• TopG

Blåsljud på hjärta

Har varit i kontakt med vården med sonen 2 mån för en annan sak. En undersökning gjordes o dom hörde ett litet blåsljud på hjärtat! Har googlat sönder mig o är så ledsen.

Läkaren menade att vi inte skulle oroa oss o vi ska få göra ett ul på sonens hjärta inom 14 dagar.... Det behöver inte vara något o kan vara borta till nästa undersökning. Okej. Men åh! Känner mig så ledsen nu.

Erfarenheter?? :(

• Svar på tråden Blåsljud på hjärta
  • TopG
    Almina skrev 2018-09-02 23:58:25 följande:

Det är ganska vanligt att man kan höra ett blåsljud på små bebisar. I fosterskadiet har man ett hål i hjärtat (eftersom blodet inte leds till lungorna för syresättning). Detta hål sluts oftast vid födseln, men ibland kan det vara öppet längre, men i regel växer det igen av sig självt.

Okej..Tack för ditt svar. Känns ju lite lugnare men är fortfarande ledsen! Alla koller, har ju varit på 3?läkarkoller(rutin) o där har dom kollat hjärta o inte hört nånting. Hur kan de komma nu då? För alla läkare innan kan ju inte ha missat det??? Senaste kollen var den 20/8... Men de sas ingenting då.
  • TopG
    Almina skrev 2018-09-03 00:17:42 följande:

Det är ju svårt att säga om de kan ha missat det tidigare. Kanske att det var ett ganska tyst blåsljud. Sådana kan barn ofta ha, utan att det behöver vara något fel alls på hjärtat.

Förstår att det är svårt att inte oroa sig ändå.

Jo precis men det vart väldigt jobbigt när vi fick det till oss... Känns bara så konstigt att ingen hört det innan men vi får helt enkelt vänta på en tid o se vad som visas..

Blir jobbiga dagar / veckor bara, innan vi vet :(
  • TopG
    Almina skrev 2018-09-03 00:30:54 följande:

Ja, jag förstår ju att man oroar sig. Även fast det är absolut vanligast att blåsljud hos små barn inte betyder något allvarligt. Hoppas ni får tid snabbt, så att ni får ett säkert besked.

Tack för dina svar. Dom känns en aning lugnande :) o hoppas vi slipper vänta allt för länge på en undersökning nu
  • TopG

Tack så mkt för era svar!! Det känns lugnande men idag rinner tårarna ändå. Känner mig lugn av era svar men ändå orolig. Känner ju bara, hur har det missats innan? Eller kanske inte har missats? Har kanske kommit efteråt! Läkaren sa igår att det hördes inte mkt men det var något ljud som inte ?ska? vara där. Han sa att det inte var anledning till oro o antagligen inget att oroa sig för men ville ändå göra ett ul. Jag stängde mest av när han nämnde ?blåsljud? så uppfattade inte så mkt av allt han sa! Får ju hoppas att remissen går fort nu. Usch. En jobbig dag idag tycker jag.

Men får trösta mig med era svar. O googlar man detta så verkar det ju väldigt vanligt o ofarligt också. Tänker att skulle det vara ett större hjärtfel så borde det väl ha synts antingen på ul när han låg i magen eller märks på rutin kollerna..

Svar på tråden Blåsljud på hjärta