• Anonym (Hm)

Hans barn bestämmer!

Anonym (mmm) skrev 2018-09-06 06:58:21 följande:
    Ni som är vuxna måste bestämma hur det ska fungera i ert hem och det har ni uppenbarligen inte gjort ordentligt. Ni har ändå bott ihop i rätt många år nu så det är mig lite obegripligt hur du inte tagit tag i saken innan. Det är INTE ungarnas fel, det är deras pappas! 

Det kan förvisso får vara lite småsaker som skiljer, man kan inte "göra om" folk när man flyttar ihop till en ny familj, men att alla plockar undan efter sig ska väl ändå kunna vara en självklarhet. Är det pappan som tar bort efter dem eller? 

Och du, har du ingen talan i ditt eget hem? Vad säger du om något av barnen har drällt saker i hela hallen? Väntar du då på att deras pappa ska ta tag i det? 

Jag lever i en ny familj och vi har  barn sedan tidigare båda två. Här säger vi åt alla barn, spelar ingen roll vems barn det är. Barnen är i lite olika ålder så därför kan det blir lite olika vad man förväntar sig av dem men just såna självklara grundregler är inget att diskutera. Här är det god ton mellan alla och för det mesta behöver man inte ta sådana där tråkiga frågor utan allt flyter på. Det gör det för att vi redan innan vi flyttade ihop bestämde hur vi ville ha det + att vi båda har mandat att sköta allt i hushållet, inbegripet att prata med barn som behöver pratas med. Barnen vet det, känner det och det är ingen diskussion om att "fel" förälder skulle klampa in eller så. Jag tror problemet hos er är att ni inte har uttalat något sådant och barnen (och kanske pappan) signalerar att du inte är viktig, att det inte är du som bestämmer? Har jag fel? 
    Håller med
Svar på tråden Hans barn bestämmer!