• Anonym (Ts)

Till er styvföräldrar som är missnöjda!

sextiotalist skrev 2018-09-14 07:35:22 följande:

Fast de som är psykopater blev inte det över en natt där de blev 18. Så ja, det finns elaka barn, även om ett bra föräldraskap kan se till att de kan uppföra sig och lära dom att bete sig bra.

Vi har ju faktiskt läst trådar om syskon som varit för jäkliga mot de andra syskonen under uppväxten.

Och självklart är dessa barn påverkade av sin omgivning. Om man läser ts så har hon gjort vad som kan förväntas och lite därtill. Hon har skjutsat, hon har sett till att de fått göra något de verkligen önskar, de har försökt att involvera barnen i vardagen, pratat etc. Vad mer kan man göra?

Men om det finns en annan förälder som motarbetar hela tiden och att de har ett lättare liv hemma hos henne, då slutar det att man tar ställning.

Jag har en sådan kvinna i släkten, min faster, som gjorde allt för att motarbeta pappan (nu var hon inte snäll heller direkt mot min kusin, så hon föll på eget grepp kan man säga).

Exakt! Halleluja att någon förstår vad jag menar! Du har så rätt i det där för min storasyster var så elak mot mig hela min uppväxt, hon har fortfarande inget hjärta av guld! Ändå är vi uppväxt i samma hem. Hon har bara inte det där omtänksamma på samma sätt, det finns inte. Medan jag alltid har blivit utnyttjad hela mitt liv för det. Jag vill verkligen vara mindre Omtänksam för mycket är till min nackdel, tar på mig för mycket för jag är så himla svag för dom svaga. Vill ställa upp för alla. Blir utnyttjad. Min syster har gjort så hela mitt liv, jag har ställt upp för henne men aldrig nåt tillbaka. Jag tvingades kapa banden. För tillslut var jag hennes dörrmatta. Så ja visst föds vissa barn med elak natur. Hon är fullt funktionell i livet för övrigt men har just den där egocentriska sidan, så som jag försöker förklara att min mans barn har.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Linn) skrev 2018-09-14 09:25:08 följande:

Här har vi ännu en svartsjuk morsa med dålig självkänsla som inte klarar av att exet har en ny flamma? Däremot så är väl en ny pojkvän till dig och dina likasinnade en heeeeeeeeelt fantastisk ny manlig förebild för dina barn? OBS...jag hoppas du läser detta med den hånfulla ton jag har i rösten!

Sök terapi och blicka framåt istället.

Är så förbaskat trött på den legitima mobbingen som härjar i detta land. Det är den som riktas mot den nya kvinnan.

Ja det är alltid den nya kvinnan som mobbas och det bara ska mobbas, oftast av bittra ex som återupplever sina egna komplex genom fls trådar. Varför ens läsa dom då tänker jag, om det triggar upp dom så.
  • Anonym (Ts)
    sextiotalist skrev 2018-09-14 14:57:31 följande:

Jag har gett ts råd, att backa och överlåta hela ansvaret för barnen till pappan, att inte förbjuda dom att komma hem, att söka hjälp för att få redskap att hantera sin frustation och lära sig sätta gränser kring sig själv och även ta tag i skolsituationen, så hennes barn slipper blir utsatt för mobbing.

För hur som helst så kan vi inte lägga skulden på ts för att mamman har underminerat pappan och ts, ts har gjort enligt "regelboken" och det fungerade tydligen inte, mer kan hon för tillfället inte göra.

Det måste vara ett helvete att försöka göra sitt bästa och det bara blir fel, för jag tvivlar på att det är reglerna som är det stora problemet (som förvisso är mer än vad vi någonsin haft, men inte sådär jättehemska)

Ett rent helvete, kan jag lova dig. Att känna sån aggression och bitterhet är fruktansvärt, men jag kan inte rå för det. Det har verkligen runnit över på nåt vis. Ja jag ska ta till mig ditt råd, det låter både klokt och logiskt men måste verkligen arbeta på det där med att förbjuda. Eller ja jag har sagt att jag inte kommer vara hemma om de kommer. Mitt liv, så egentligen inget förbud så. Eller?

Sen till reglerna, jag tycker definitivt inte att vi har mycket regler absolut inte fler än många andra men ja absolut även fler än många andra. Vi försöker vara öppna men att ha hjälm och reflex regler exempelvis rådet ju inga tvivel om att det är ett måste. Så som du säger här är det verkligen inte reglerna som är problemet, ungarna försöker få det till en askungen saga.

Mamman klarade inte ens av att hälsa på sina barns syskon, dvs vårt gemensamma, hon har aldrig hälsat på honom. När vi träffat henne i affären el dyl har hon liksom bara gått förbi. Hon är för övrigt usel på att hälsa på mig med, men iallafall. Hon har verkligen inte varit positivt inställd till Vårt gemensamma. På nåt sätt. Utan snarare alltid sagt "tjejerna tycker ni är för många barn.." det hör man ju bara på det att hon verkligen uppmuntrar deras känsla. Eller är det hon som satt fröer från början, det kan man diskutera.

Skolsituationen är under utredning, men det är inte en helt lätt sits då jag sitter emot min man på rektorsexp samtidigt som han ska stötta mig. Om ni förstår hur jag menar.

Jag ska arbeta lite med egna gränser, absolut.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Linn) skrev 2018-09-14 21:05:46 följande:

Ofta får exen kriser när mannen väntar barn med den nya (eller hur länge ska man vara den nya egentligen?!) kvinnan verkar det som. Hon vill vara drottningbiet och ensam baby momma där hon får känna sig viktig. I vårt fall så verkar det inte spela nån roll att hon har fått fler barn och är gift idag, hon blev oerhört provocerad av att hennes ex och min sambo också började om på kula. Det handlar enbart om kontroll och prinsess-komplex i hennes fall. Kanske är ett kvinnligt fenomen, man vill inte ha tillbaks sin fd men vissa kvinnor vill fortfarande ha makten?

Ja det stämmer så bra, så betedde sig exet här med som en prinsessa. Hon tålde inte att en ny kvinna kom in och tog över no1 place. Helt sjukt egentligen, för ingen äger ju nån bara för att man har barn ihop. Hon kunde inte ringa min man längre vid minsta bekymmer, fastän att hon hade ny karl och vad tyckte han om det, han lär ju bara ha tyckt det varit smidigt så slapp han själv. Eller vadå. Men hon ville inte ta att jag blev centern i min mans liv. Ja hur länge ska man va den nya egentligen, som här har det gått 8 år så jag definierar mig inte som ny längre, men ändå behandlas jag många gånger som det! Jag tror även min mans ex kände att nu var inte hennes barn no1 längre utan måste dela platsen med nytt barn kommen av den nya hemska kvinna som tog hennes plats. Dubbelt hat. Hon kunde inte bestämma och kontrollera hur som helst, så då började hon definitivt kontrollera barnen istället. Ändå har hon själv nytt barn med ny man, men å andra sidan hade den karln inga barn från förr. Nästan så jag önskade det så hon fattade nåt nån gång!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Linn) skrev 2018-09-14 09:08:57 följande:

Din historia lät riktigt illa TS. Jag fattar faktiskt inte hur du står ut. Riktigt lika illa är det inte hör men vi har problem i vår bonusfamilj. Min sambo har en tonåring sen innan som snart ska fylla 16 och sedan har vi ett gemensamt barn på sju månader. Våra problem uppkom i samband med att jag snart skulle föda vårt gemensamma barn, då blev hans tonåring på samma nivå som en krävande femåring. Hans barn sen innan har alltid varit curlad och det säger min sambo själv att denne är men det blev tio resor värre när ett barn till skulle komma. Hans barn krävde att sambon helt skulle prioritera denne och ignorera mig och bebisen, hans ex höll också på med svartsjukeflippar där denne ringde ner sambon om att deras barn måste vara den viktigaste och inte våran bebis. Ganska sjukt av henne att hålla på så eftersom hon själv har fler barn men hennes ex ska minsann bara plutta runt med deras gemensamma barn.

Vi har aldrig tidigare bråkat men sen vi fick barn så har vi tyvärr hamnat i många konflikter dom veckor som bonus är här. Min sambo är annars aldrig hemma pga mycket med sitt jobb och jag känner att han fortfarande lever varannan veckas liv när bonus är här. Bonus kräver all sin pappas uppmärksamhet, pappa ska minsann alltid laga mat, packa ihop väskan till skolan och pappa ska minsann tvätta alla kläder. Jag är så trött på gapet och domderingarna och är på vippen att ta med min bebis och flytta isär för jag står verkligen inte ut längre.

Innan vi fick barn så var bonus rätt krävande också men inte på samma nivå som när vår gemensamma kom. Det var då problemen hopade sig.

Det är ju så att jag inte står ut längre. Har tyckt det varit tufft länge och vi har ständigt jobbat med detta, men nu är bägaren full.

Men oj, låter ju hemskt! 16 år och är på det viset? Mamman likaså. Jösses, mammor ska vara no1 genom deras barn annars lagar dom ett helvete! Så är det. Sån är inte jag mot mitt ex, men många verkar vara såna. Jag förstår att du är beredd att packa ihop, kanske komma ifrån ett tag skulle göra nytta eller familje samtal? Om ni alla sätter er ner tillsammans. Så kan det iallafall inte fortsätta. Det är ju som att din sambo väljer bort ett barn fast han tror precis tvärtom. Att prata är det bästa. Är du inte frustrerad?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Linn) skrev 2018-09-15 06:37:43 följande:

Jag tror också att det är jobbigt för min sambos ex att hon känner att hon inte riktigt kan ringa i tid och otid. Min sambo brukar själv säga att deras barn nu är så stor så att dom behöver inte ringa varann och påminna om att skicka med diverse skor, kläder och prylar vid veckobytena utan den dialogen kan dom sköta med tonåringen direkt. Just det där verkar provocera henne extremt mycket för hon vill ha daglig kontakt om minsta lilla sak som händer och sker.

Nu lägger jag mig inte i det där överhuvudtaget, han får ha hur mycket kontakt han vill med henne men tror att det retar gallfeber på henne att han har distanserat sig.

Men jag lever ju med deras barn varannan vecka och märker hur färgad denna är av sin morsa. Varje gång denne kommer hit är h*n så upptrissad till tänderna (nästan lite manisk). Kräver full uppmärksamhet (helt okej), är extremt neurotisk och sensationslysten. Mamman verkar vara smått hysterisk och hypokondrisk och jag tycker att hon färgar av sig till sitt barn. Deras barn kan tex gallskrika hysteriskt vid vanlig nästäppa, brukar då säga att nässprejen står i medicinskåpet. Men nej, pappa måste ringa till läkaren......vi har säkert mögelskador hemma som denne reagerar på och får en allergisk reaktion av. :-/ Det där är bara ett exempel av hysterin som kan uppstå hos oss. Morsan kan jag inte göra något åt men försöker att föra en dialog med deras barn och avdramatisera situationer som kan ta sjuka proportioner annars.

Nåväl, det här med bonusfamiljen är ett extremt tabubelagt ämne som både berör och upprör verkar det som.

Ojoj. Henne får du inget gjort med, men din familj kanske du får nåt gjort med? Hur ni ska lösa saken hos er?

Mycket tabubelagt och ett sånt ämne som berör mer än man tror, men som man inte får bli berörd av negativt enligt samhällsnormer. Då är man direkt elak styvmor eller elak styvfar. Det berör och måste få göra det, vi måste få ventilera ut det. För många gånger är vi maktlösa.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Linn) skrev 2018-09-15 08:58:08 följande:

Jag är vuxen så jag beter mig som en men på frågan om jag är less? Spyless är jag. Främst på min sambo faktiskt, han är den som kan påverka situationen men han kör strutsen. Jag blir så less på hans konflikträdsla och att han inte kan gränsa gränslösa människor.

Sen är jag riktigt jävla less på att varannan vecka känna olustkänsla med att jag lever med en liten spion därhemma som sedan ränner hem till sin mamma och rapporterar. Så var det inte innan men sen vi skulle få ett gemensamt barn så har det blivit så mycket drama.

Hans ex försöker jag att inte lägga så mycket vikt vid faktiskt eftersom jag inte kan påverka henne. Jag har varit den större människan så jag visar respekt och har sträckt ut en hand, om någon ska göra bort sig så får det vara hon.

Vi ska gå i terapi för att prata, det är så infekterat och jag är så förbannad. Vill så gärna rädda detta och inte gå isär.Är dåligt insatt på hur andra styvfarsor har det men av egen erfarenhet så verkar dom behandlas bättre. Mammans man hon lever med var ju en given fadersgestalt från dag ett i princip, iallafall enligt henne. Vad barnet tycker är oklart men denne unnar iallafall sin mamma att ha träffat en ny.....men inte pappa då.

Fast nånstans måste man ju sätta gränser trots att man är vuxen. Speciellt när det kommer till lite större barn, är det små ja då självklart men stora barn de har kommit till konsekvens tänket, även om framhjärnan inte är mogen än. Men de förstår mycket. Han vet att han har sin pappa runt lillfingret. Han ska se dig med som en förebild.

Mina bonusbarn gillar sin lillebror på sin mammas sida och den pappan där, men verkligen inte här. Nånstans behöver man också tänka att man har en familj minst lika mycket, bara för att jag inte råkade vara först med just den här karlen så har vi ändå en familj. 16 åringen behöver nog lära sig lite gränser hos er och samtidigt få uppmärksamhet, men på lika villkor. Som jag alltid sa till mina bonusbarn och även mina barn "du är viktig, men vi alla är lika viktiga". Mina bonusbarn klarade inte det, den äldsta hon kunde inte följa med nånstans om det var fler barn för hon ville vara ensam, även vid matbordet kunde hon ha svårt med det där. Hon påpekade ibland att hon helst ville vara ensambarn. Vi skulle helst ha avsatt allt vi hade åt bara henne och eftersom vi inte gjorde det men mamman då de är bästa vänner, fick hon ju ångest här. Hos mamman var hon den vuxna och innan jag kom in i bilden var hon kvinnan i pappas hus. Svår omställning för henne och jag godtog den iom hennes ringa ålder, men ju äldre hon blev ju mindre gick att acceptera. Så var det för mig iallafall, jag kände att vi skulle ha skilt oss om jag inte satte ner foten. Jag var den större människan hela tiden med hans ex, men se nu vad mycket hon fick bete sig och hur dåligt jag tillslut mådde. Ångrar att hon fick styra mitt mående på det viset. Att jag inte stog på mig till min man mer än jag gjorde.

Såklart man inte vill gå isär. Kämpa, jag hoppas ni hittar en lösning.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Linn) skrev 2018-09-15 18:10:19 följande:

Här har det varit lite upp och ner.

Hans ex har ringt och skrikit på honom att deras barn hade förtjänat att få vara ensambarn på hans sida, han blev ställd av henne och istället för att respondera på ett moget sätt så blev han tyst. Istället fick jag ta den diskussionen när hon kläckte ur sig samma kommentar till mig. Jag sa att klarar du av att älska fyra barn lika mycket så ska du nog se att din fd ska klara av att kunna ge två barn kärlek också. Där föll poletten ner lite hos henne, det argumentet kunde hon köpa och hon kom väl på sig där och då hur ologiskt och egoistiskt hennes tänk var. Där ser jag henne lite som en ?prinsessa?, hon vill gärna leva sitt liv lite hursomhelst men min sambo tillika hennes ex ska ge avkall på sitt helt och hållet.

Men lite så är det här hela tiden. Hon projicerar väldigt mycket ångest över sitt barn tycker jag, men vad har jag för rätt att tycka saker? Som bonusmorsa ska man veta sin plats och hålla sin käft. Jag gör det bra så här har jag inget styvbarn som avskyr mig men jag börjar bli riktigt förbannad på min sambo. Det är han som mesar!

Skillnaden här är att min bonus har kärlek till vår bebis, egentligen visar h*n mer omtanke till denne än till syskonen hos mamman även trots svartsjukan finns där. Jag kan inte föreställa mig hur jobbigt du måste ha det. Känner du att du och din partner är samspelta?

Cred till dig som lyckats med att inte säga nåt. Man ska bara vara styvmorsa och hålla käften som du säger. Jag klarade verkligen inte det.

Vi har blivit mer samspelta med åren, men från början var vi det inte. Hans barn var små prinsessor och kom i princip undan med allt, blev mycket konflikter barnen emellan. Så jag var ju tvungen att öppna käften.

Men jösses vilket ex, det förstår man väl att man inte kan hålla exet kvar i dåtid. Som du säger där, ska på nåt vis vara den enda kvinnan. Helt sjukt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Klassiker) skrev 2018-09-15 21:39:28 följande:

Här har du ditt svar !!! Kommer från TS själv ,till dig dessutom .

Så den här bonusmorsan är stöpt i den formen.

Handlar inte om ytligheter eller generalisering , handlar om hennes beteende , det hon har skrivit, nu bekräftar hon det själv, inte den vassaste kniven i lådan.

Cred till dig som lyckats med att inte säga nåt. Man ska bara vara styvmorsa och hålla käften som du säger. Jag klarade verkligen inte det. Vi har blivit mer samspelta med åren, men från början var vi det inte. Hans barn var små prinsessor och kom i princip undan med allt, blev mycket konflikter barnen emellan. Så jag var ju tvungen att öppna käften. 

Vissa är dumma i huvudet på riktigt, mer än så säger jag inte. Du har inte ett skit att göra med mitt liv, paddor har mer att göra med mitt liv, inte pedofiler!! Absolut inte pedofiler.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anna) skrev 2018-09-16 08:36:03 följande:

Jag anser att detta går åt båda hållen. 

Nu är det enkelt för mig att säga som varken har ett ex i bakgrunden eller upplevt annat än självaste kärnfamiljen - MEN. 

Jag antar att exet har problem med precis samma som ni styvmammor. Exet att hon och barnet numera inte har 100% av mannens resurser i form av kärlek och andra tillgångar då det ska fördelas på ett annat barn och partner också. 

Och en styvmamma som dig kan jag också förstå flippar lite. Ni kommer ju heller aldrig få uppleva det jag upplever -  att vara helt och hållet nummer 1. Ni kommer alltid behöva dela dessa tillgångar och resurser från mannen/pappan till sitt barn med ett annat barn. 

Så jag kan ibland tänka att det kanske är lite biologiskt relaterat att situationen ser ut så med dessa känslor. 

Otroligt intressant tankegång. 

Exet är inte min no1, jag i min tur har ju också ett ex med mina barn och jag har barn, bara det gör ju givetvis att jag inte kan luta mig tillbaka! Vad är jag för en mamma då?! Strunta i mina egna barn för att den mamman är viktigare än alla andra och allt annat, varför?? Vem bestämmer det?? Vi är väl kvinnor med barn båda två och varför beter inte jag mig så med mitt ex?! Kan man ju undra! Dessutom mamman har ju själv nytt barn i nytt förhållande, ska min man ha betett sig som en barnrumpa mot henne för att han inte var no1 längre, nej det gjorde han inte! Han var till och med barnvakt åt hennes nya barn! Han tog till sig hennes nya liv utan en uns bitterhet. Så beter hon sig tillbaka på det viset och förstör för precis alla och särskilt för mina barn! Ska jag då bara stå där och titta på och låta mina barn uppleva detta! Mitt nya barn ska inte få nån barndom. Nej vetu vad. Vi alla är ex från ett tidigare förhållande, suck it up!
Svar på tråden Till er styvföräldrar som är missnöjda!