• Anonym (Anonym)

Får ej komma på bonusbarnets kalas- i lägenheten där jag bor

Hej,

Kanske kan någon komma med lite input kring en situation som fullkomligt urartat. Sedan ett år har jag träffat en underbar man som gör mig glad nästan jämt. Han har en 7 årig son som är precis lika glad som sin far, barnets mamma är han separerad från sedan 5 år tillbaka och hon har en ny sambo sedan 1,5 år sedan. 

Jag har bott 50/50 i lägenheten/ hemma hos mig sedan vi började träffas men sedan midsommar har jag bara sovit i min egen lägenhet 5 nätter- dock vi vi ju rest lite under sommaren. Kontentan är att jag bor i lägenheten. 

När killen nu planerade kalas för sonen var det naturligt att jag hjälpte till. Jga har varit supertaggad för jag älskar fest och att planera- framförallt älskar jag att göra andra glada och min hjälp är "känd" och uppskattad i min vänskapskrets. Jag ombeds ofta vara toastmaster eller party planner eftersom jag helhjärtat kastar mig in för att göra det bästa. 

Stora planer sedan lång tid tillbaka för kalaset som ska vara i min killes lägenhet (där jag alltså bor). 18h innan kalaset spårar barnets mamma ur och vägrar låta mig komma., Hon gråter och säger att "hon vill att kalaset ska vara perfekt och är rädd att jag kanske förstör det" samt att hon känner sig obekväm med att hon är separerad från barnets far (han som lämnade henne). Jag får inte komma helt enkelt...

Jag är så ledsen!!! Jag förstår att hon kanske känner sig hotad i sin mamma-roll men jag har aldrig varit intresserad av att försöka mig på att ersätta henne. Och jag bor i lägenheten som hon slänger ut mig från? Jag har otaliga gånger påtalat att jag inte är intresserad av att ens ha en relation med min kille om det skulle vara så att sonen ogillar mig. Så gör man inte mot barn men ingen kunde vara ledsnare än jag om vi var tvungna att göra slut pga det. Dock skulle det bli så om han inte accepterade mig. Likaledes är jag inte intresserad av att ha en relation där jag måste acceptera att bli sårad av ett ex. Jag vill inte ha något drama- jag vill bara att alla ska vara glada. 

Jag kan förstå om någon säger att jag är naiv- men är inte det rimliga att jag och mamman blir vänner och att hon INTE slänger ut mig från lägenheten? Är det inte extremt omoget att hon gråter och tvingar sig till detta? 

Jag är så ledsen för att hon nu har raserat möjligheterna för oss att bygga en sund relation och för att min ryggradslösa pojkvän lät detta ske.
    För övrigt så kommer såklart sonens väl först men han och jag har en fin relation och jag tycker om honom så mycket som man kan tycka om ett barn som inte är ens eget.

• Svar på tråden Får ej komma på bonusbarnets kalas- i lägenheten där jag bor
  • Anonym (Anonym)
    Monkii skrev 2018-09-03 13:40:29 följande:

Du är säkert en superduktig festfixare men jag tycker det låter som att du har försökt att ta över lite för mycket i just det här sammanhanget. 

Kanske... all input är välkommen
  • Anonym (mmm)

Tycker du får ta ett rejält snack med honom så här efteråt och fråga hur det ska bli nästa gång barnet fyller år eller om det är något annat som inbegriper pojkens mamma. 
    För mig är det helt obegripligt att han gick med på att du inte skulle vara där utan att ha pratat igenom saken med dig innan! 

Fråga om han är rädd för mamman eller vad är grejen? De har en relation för att de har ett barn, mer är det inte. 

Sen behöver ju inte du "skryta" med att du är en sån festfixare. Det är bara ett barnkalas, men det är väl inte huvudfrågan här.  

• gladman
    Monkii skrev 2018-09-03 13:40:29 följande:

Du är säkert en superduktig festfixare men jag tycker det låter som att du har försökt att ta över lite för mycket i just det här sammanhanget. 

Håller med fullt ut! Har man lite förstånd så ligger man lågt i en sådan situation, inte tar stafettpinnen och tar över...sältt frågan i stället,"Om ni behöver hjälp så är det bara att säga till så finns jag här"... Men men, det är inte lätt som man att hålla 2 kvinnor (ett ex och en ny) sams i en sådan situation.
  • viseversa

Du bor där. Du ska såklart vara där på kalaset. Hon har ingen jävla rätt att bestämma över ditt hem. Då får hon ha kalaset hemma hos sig.

• Gryntroll
    Anonym (Anonym) skrev 2018-09-03 14:05:37 följande:
    Hej,

Ja jag håller med om att man måste vara vuxen. Kalaset var i helgen och jag accepterade att jag inte var välkommen. Men nu står jag inför att försöka hitta tillbaka till min kille. Ganska många gånger i vår relation har jag fått indikationer om att han inte är villig att kompromissa för att välkomna mig in i sitt liv. Även om jag inte tvekar på att han vill ha mig där så känns det som att det alltid är på hans villkor. 
    Det tycker jag vad bra gjort av dig. Fel läge att ta upp diskussionen så tätt in på kalaset. Men som flera och du själv påpekar; din sambo verkar ha fel prioriteringar och svårt att säga ifrån till exet. Ta en ordentligt men sansat prat med honom med kalaset som utgångspunkt om hans relation till exet vs hans relation till dig.

När det dessutom är 5 år sedan separationen och båda har nya... 

Det är ju inte hållbart att han agerar så här. hans prioriteringar ska ligga hos sonen och dig. 
  • Anonym (Balans)
    viseversa skrev 2018-09-03 14:32:26 följande:

Du bor där. Du ska såklart vara där på kalaset. Hon har ingen jävla rätt att bestämma över ditt hem. Då får hon ha kalaset hemma hos sig.

Hon bor inte där, av allt att döma så verkar han inte superintresserad av att hon ska göra det heller.

Kalaset är ju bara ett av problemen de verkar ha, läser man innantill så ser man dessutom att hon verkar ha varit välkommen enbart på icke barnveckor fram till midsommar. Vad som hände då kan vi ju bara spekulera i men jag ser framför mig scenariot där de haft ett antal barnfria veckor på rad och där TS sen inte åkt hem och han varit för spak för att be henne dra.

@TS, har ni tagit beslut om samboskap och avyttrande av en bostad, pratat om ekonomiskt upplägg mm? Annars är du ju bara en glorifierarmd husockupant...
  • Anonym (mia)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-09-03 14:05:37 följande:
    Hej,

Ja jag håller med om att man måste vara vuxen. Kalaset var i helgen och jag accepterade att jag inte var välkommen. Men nu står jag inför att försöka hitta tillbaka till min kille. Ganska många gånger i vår relation har jag fått indikationer om att han inte är villig att kompromissa för att välkomna mig in i sitt liv. Även om jag inte tvekar på att han vill ha mig där så känns det som att det alltid är på hans villkor. 
    Det är skillnad på att vara vuxen och vara en mes. Vart drar man gränsen? Och varför kan inte din sambos ex och han själv vara vuxna och tillåta att du är med på kalaset. 

Känner du att för mycket är på din sambos villkor tycker jag att du ska fundera över om det här är en relation som på sikt är rätt för dig. 
  • Anonym (Några tankar)

Får se om jag förstår vad som hände...

Mamman fixade kalas och fick vara i pappans lägenhet för att den är större.
    Du hjälpte till att planera och fixa, men i sista stund blev du portad från kalaset i den lägenhet där du spenderar merparten av din tid. Du har en egen lägenhet men är sällan där.
    Mitt svar baseras på detta antagande.

1. Om mamman ska på ett kalas hemma hos någon annan, oavsett om hon planerat det eller inte, har hon ingen rätt att ha åsikt om vem som kommer. Om hennes sambo var med är det ännu märkligare.
    2. Kan det vara så att mamman ville planera själv men du hade andra åsikter och hon därför ville att du skulle backa? Mitt ex mamma la sig alltid i vårt barns firande hemma hos oss och försökte få bort mig från det. Inte exakt samma men liknande situation, och jag har en liten förståelse för känslan.
    3. Jag tror inte att din kille anser att du bor hos honom, eftersom du har en egen lägenhet. Det är inte en ursäkt, men kanske en förklaring till att han inte satte ner foten totalt för exet. Ni behöver prata!

• Anonym (Biobonus)

Har du träffat mamman tidigare? Om inte så förstår jag henne, det skulle kännas stelt att träffa den nya samtidigt som du ska introduceras för alla vänner.

Om du är den första ?riktiga? flickvännen som pappan haft sen de skildes kanske hon behöver lite mer tid till att acceptera detta. Det är kanske inte din sambo som orsakar hennes svartsjuka utan det faktum att hennes barn nu tillbringar så mycket tid med dig och tycker om dig. Din vilja att engagera dig i kalaset kanske fick henne att känna att du konkurrerar med henne om barnets gunst. Tänk dig, där kommer hon som gäst på sin sons kalas, som du superöverentusiastiskt har partyfixat, och får höra sonen berätta ?titta vilken fin tårta XX har gjort till mig, och så har hon köpt ditt och fixat datt och det här är mitt bästa kalas någonsin?..

Jag hade inte oroat mig så mycket för detta om jag var du, den biten löser sig nog med tiden. Däremot hade jag bekymrat mig mer över att pojkvännen inte önskar inkludera dig, att bjuda med exet på parmiddagen istället för dig var verkligen ett avståndstagande.

• Anonym (nini)

Visst är det väl underbart om det går att ha kalas med båda föräldrarna, nya respektive, släkt och vänner men i många fall blir det ju bara konflikt och dålig stämning. Är det inte bättre att hålla ett kalas hos mamma och ett hos pappa för de olika släkterna och bekanta? Många har ju dessutom ett separat kalas för klasskompisar som skulle kunna vara varannat år arrangerat av föräldrarna. 

I TS fall så har mamman ingen rätt att bestämma över vem som kommer, pappan är en mes som inte sätter ner foten men jag hade nog ändå backat för att inte förstöra kalaset för barnet. Jag hade dock ifrågasatt huruvida pojkvännen verkligen var seriös angående relationen och om han var redo att släppa sitt dåliga samvete över att han gjorde slut och prioritera det nya förhållandet/familjen.

Svar på tråden Får ej komma på bonusbarnets kalas- i lägenheten där jag bor