara höras ett ljud utan att det riktigt berodde på något.

Jag blev som du totalt förstörd och visste inte vart jag skulle ta vägen, zonade nog ut lite när läkaren skulle förklara för jag tyckte inte jag fick någon lugnande info alls och de fanns liksom ingen tid för att stanna kvar och få reda på mer utan jag fick snabba mig därifrån. Det låter ju så allvarligt och man hinner förestella sig en hel del otäcka saker.

Gick hem och googlade om detta och det visar sig att många barn föds med hål i hjärtat och oftast växer det ihop igen, ibland får man medicin som hjälper det att växa ihop och typ värsta scenariot var en operation men det var inte alls vanligt och det skall vara "enkel" titthålsoperation om jag inte minns fel så det är inte att man skall öppna bröstkorgen eller sådär.

Det fick mig att känna mig så mycket lugnare. Även ifall det skulle visa sig något så är det liksom ingen big deal egentligen, utan var glad att de tar det på allvar och tar det säkra före det osäkra. Vi fick göra ett ultraljud på hennes hjärta som visade ett helt normalt fint hjärta och den läkaren berättade för mig att blåsljud kan uppstå när blodet pressas genom hjärtat vilket är helt normalt.

Hoppas det hjälper dig lite grann iallafall! Men jag vet hur du känner dig.

Svar på tråden Blåsljud på hjärta