Mitt barn är jättestort!
Min son var, och är stor! Det är jag glad över. Jag tror att han kommer vara rätt nöjd med sin resliga längd som vuxen. Likaså din son! Tycker du inte om välväxta män själv?
Min son var, och är stor! Det är jag glad över. Jag tror att han kommer vara rätt nöjd med sin resliga längd som vuxen. Likaså din son! Tycker du inte om välväxta män själv?
Då är det ju helt normalt att lillkillen är lång! Hade varit anledning till oro om han istället varit väldigt kort... han ska säkert bli uppåt 190 cm som vuxen!
Åh tack!
Både jag och min man är långa (174 och 186)? även våra föräldrar är långa. Men ingen i familjen/ släkten har varit både så lång och framförallt inte så tung.
Hangup- oh yes
Tycker inte det låter konstigt till den längden. (Och små bebisar kan ju generellt inte vara för tjocka.) Det är ju vad man får utgå ifrån, längden. Och jag har träffat på en 3-månaders som vägde 9-10 kg. Pigg och frisk men jobbigt att bära honom eftersom en såpass liten är så ?kompakt?. Vår egen son var som rundast i 1-årsåldern, upp till kanske 18 mån. Som äldre smalnade han av och jag tror att han blir en lång och smal tonåring om några år.
Hur tänker du kring hans vikt? 7 veckor och över 6 kilo (ca 6,4).
Fast det vore ju jättekonstigt om man skulle får knäppa kommentarer från bvc! Då vore det läge att tala med sköterskans chef. Jag tror inte du behöver oroa dig för det! Däremot så kan du ju tala om att du tycker att negativa kommentarer du fått är väldigt jobbigt, så kommer du säkerligen få höra att han är helt rätt och fin precis som han är. Jag har haft både stort och litet barn och som jag längtade efter att det lilla barnet skulle komma ikapp sig storleksmässigt! (Så att man slipper oroa sig för att de inte får i sig tillräckligt, att de ska ha något att ta av vid infektion osv).
Ja, jag är verkligen glad att jag startade denna tråd!
Jag oroar mig en hel del för besöker på BVC. Förra besöket låg hans viktkurva så högt att strecken/ de ritade kurvorna precis räckte till. Han låg alltså nästan utanför kurvorna.. Och han är ju inte mindre nu direkt. Han äter mycket vid varje matning. Men det är ju för mig självklart att han ska få äta sig mätt. Men skulle jag få kommentarer från de på BVC skulle det ta lite extra hårt. Så jag hoppas på gott bemötande utan elaka kommentarer.
Det finns väl väldigt mycket fler och viktigare anledningar att gå till bvc än vikten? Och fr a om det skulle gälla att en baby är för tjock (vilket jag fortsatt hävdar att de inte kan vara i den åldern) Det är ju inte direkt viktväktarna vi pratar om snälla du!
[quote=79197679][quote-nick]
Jag vet inte om bebisar kan väga för mycket. Föreställer mig att det borde kunna vara så. Hur lätt är det att lära sig krypa eller gå om bebisen är supertjock? Men vad är poängen då med att gå till BVC för kontroller om man tror att barnet inte kan vara för tjockt? Tror man att BVC-personal som säger att ett barn väger för mycket bara hittar på och inte grundar det på någon medicinsk bedömning så är det ju mycket märkligt att man går dit!