• Anonym (Ts)

Till er styvföräldrar som är missnöjda!

Ess skrev 2018-09-16 08:24:49 följande:

Undrar just vem det verkligen är som inte är den skarpaste kniven i lådan direkt....

Det är rätt självklart att man inte kan hålla käften hur länge som helst, speciellt inte om det drabbar en själv eller ens barn.

Jag hade inga barn med mig in i förhållandet, så därför kunde jag luta mig tillbaks och kolla curling cirkusen. Men jag drog mina personliga gränser som innebar att jag inte deltog i den, för två nästan vuxna människor som inte ens kunde ta ett glas dricka själva hade jag ingen lust att serva.

Hela den här cirkusen har gjort att jag inte är speciellt förtjust i dem idag, men så behöver jag inte va det heller.

Precis, när det drabbar en själv! Klart man inte kan hålla tyst! Vem avgör att mina barn är mindre värdiga liksom.. Som du beskrev ovan, i vår familj är vi no1 för varandra och på egna håll för våra egna barn. Jag kämpar i mitt hushåll för mina barn och hans för sina och det är just precis det han gör nu, och sen att mamman motarbetar det får stå för henne. Han måste tänka på oss och sitt nya barn OCKSÅ! Varför ska han tillåta allt detta när han verkligen har kämpat med blod svett och tårar? Nu måste han kämpa för oss, annars står han där utan nån familj alls. Så självklart är man varandras no1 i en familj! Mitt ex har ny familj och jag kunde inte bry mig mindre men heller aldrig sabotera! Har aldrig gjort det och finner ingen mening i det. Så man går vidare och ger fan i exets nya liv! Jag låter mitt ex sköta sina barn på sitt vis och sen givetvis förmedla om det behövs, men självklart inte annars! Jag har aldrig hindrat mina barn och då finns det anledning att tycka att jag egentligen borde det, men det är en annan historia.
  • Anonym (Ts)
    Ess skrev 2018-09-16 09:26:16 följande:

Fakta är ju att man aldrig skulle välja någon annans barn över sina egna om det kommer till kritan, men i vardagen så är den som behöver prioriteras just då nummer ett för stunden.

Men vad syftar du på när du menar att en partner aldrig kommer bli nummer ett bara för att den andre har barn sen innan, och ett ex som är mamma till de barnen?

Prioriterar du själv ditt ex före din nuvarande man?

Eftersom du själv och många andra numrerar så är det lättare att uttrycka sig i de termerna.

Eller hur helt sjukt synsätt, att prioritera sitt ex! Varför ens gå vidare???? Totalt respektlöst mot sin partner. Då kan man åtminstone hoppas att partnern fått valt det själv!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anna) skrev 2018-09-16 09:17:49 följande:

Exet är inte din prio 1. Men å andra sidan vet du inte egentligen hur din man och hans ex känner inför varandra gällande just det - även om de båda "gått vidare". 

Alltså nu var detta en förslagsvis fråga och inte meningen alls att strö salt i såren så att säga. Utan mest kanske ett annat sätt att se på saken utifrån det du berättar. 

JO det vet jag! Det ska väl ändå inte du tala om för mig! Jag vet! Inte du! Baserat på ett inlägg så tror du dig veta, men tyvärr, du är helt fel ute. Jag vet definitivt vad min man känner inför sitt ex och om du har missat så är det inte min man som håller på utan hans ex!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-09-16 21:56:50 följande:

Jag är missnöjd över att min särbos ex beter sig som om han fortfarande vore en del av hennes familj. Det är saker som t ex att hon skickar bilder till honom mitt i nätterna och det ska daltas och jävlas med deras tonåring. Jag har som tur är jättefin kontakt med deras son och jag har inget otalt med hans ex. Det är bara mina känslor, detta.

Sedan är jag missnöjd över att de två delar något som jag aldrig kommer dela med min älskade särbo, men sånt är livet.

Vad irriterande! Vad säger din sambo om detta då? Vet han om din känsla?
  • Anonym (Ts)
    Ess skrev 2018-09-16 10:54:54 följande:

Ibland när exet kom med sina utspel så undrade jag hur hennes man egentligen stod ut med det. Det måste ju inverka på deras liv när en stor del av tiden används till att prata skit inför och förhöra barnen. Iofs så hade det gått många år när vi träffades, det var betydligt mer skitkastande åren efter skillsmässan. Hur stod hennes man ut?

Jag blev jävligt trött på det bara under de åren som återstod tills barnen var vuxna, han förtjänar en medalj för lång och trogen tjänst.

Det blev lite bättre när han började ta saker direkt med barnen och bara de stora sakerna som semesterplanering med exet. Men hon körde på som vanligt och lade in sin semester oavsett vems tur det var att välja först, så vi gjorde likadant och sen bjöd vi hit barnen när vi var lediga. Kunde de komma så var de välkomna, men kunde de inte så fick det bli när vi jobbade. Vår familj kunde inte ta total hänsyn till att exet bokade på rent jävelskap.

Fan va skönt att de är vuxna nu....

Gud så bra gjort av er, att ni klarade av att ta det steget! Varför gör exen så? Vad gjorde hon efter det då?

Man måste ju trots allt få leva sitt liv någorlunda med sin egen familj. För vem bestämmer att just exets familj är viktigast?! Hmmmm.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-09-19 12:20:47 följande:

Jo han vet om min känsla men han har inte riktigt varit medveten om att det faktiskt ökat i omfattning. Men vi har kommit fram till en bra kompromiss nu där han ska avgränsa henne i ett tidigare skede. Markera att vi inte är intresserade av att hon är en del av våra liv.

Oj det kan gå hursomhelst, lycka till. När min man gjorde exakt det, så vände allt! Hon blev totalt jätte kylig och började sitt lilla projekt mot oss, allt samarbete upphörde och hatet växte. Det är så stort så hon smutskastar mig till och med framför mina egna barn.

Men min man var tvungen att sätta gränser, då hon rent sporadiskt kunde ringa och gråta i luren och säga att hon saknade hennes kaffe sällskap. Sjukt. Ja när han var ungkarl kunde han lägga hela sitt liv runt henne och hennes familj, de firade julaftonsmorgon ihop - exet hennes man deras gemensamma barn och så min man samt barn. Det funkade fint att min man kunde göra så, DÅ. Han hade ingen att anpassa sig till så han kunde helt gå efter hennes familj. Att hennes man stod ut det fattar jag inte, men jag fick väl höra nånstans att han var svartsjuk ändå. Jag exempelvis var liksom aldrig svartsjuk utan mer tyckte det var extremt gränslöst och ville givetvis ha ensamrätt över specifika saker om min man. Som att han satt hos mig en lördag natt och inte hos henne, vilket hon många gånger tyckte. Han skulle dessutom fylleköra henne. Hennes egen gubbe kunde göra det sa tillslut min man. Han ville vara med mig på nätterna. Hon höll inte med, hon sprang till bygden och kallade mig svartsjuk. Bara några axplock.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Annan) skrev 2018-09-19 16:05:52 följande:

Jag funderar lite på det du skriver och undrar hur du menar... jag har provat båda rollerna, kärnfamilj och stjärnfamilj och jag undrar hur du menar med att mannens "resurser i form av kärlek och andra tillgångar" ska fördelas mellan exet och nya partnern? Alltså att både "gamla och nya" barn (lite slarvigt uttryckt) ska få kärlek och andra tillgångar är jag med på. Även om jag inte känner det som att just kärlek behöver "fördelas", jag älskar inte mitt första barn nindre när jag får ett till utan som jag ser på kärlek så räcker den till lika mycket när jag får någon ny (nytt barn eller ny partner) att älska. Men vad tänker du att exet gör i den här ekvationen när skilsmässa och bodelning är kvar? Jag skulle aldrig själv kunna leva i en ny relation och fortsätta ge kärlek till mitt ex. Vänskap kanske men inte kärlek. Här får du gärna förklara hur du tänker, jag blir nyfiken!

Blir också konfunderad för exet ska inte, rent naturligt, finnas med i bilden. Mer än sam-föräldra barnen. Jag själv finns inte med i mitt ex ekvation eller han i min, skulle aldrig komma på frågan. Jag önskar dom gott och skulle aldrig kunna invadera och ens TRO att jag hade nån talan. Fy så patetisk jag skulle känna mig. Måhända jag har behövt ta strid gällande barnen, men det är nåt helt annat det.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-09-19 15:27:49 följande:

Bra gjort av din man!

Det är intressant att det nästan alltid är vi bonusmammor som av utomstående ses som de sjuka, missunnsamma och svartsjuka bitcharna. Allt det bara för att vi bara vill ha det som de flesta har det; lugn och ro samt prio och fokus på den nya familjen och inte på ett bekräftelsetörstigt ex som både vill äta av kakan och ha den kvar.

Tycker jag med, men tydligen inte hon. Oavsett fick jag ensamrätt iallafall så det var bra och nödvändigt gjort.

Ja visst är det konstigt! Varje gång är det så och vi alla dras över en kant, vi ska liksom bara ha det så för no1 barnen är alltid viktigast tydligen. Jag tycker inte mina barn ska vara viktigare för mitt ex, snarare så att hans nya barn ska vara det då mina inte bor där. Förstå mig rätt. Sen ska alla betyda lika mycket.

Det enda vi begär, som vilken annan människa som helst, fokus på vår egen familj. Varför ska man brännmärkas för att man råkat träffat den rätte sent i livet? Sjukt. Undra egentligen om dessa hatare som antingen lever i kärnfamilj eller inga barn själva tycker så om sin kärlek, att dela sin partner med exen. Vadå, det ska ju vara så! Mig veterligen finns det en sekt för det och jag är i varje fall inte medlem där.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (andra sidan) skrev 2018-09-21 00:48:54 följande:

Ju mer jag läser i den här tråden, desto mer inser jag vilken tur jag har att min exmans flickvän inte är svartsjuk av sig! Det finns ingen annan förutom han som bryr sig om barnen och är intresserad av dem på samma sätt som jag. Därför tycker jag att det känns viktigt att vi kan prata om saker som rör dem även om de är tonåringar och även om det inte är livsviktiga saker. Hon har som tur är inga problem med det. På samma sätt har jag inga problem med att min särbo hjälper sin exfru eller att de pratar i telefon. Jag känner inte att det påverkar mig eller vårt förhållande överhuvud taget. Bara som en liten input att man också kan vara mer tolerant och det behöver inte innebära några problem.

Det handlar inte om svartsjuka! Du /ni kanske gör det på ett sånt lämpligt och gränsfint sätt att det faktiskt inte spelar någon roll. Ni kanske har tur som på lämpligt sätt sköter det bra! Ni har gränser och går kanske inte över det?

I många fall finns det faktiskt inte gränser och många tar det till helt nya nivåer och det anser jag inte man kan vara hur tålig som helst med. Så är det. Ett ex som inte kan respektera barriärer och smutskastar får ingen chans i mina ögon.

Hur är det för dig/er, måste du vara bidrottning i ditt ex liv bara för ert barns skull? Isåfall varför? Om inte, varför inte?
  • Anonym (Ts)
    Ess skrev 2018-09-22 14:08:38 följande:

Det är nog inte helt ovanligt i kärnfamiljer heller att barnen får en beslutsrätt de inte klarar av att hantera. Det drivs väl mer till sin spets i en skilsmässofamilj där det kommer in en ny partner som inte accepterar att få sitt liv styrt av en snorunge.

Så du menar att den nya partnern ska acceptera att bli styrd av en "snorunge"? Har jag fattat dig rätt då?
Svar på tråden Till er styvföräldrar som är missnöjda!