• Lillalillis

Vaknar hysteriskt ledsen varje timma

Min lilla son har senaste veckan vaknat varje timma och varit hysteriskt ledsen på natten. Han är 6 månader och vägrar napp. Jag tar upp honom från sin säng vaggar, sjunger och han somnar på en sekund, MEN så fort jag lägger ner honom i hans säng igen så gråter han igen. Så upp igen och samma procedur tills jag inte orkar mer så han får lägga sig hos mig och han ammas till söms.

Men nu senaste dagarna så hjälper det inte ens med att han sover brevid mig och ammas, han sover så dåligt och är ledsen ändå.

Mitt mammahjärta går sönder när jag inte kan trösta honom och mitt sömnkonto ligger på minus.

Ska poöngtera med att jag lever ensam med min son.

Någon som är i samma sits eller har några tips och råd?

• Svar på tråden Vaknar hysteriskt ledsen varje timma
  • Jsv17

Det är inte så att det är tänder på gång? Min son sover toppen alltid, förutom när det kommer tänder då har vi nån vecka, några dagar, då han kan hålla på så där. För oss hjälper babydent och fryst frukt i smaknapp, blev mkt bättre när vi kom på vad det var och gav babydent när han vaknade på natten. Kan vara en utvecklingsfas också, för oss brukar det inte påverka sömnen men det kan det ju göra.

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Lillalillis
    Jsv17 skrev 2018-09-17 09:56:35 följande:

Det är inte så att det är tänder på gång? Min son sover toppen alltid, förutom när det kommer tänder då har vi nån vecka, några dagar, då han kan hålla på så där. För oss hjälper babydent och fryst frukt i smaknapp, blev mkt bättre när vi kom på vad det var och gav babydent när han vaknade på natten. Kan vara en utvecklingsfas också, för oss brukar det inte påverka sömnen men det kan det ju göra.

2 tänder kom förra veckan och då med feber. Smörjer med babydent men märker ingen direkt skillnad .
  • legomum

Tänker tänder, utvecklingsfas, hungrig eller bara närhetstörstande.

Om din sömn blir lidande så prova dra in spjälsängen mot din säng och ta bort ena långsidan.

Då är du nära, barnet är i sin säng och vaknar barnet så behöver du inte springa upp. När barnet somnar är det bara att putta tillbaka till spjälisen utan att behöva omaket med att stå böjd över och få liten att somna om. Allt kan ordns snabbare så ingen av er vaknar till för mycket och det tar då kortare tid att somna om.

• Lillalillis

Jag ger honom mat vid 7 när han somnar för kvällen och sen har han fått ersättning kl 1 (så har han fått sedan han var 3 mån) . Men där imellan vaknar han varje timma ibland fler gånger, han är inte vaken utan gråter sovandes.

Provade med napp i natt, igen..... men då blir han mer hystrisk. Tog upp honom och la honom på mig och så la vi oss i soffan och han sov i 2 timmar!!!

• Lillalillis

Tar gärna emot tips och råd hur man kan göra. Vaknar och är sååå ledsen. Jag har gjort så att spjälsängens sidogavel är borta så han ligger i princip brevid mig. Funkade hyffsat första natten men inte märkväry längre

• 2barnsmorsan
    Lillalillis skrev 2018-09-18 07:35:36 följande:

Jag ger honom mat vid 7 när han somnar för kvällen och sen har han fått ersättning kl 1 (så har han fått sedan han var 3 mån) . Men där imellan vaknar han varje timma ibland fler gånger, han är inte vaken utan gråter sovandes.

Provade med napp i natt, igen..... men då blir han mer hystrisk. Tog upp honom och la honom på mig och så la vi oss i soffan och han sov i 2 timmar!!!

Ifall det är hunger: Testa att byta ersättningen mot välling. Det mättar lite mer än ersättning. Du kan också testa att ge vällingen lite tidigare på kvällen om han vaknar redan tidigare.

Verkar han ha ont i magen? Eller ont någon annanstans?

Ont i magen kan ju vara någon känslighet mot någon mat eller allergi.
  • Lillalillis
    2barnsmorsan skrev 2018-09-24 07:33:53 följande:

Ifall det är hunger: Testa att byta ersättningen mot välling. Det mättar lite mer än ersättning. Du kan också testa att ge vällingen lite tidigare på kvällen om han vaknar redan tidigare.

Verkar han ha ont i magen? Eller ont någon annanstans?

Ont i magen kan ju vara någon känslighet mot någon mat eller allergi.

Han har fått välling nu 3 kvällar i rad. Nej verkar inte ha ont. Han hade problem med sin mage förr men då var det ett annat skrik och ledsenhet. Tror inte han har ont annars, för han är en glading på dagarna.
  • 2barnsmorsan
    Lillalillis skrev 2018-09-24 07:38:17 följande:

Han har fått välling nu 3 kvällar i rad. Nej verkar inte ha ont. Han hade problem med sin mage förr men då var det ett annat skrik och ledsenhet. Tror inte han har ont annars, för han är en glading på dagarna.

Det behöver inte vara någon allergi men de barn jag känner till som visat sig ha mjölkallergi och/eller äggallergi har varit just väldigt ledsna på nätterna. Det har inte visat sig alls på dagtid. Det kan ju visa som eksem också men ibland är det bara magen.

Funkade det inte alls med välling?
  • Lillalillis
    2barnsmorsan skrev 2018-09-24 07:49:12 följande:

Det behöver inte vara någon allergi men de barn jag känner till som visat sig ha mjölkallergi och/eller äggallergi har varit just väldigt ledsna på nätterna. Det har inte visat sig alls på dagtid. Det kan ju visa som eksem också men ibland är det bara magen.

Funkade det inte alls med välling?

Ah, ska på läkarbesök med honom på 6 månaderskontroll. Ska fråga då om allergi, rack.

Nej ingen skillnad på välling faktiskt. Gör så ont i mammahjärtat
  • 2barnsmorsan
    Lillalillis skrev 2018-09-24 07:51:39 följande:

Ah, ska på läkarbesök med honom på 6 månaderskontroll. Ska fråga då om allergi, rack.

Nej ingen skillnad på välling faktiskt. Gör så ont i mammahjärtat

Ja jag förstår det. Stackars liten. :/

Något borde det ju vara när han är så ledsen. Hoppas du kan få hjälp.
  • GAndrea

Nu är hon ju väldigt liten men min äldsta dotter fick nattskräck runt 10 månader ålder som höll i sig i ett halvår. Vaknade samma tid varje natt kl 02 och bara skrek. Försökte man trösta, shysha, krama, sjunga, tända lampa eller ena ta på henne skrek hon värre. Ignorera så somnade hon sittandes och gråtandes och välte ner i sängen igen 30-45 min senare (Väldigt bra för mammahjärtat att låta sitt barn gråta i panik tills hon somnade om :'( ) Ibland gick vi upp och satte oss i soffan då var hon vaken till 04.

• Estrella91

Nu är inte min bebis 6 mån ännu men genom hennes faser hon haft hittills när hon sovit dåligt (knappt något på dagarna) och varit gnällig och extra hungrig så har det alltid hjälpt att hon får sova på mage på mig. Även ibland nattetid. Sen efter fasen så vill hon sova som vanligt igen.

• Lillalillis
    Estrella91 skrev 2018-09-24 08:19:15 följande:

Nu är inte min bebis 6 mån ännu men genom hennes faser hon haft hittills när hon sovit dåligt (knappt något på dagarna) och varit gnällig och extra hungrig så har det alltid hjälpt att hon får sova på mage på mig. Även ibland nattetid. Sen efter fasen så vill hon sova som vanligt igen.

Ja han sover bra på mig men då sover inte jag, men bättre det än skriken:)
  • Jsv17
    Lillalillis skrev 2018-09-24 07:26:00 följande:

Tar gärna emot tips och råd hur man kan göra. Vaknar och är sååå ledsen. Jag har gjort så att spjälsängens sidogavel är borta så han ligger i princip brevid mig. Funkade hyffsat första natten men inte märkväry längre

Jag lyckades få sängen i nästan exakt samma höjd som min säng, så spjälsängen blev som en förlängning av sängen, sedan la jag min kudde så den var halvvägs i min säng halvvägs i hans och så fick han sova på min arm, medan han somnade hade jag även min andra arm runt honom, så sov vi tillsammans så. Jag kunde inte sova när han sov på mig, men på det sättet lyckades vi sova båda två, ingen kvalitetssömn för min del givetvis men tillräckligt för att man skulle känna sig hyfsat utvilad. Detta fasade vi sen ut med att jag började tippa av honom från armen nästa gång jag vaknade till, och till sist sov han vidare så och nu när han sover i sin spjälsäng somnar han på min arm i sängen och sen lägger jag ner honom i sängen och han sover vidare utan problem. Jag började dock med detta när han var 2 månader (då han också från början vägrade sova nån annanstans än på mig vilket var ohållbart i längden) men det borde ju kunna fungera även om man börjar senare.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Lillalillis
    Jsv17 skrev 2018-09-24 09:57:29 följande:

Jag lyckades få sängen i nästan exakt samma höjd som min säng, så spjälsängen blev som en förlängning av sängen, sedan la jag min kudde så den var halvvägs i min säng halvvägs i hans och så fick han sova på min arm, medan han somnade hade jag även min andra arm runt honom, så sov vi tillsammans så. Jag kunde inte sova när han sov på mig, men på det sättet lyckades vi sova båda två, ingen kvalitetssömn för min del givetvis men tillräckligt för att man skulle känna sig hyfsat utvilad. Detta fasade vi sen ut med att jag började tippa av honom från armen nästa gång jag vaknade till, och till sist sov han vidare så och nu när han sover i sin spjälsäng somnar han på min arm i sängen och sen lägger jag ner honom i sängen och han sover vidare utan problem. Jag började dock med detta när han var 2 månader (då han också från början vägrade sova nån annanstans än på mig vilket var ohållbart i längden) men det borde ju kunna fungera även om man börjar senare.

Tack, ska testa det:)
Svar på tråden Vaknar hysteriskt ledsen varje timma