• LaFleur

Barn och rökning

Min svärmor ska snart på besök hos oss och det är jättetrevligt, men det är nämligen ett problem, eller kanske en mindre trevlig moment med henne och det är hennes extrema rökning.

Hur ska jag kunna säga på ett fint sätt att jag inte vill att hon ska ta i sonen och pussa på honom direkt efter att hon rökt? Vill gärna att hon tvättar händerna osv, då jag får panik av bara tanken. Hon har hälsat på oss förut och men i bara några få dagar, nu ska hon vara hos oss i minst en vecka och jag kommer samtidigt vara bortrest, så jag är väldigt nojig. Hon har rökt inne/i bilen när sambon var liten, har dock slutat med rökning inne, men tycks inte ta någon som helst hänsyn till sonen. Kan ta fram ciggen på altanen när sonen är där och vill typ börja röka vid honom, så jag får springa in.

Jag vet att jag kanske är dum som tänker så, men när jag tänker på hennes andedräkt och att hon ska pussa på min son, så blir jag illa till mods

Vill även tillägga att hon tar illa upp vad man än säger, så det är liksom svårt

• Svar på tråden Barn och rökning
  • LaFleur
    lövet2 skrev 2018-09-17 22:18:25 följande:

Vad är du rädd för? Att sonen ska bli rökare för att hans farmor luktar rök? Det värsta som kan hända är att han under en vecka luktar lite illa för vissa, men du är ju inte hemma och känner det. När du kommer hem kan du duscha honom, tvätta håret och tvätta hans kläder. Värre än så är det inte!

Jag vet när mina barn var små och de hälsade på mina föräldrar, då tvättade mamma kläderna med något äckligt parfymerat sköljmedel. Ungarna tog ingen skada av det, och för mig var det bara att tvätta om kläderna när de kom hem.

Man har rätt många skadliga amnen på händerna efter att man rökt, + att man andas ut dom också. Jag är ingen överbeskyddande morsa, men vill absolut inte att min son ska bli utsatt för det.
  • LaFleur
    MrsAJ88 skrev 2018-09-17 22:22:38 följande:

Jag kan förstå dig, skulle inte låta någon röka nära mitt barn, och om möjligt ej heller hålla på med det direkt efteråt (eftersom man fortsätter att andas ut skadliga ämnen en bra stund efteråt). Vad säger din man om detta? Tänker att det kanske blir lite lättare om han pratar med sin mamma.

Han håller med mig till en viss del, samtidigt så menar han på att sonen överlever lite dålig andedräkt
  • LaFleur
    lövet2 skrev 2018-09-17 22:45:13 följande:

Jo, du är överbeskyddande. Skadliga ämnen på händerna? Några minuter här och där i en veckas tid? Vad utsätter du själv sonen för, som är lika skadligt fast varenda dag? Sköljmedel, solkräm, myggmedel, parfymer? Gifter i plast, trycksvärta, strålning från trådlösa nätverk?

Det finns ingen som helst forskning som visar att någon människa skadas av en rökares andedräkt. Det har liksom ännu inte hänt i världshistorien. Ja, en astmatiker känner av det, precis som han känner av avgaser och parfymer. Om din son inte har astma, så tar han inte skada av att umgås med en rökare i en veckas tid. Du lider av en omotiverad skräck som du kanske borde göra något åt.

Okej. Jag frågar om råd och du ställer diagnos åt mig? Kalla mig för en idiot också, du verkar ju vara en sådan som tror att du vet bäst och är bäst i allt.

Det är MITT barn och jag väljer själv vilka moment jag inte vill inkludera i hans liv. Enligt din logik så kan vi lika gärna lägga oss ner och dö, för att det är ju ändå slutet för oss alla.
  • LaFleur
    Näng skrev 2018-09-17 22:56:06 följande:

Jag känner precis som du TS. Rökning är äckligt och giftigt. Vår 19årige sons kompis var här på besök och är rökare. Han fick inte röka under helgbrsöket här hos oss. Vi har tre yngre barn och de ska ej se att vi accepterar den typen av beteende. Sedan måste jag vända mig mot flera inlägg. TS fortsätt du ta hand om ditt barn!

Tusen tack! Skönt att fler känner så
  • LaFleur
    Näng skrev 2018-09-17 23:01:20 följande:

Jag blir rädd av vad du skriver. På bvc rekommenderar vi 2h promenad efter att ha rökt och klädbyte innan man träffat barn för att få bort effekten av passiv rökning. Har du barn? Du är rökare själv misstänker jag.

Jag menar ge barnet lite sprit då och då under en vecka, säkert gör det ingen skada. Det finns ju ingen evidens för att sprit i små barn skulle vara farligt....

Har du växt upp i en koja sedan 1954?

Åh, tusen tack för ditt svar, speciellt från en person som verkligen vet vad den talar om. Vet du om man kan läsa någonstans om att man ska ta promenad och så efter att ha rökt? Då kan jag liksom länka det till min sambo och svärmor:-/
  • LaFleur
    lövet2 skrev 2018-09-17 23:14:10 följande:

Ja, du väljer vad och vem du vill inkludera i ditt barns liv. Du väljer uppenbarligen att inte inkludera barnets farmor, pga en omotiverad rädsla för rökare. Vad tror du skadar ditt barn mest? Att se ditt förakt och din rädsla för hans farmor, eller att bli kramad av någon du tycker luktar illa?

Snälla du, människa, ge dig! Skrattar du åt folk som har höjdskräck också? Hade du varit påläst så hade du vetat att farliga partiklar sätter sig på huden osv. Tvättar man sedan inte sina händer, så är det ganska så uppenbart att det överförs till den/det man vidrör.

Jag har själv varit rökare, men har aldrig någonsin rökt när barn varit i närheten och jag skulle aldrig få för mig att pussa ett barn med en mun som är full av gifter, ja, skratta på.

Sedan så tycker inte jag att man ska stirra sig blind på avsaknad av forskning. Långt ifrån alla vill experimentera på barn, plus att ibland så är det miljoner människor som måste missta livet och hälsan för att forskning ska kunna bevisa något eller ens komma på tal. Så nej, dina argument håller inte för mig.
  • LaFleur
    lövet2 skrev 2018-09-18 12:59:12 följande:

Jag skrattar inte. Jag tycker bara det är sorgligt att se när fanatiker splittrar familjer. En ingift släkting tog till sig att det var skadligt för spädbarn att se på TV. Hon krävde av barnets mormor, att hon gjorde sig av med TV:n, för annars skulle inte barnbarnet få hälsa på. Mormor tog det inte på allvar, och det ledde till slut till att hon inte ens fick träffa sitt barnbarn. De har ingen kontakt nu.

Jag tycker du ska ställa dig själv några frågor:

*När barnet börjar på dagis och en i personalen är rökare, vad gör du då?

*När ditt barn måste till doktorn, och doktorn el sköterskan är rökare, får de inte undersöka barnet då?

*När ditt barn får en kompis, vars pappa röker, tänker du hindra ditt barn från att vara kompis med det andra barnet då?

*När ditt barn börjar skolan och fröken är rökare, byter du skola då?

Förskolelärare, lärare, sköterskor, läkare etc etc kramar inte mitt barn och ger honom pussar fyllda av nikotinsaliv. Ser du skillnaden?

Sedan, så begränsar jag inte deras kontakt genom att ställa ett enda krav, och det är att hon tvättar händerna och inte pussar på honom direkt efter att hon rökt. Sluta överdriv.

Jag kan vända det så här; jag älskar parfym och kan knappt leva utan den, men min svärmor tycker att alla parfymer luktar äckligt och har bett min sambo att framföra det för mig. Jag har då av respekt till henne aldrig använt parfym när vi träffats efteråt. Så varför är mitt krav så himla orimligt? Och sluta kalla folk för saker, jag är ingen fanatiker, jag bryr mig bara om mitt barn. Det är som att säga att någon som gillar rött är dum, bara för att du själv tycker att rött är en ful färg.
Svar på tråden Barn och rökning