• meanna

Bebis snart 2 månader, relativt missnöjd - blir det bättre?

Vår bebis på snart 2 månader har sedan start varit väldigt närhetskävande ( vilket jag är medveten om att de är i början) och ganska missnöjd när han inte äter eller sover. Han kan ligga i babygymmet eller på skötbordet och kollla på mobilen där en stund och tycka det är kul. Men absolut inte sitta i babysittern eller tex ligga i famnen och bara titta på något. Han blir överlag missnöjd ganska snabbt vilket gör att jag lägger honom vid bröstet ofta ( där han är nöjd).

Vagnen/ babyskyddet är heller ingen hit, vilket gör att vi mest håller oss hemma. Jag har kompisar med bebisar i samma ålder som verkar mer nöjda och tillfreds, vilket såklart vore skönt om han var.

Han verkar inte ha ont i magen, men har funderat på om han är hungrig. Jag helammar och han äter relativ ofta- men ibland kan jag amma honom på båda brösten och han är gnällig efteråt. Han gnäller när jag lägger honom vid bröstet igen - men ger jag honom en flaska ersättning så får han i sig ca 120 ml och är nöjdare efteråt.

Någon som känner igen sig? Upplevde ni att era bebisar blev nöjdare och mer ? självständiga? när de blev äldre?

• Svar på tråden Bebis snart 2 månader, relativt missnöjd - blir det bättre?
  • meanna
    Ceep skrev 2018-10-01 09:14:12 följande:

Jag känner så väl igen mig. Det kunde varit jag som skrivit din tråd för knappt tre år sedan.

Jag var nästan orolig att det var något fel eftersom hon aldrig var tillfreds vaken.

Svar på din fråga: Ja, det blir bättre. Det är dock väldigt påfrestande, jag vet. Försök att inte skuldbelägga dig själv, som om du gör något fel. "Trösta" dig med att barn är olika.

Jag har fått två barn till efter det och därför är jag så övertygad över att ibland spelar det ingen roll vad man gör - barn är olika och perioder kommer och går.

Åh vad skönt att du känner igen dig och att det blir bättre! När tyckte du att det blev bättre?
  • meanna
    SI12344 skrev 2018-10-01 13:14:26 följande:

Jag blir alldeles trött jag bara tänker på dessa ökningsperioder! Det enda som är bra är att efteråt när mjölken ökat så blir de nöjdare...

Min bebis blev bara nöjdare och nöjdare efter 2 mån, men det går såklart i vågor.

SI12344 skrev 2018-10-01 13:14:26 följande:

Jag blir alldeles trött jag bara tänker på dessa ökningsperioder! Det enda som är bra är att efteråt när mjölken ökat så blir de nöjdare...

Min bebis blev bara nöjdare och nöjdare efter 2 mån, men det går såklart i vågor.

Ja han måste varit inne i något sådant för två dagar sedan då låg han verkligen och åt heeeela dagen! Men även utan dessa övningsperioder så upplever jag honom som ganska missnöjd till och från, humöret svänger snabbt! Hoppas det blir bättre vid den berömda tremånaders sträcket!
  • meanna
    SI12344 skrev 2018-10-03 08:11:56 följande:

Vi har också en bebis där humöret svänger snabbt. Han behöver mycket närhet och mycket amning och mycket underhållning.

Han gick inte att lägga från sig första två månaderna. Jag tror han började bli nöjd runt tre mån för då kunde han vända sig själv till magläge...

Verkar vara vanligt att det vänder vid 3 månader! Fler som upplevde det så?
  • meanna
    Moorii skrev 2018-10-04 20:46:02 följande:

Känner också igen mig! Vår dotter som imorgon blir tre månader har inte varit lätt och är fortfarande inte. Hon har inte gått att lägga ifrån sig, skriker när hon är trött och kan inte komma till ro själv, måste alltid vaggas och bäras till sömns. Har så ont i fötterna pga att jag måste bära och vagga henne hela tiden.. Bärsele som gäller här, hon har åkt vagn fyra gånger sen hon föddes tror jag. För en månad sen började hon få lite mer vakentid och kunde då ligga på en filt tex kortare stunder utan att gnälla /skrika.

Det har blivit bättre och bättre sen dess, men hon är fortfarande skrikig och missnöjd, och tyvärr blir hon vansinnig i bärselen nu när hon är vaken och vill inte alls sitta där, vilket är jättekul när man är ute och gör ärenden.. Trodde aldrig jag skulle säga det, men längtar tills hon blir så stor att hon kan använda sittdelen i vagnen - om hon nu accepterar den.

Känner verkligen igen det där! Som tur är har han börjat acceptera vagnen ibland när han är riktigt riktigt trött.

Kan känna som du ang att man längtar tills de blir lite äldre- för att kunna hitta på mer saker och inte bara sitta inne. Känns dock tråkigt att tänka så... skulle vilja njuta mer av nuet. Tror jag hade kunnat göra det om jag var garanterad att det blev bättre hehe. Vägrar napp gör han också ?.
Svar på tråden Bebis snart 2 månader, relativt missnöjd - blir det bättre?