• LiljaSagittarius

Kan ni sluta använda hen!?!?

Vad är det för fel på folk som inte kan lära sina barn att det finns bara han och hon, inte hen, det är ren och skär barnmisshandel

• Svar på tråden Kan ni sluta använda hen!?!?
  • Ignoramus

Haha det tror jag nog att de kan faktiskt! Jag är lite dum och oförsiktig i den frågan.

Anonym (L) skrev 2021-01-03 11:51:38 följande:

[/quote]

Ingen kan lista ut att du är du ändå.

• Anonym (L)
    Ignoramus skrev 2021-01-03 13:00:23 följande:

Haha det tror jag nog att de kan faktiskt! Jag är lite dum och oförsiktig i den frågan.

Det är inbillning. Men istället för att använda hen så kan du ju skriva han om det är en hon och hon om det är en han om du är rädd för att folk ska lista ut vem du är enbart utifrån vilket kön ditt barn har?
  • Anonym (J)

Har föreläsare på högskolan som använder hen.

• Anonym (Hen2021)

Varför blir alla hen provocerade av pronomen hen?

• Bunny on speed

Jag blir nyfiken på vad hen-motståndare säger, vilket blir ni mest kränkta över...

1. En person kallar din son för hon

2. En person kallar din dotter för han

3. En person kallar ditt barn för hen

?

Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (B)

Jag använder inte hen spontant om en människa men skulle absolut göra det om det ingick i en persons identifikation. Jag använder hen som ett sätt att bryta könsstereotyper. Säger tex mamma att hon har varit hos läkare, frågar jag "Vad sa hen?" för att undvika fällan att läkare är män och sjuksköterskor kvinnor etc.

• Anonym (Sammansvärjning)
    Bunny on speed skrev 2021-01-05 04:58:41 följande:

Jag blir nyfiken på vad hen-motståndare säger, vilket blir ni mest kränkta över...

1. En person kallar din son för hon

2. En person kallar din dotter för han

3. En person kallar ditt barn för hen

?

Det beror väl på om personen är en hon eller en han. Person är ju ett ord som används för att sudda bort könet.

Svenskan är ett hittepåspråk där man tagit bort uråldriga könsbestämningar.

Person borde böjas utifrån könet så att en man kallades en persan och en kvinna ett person, ett manligt barn borde kallas en barn och ett kvinnligt ett born.

Följer man dessa enkla regler så behöver man aldrig fundera på könet om någon säger mitt barn är en intelligent person eller mitt barn har känsla för estetik. 

Då blir det mitt barn är ett intelligent persan och mitt born har känsla för estetik

• Anonvm

Otroligt trötsamt att detta tjafsande får den mängd uppmärksamhet som det fått senaste åren....

Det finns 2 kön, punkt.

Blir du förvirrad över vilket du tillhör så är det bara att du dra ner byxorna o tittar dig själv i skrevet.

Det får vara bra med detta vansinne snart.

Anonvm skrev 2021-01-06 10:59:37 följande:

Otroligt trötsamt att detta tjafsande får den mängd uppmärksamhet som det fått senaste åren....

Det finns 2 kön, punkt.

Blir du förvirrad över vilket du tillhör så är det bara att du dra ner byxorna o tittar dig själv i skrevet.

Det får vara bra med detta vansinne snart.

Precis. Däremot kan det ibland vara olämpligt att göra det på andra.

Det är därför hittepåspråket svenska måste könsnormeras så att det heter en barn (pojke) och ett born (flicka), en persan (man), ett person (kvinna), en föräldar (man), ett föräldor (kvinna).

Vi måste kunna återerövra vårt språk och våra kön utan att behöva dra ner byxorna på allt och alla!
Svar på tråden Kan ni sluta använda hen!?!?