Hans barn bestämmer!
Jag tror din man lider av varannanveckasyndromet och perfektapappansyndromet. Eftersom barnen bara bor varannan så vill han inte ägna den tiden de är där med att "tjata" på barnen. Att det i sin tur skapar en sorts dynamik i hushållet där hans barn har specialregler och att det därmed skapas en spricka i relationen mellan hans barn och hans sambo är sekundärt, troligtvis ser han inte sambandet. Det kan vara så att han har dåligt samvete för att han har träffat en ny också, som han till råga på allt har flyttat ihop med och som har ett barn som bor där hela tiden.
Om jag vore du så skulle jag sluta plocka upp. Vill han inte lära sina barn att plocka upp så får han plocka upp själv. Jag skulle prata med mitt eget barn om att det kan vara så här i såna här familjer, att hans barn inte har lärt sig medan du och ditt barn är bättre på att samarbeta och det skapar en bättre stämning. Prata med ditt barn så att hen förstår varför reglerna kan te sig olika, att i grund och botten har de samma regler men att deras pappa också måste ta på sig rollen av att tjata på sina barn.
Jag har en sambo med ett barn sen tidigare. Jag hade inget barn när vi träffades men vi har nu två gemensamma, så jag har inte riktigt samma situation men upplever problem med ett barn som inte kan få några regler så länge det bara är hans barn som har dom. Vi har två små barn, hans barn är i tonåren och hjälper inte till med något annat än att på sin höjd plocka undan efter sig själv. Ändå ska hans barn jämföras, antingen med två barn i förskoleåldern, eller med två vuxna som tar hand om barn och hushåll. Han (pappan) är väldigt känslig för om man säger att hans barn borde klara av något. Jag låter pappan plocka upp efter sitt barn, jag gör det aldrig, och så försöker jag hålla irritationen ifrån mig. Men mina barn är som sagt inte i samma ålder som hans barn, åldersskillnaden är tio år.