• Amerika321

Orolig

Har en son på tre månader som helammas.

Han har bajsat varje dag och kanske 2-3 gånger per dag tills han blev två månader och sedan dess så bajsar han en gång i veckan det kan till och med gå nio dagar. Sen när han bajsar så är det tjockt bajs, inte så tjock men ja, och det är som klister typ. Har det hänt er också? Vad kan man göra? Jag gör mag massage.

• Svar på tråden Orolig
  • Fia 28

Mamma har berättat att när syrran va liten så sket hon en gång i veckan, och då så det fyllde byxorna ner till tårna. 

• br4ve

Fundera om du har ändrat något i kosten som kan vara lite mer svårsmält för din bebis.

Att ändra från flera gånger varje dag till var tionde dag låter som att något påverkar din bebis mage.

• Kellie13
    Amerika321 skrev 2018-10-24 01:50:30 följande:

Har en son på tre månader som helammas.

Han har bajsat varje dag och kanske 2-3 gånger per dag tills han blev två månader och sedan dess så bajsar han en gång i veckan det kan till och med gå nio dagar. Sen när han bajsar så är det tjockt bajs, inte så tjock men ja, och det är som klister typ. Har det hänt er också? Vad kan man göra? Jag gör mag massage.

Halloj! Det skulle kunna vara jag som hade skrivit detta! Min son är 3 månader o har inte bajsat på över 1 vecka nu men förut gjorde han som du skrev 2-3 gånger per dag. Så länge han helammas så är det ingen fara. Dom kan inte bli förstoppade då vad jag förstått men det e klart att man undrar ju vart det tar vägen hehe. Så ta det lungt, ingen fara så länge du helammar. Min mamma har berättat att när jag var liten så sket jag 1 gång var tredje vecka, det du! 
  • br4ve

Men.... en bebis kan visst bli förstoppad även om den helammas. Det är ingen 100% säkerhet att inte bli det även om risken är mycket lägre.

Anledningen till förstoppning i sådana fall brukar vara att modern ätit något som inte var bra för bebis.

• br4ve

Men.... en bebis kan visst bli förstoppad även om den helammas. Det är ingen 100% säkerhet att inte bli det även om risken är mycket lägre.

Anledningen till förstoppning i sådana fall brukar vara att modern ätit något som inte var bra för bebis.

• Amerika321

Hmm, jag brukar inte vara någran med vad jag äter faktiskt utan jag äter det jag tycker är gott förrutom starkt & vitlök.

Jag har läst att det är normalt att bebisar som ammas kan gå en vecka eller mer utan att bajsa men man blir ju ändå orolig som nyblivande mamma.

Oj, Kellie13, tre veckor utan att bajsa haha vilken lättnad jag känner nu då min son inte bajsar varje dag. Slipper vara orolig eftersom de händer dig också med din son.

Hur länge brukar din son suga? Min blir mätt efter 5 minuter typ. Brukar du ge ersättning eller ammar du bara?

Tjejer, har ni några tips vad man kan äta och dricka så man får extra mycket bröstmjölk. Jag har tillräckligt men jag skulle vilja få mer. Tips tack <3

• Kellie13
    br4ve skrev 2018-10-24 16:37:08 följande:

ok för det har jag fått berättat för mig på bvc iaf o jag litar på dom.
  • Kellie13
    Amerika321 skrev 2018-10-24 23:16:20 följande:

Hmm, jag brukar inte vara någran med vad jag äter faktiskt utan jag äter det jag tycker är gott förrutom starkt & vitlök.

Jag har läst att det är normalt att bebisar som ammas kan gå en vecka eller mer utan att bajsa men man blir ju ändå orolig som nyblivande mamma.

Oj, Kellie13, tre veckor utan att bajsa haha vilken lättnad jag känner nu då min son inte bajsar varje dag. Slipper vara orolig eftersom de händer dig också med din son.

Hur länge brukar din son suga? Min blir mätt efter 5 minuter typ. Brukar du ge ersättning eller ammar du bara?

Tjejer, har ni några tips vad man kan äta och dricka så man får extra mycket bröstmjölk. Jag har tillräckligt men jag skulle vilja få mer. Tips tack <3

Ja du min kille gillar att amma länge, han kan ligga allt från 30 min till 2 timmar. Nej jag ammar bara då min son vägrar flaskan tyvärr. Skulle vilja att han tog flaskan med ersättning så jag skulle kunna få lite hjälp på natten av sambon men icke. Tipset jag kan ge dig för att få mer mjölk är att amma oftare (nu vet jag ju inte hur ofta du ammar) men ju mer du ammar, desto mer produceras det. Får jag fråga varför du vill ha mer mjölk i brösten om du har tillräckligt så att din bebis är nöjd?
  • br4ve
    Kellie13 skrev 2018-10-25 05:24:07 följande:

ok för det har jag fått berättat för mig på bvc iaf o jag litar på dom.

Helt ok att du inte tror på vad jag skriver rakt av. Bra, man ska vara källkritisk.

Men gör du en snabb googling så får du en hel hög med länkar om detta allt från 1177 till andra trovärdiga sidor.

Det var länge sedan jag lyssnade på bvc utan kritiska öron. De är varken allvetande eller alltid så speciellt juste, svarå kritisk och ta reda på fakta.

Må så gott.

/br4ve
Svar på tråden Orolig