Inlägg från: LukasVincent |Visa alla inlägg
  • LukasVincent

Mitt barn är jättestort!

Kodia skrev 2018-11-06 19:26:45 följande:

Min son var inte så stor när han föddes (3,3 kg & 51 cm) men växte sedan i rekordfart. (typ 75 cm & 10 kg när han var ett halvår, tror jag) Jag fick också massa kommentarer, men jag tror att folk alltid kommenterar något, för att ha något att säga. Annars hade det varit att han hade mycket hår, långa fingrar, små fötter, ljus ögonfärg eller något annat. Folk menar det inte negativt!

Det kunde vara lite jobbigt när han var 1-2 år och folk trodde att han var äldre, men fortfarande inte kunde prata, åkte vagn, hade blöja, osv. Ofta har haft fått kläder i present som redan varit för små eftersom den som köpt dem gått efter åldern... Hans aptit gjorde att vi alltid har haft koll på hans mat, annars hade han varit rund som en boll! Nu är han en lång och vältränad 18-åring med magrutor!

Du får gärna skicka privata meddelanden till mig om du kommer på något, nu eller senare!

Tack fina du! På vilket sätt hade ni koll på maten?
  • LukasVincent
    Kodia skrev 2018-11-06 19:26:45 följande:

Min son var inte så stor när han föddes (3,3 kg & 51 cm) men växte sedan i rekordfart. (typ 75 cm & 10 kg när han var ett halvår, tror jag) Jag fick också massa kommentarer, men jag tror att folk alltid kommenterar något, för att ha något att säga. Annars hade det varit att han hade mycket hår, långa fingrar, små fötter, ljus ögonfärg eller något annat. Folk menar det inte negativt!

Det kunde vara lite jobbigt när han var 1-2 år och folk trodde att han var äldre, men fortfarande inte kunde prata, åkte vagn, hade blöja, osv. Ofta har haft fått kläder i present som redan varit för små eftersom den som köpt dem gått efter åldern... Hans aptit gjorde att vi alltid har haft koll på hans mat, annars hade han varit rund som en boll! Nu är han en lång och vältränad 18-åring med magrutor!

Du får gärna skicka privata meddelanden till mig om du kommer på något, nu eller senare!

Tack fina du! På vilket sätt hade ni koll på maten?
  • LukasVincent
    ostbågen skrev 2018-11-06 20:24:02 följande:

Hej TS!

Jag kan förstå dina tankar, min son är idag 3 mån och en vecka. Dagen innan han blev 3 månader vägde han 7785 g och var 63 cm (inte stor när han föddes trots bf+8.) Det är första barnet och för några veckor sedan kunde jag stundvis bli "ledsen" för det kändes som att jag knappt fick ha någon "liten bebis". Många framförallt äldre på min sambos sida har gett många kommentarer som gjort mig både arg och ledsen. Nu har jag försökt att släppa dessa tankar och är istället glad över att han är frisk och väldigt tidig med många saker i utvecklingen. Det enda jobbiga är väl att det är tungt att bära runt på honom längre stunder men då får man ju lite extra träning. ;) Så hädanefter om någon kommentar min sons storlek tänker jag inte ta åt mig men kommer nog säga ifrån när bägaren rinner över.

Vad säger du när du får kommentarerna? Jag själv vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag tror du inte någon menar något illa, men jag blir lite ledsen ibland.
  • LukasVincent
    Meriall skrev 2018-11-06 11:33:04 följande:

Mitt barn vägde 6,4 kg bara 5 veckor efter bf :)

Hur långt är ditt barn och huvudmått nu vid 7 veckor?

Vid 1 månad: vikt: 5805 längd: 59 huvudomfång 39,7

Ska som sagt till BVC på torsdag: Har vägt lillen hemma
  • LukasVincent
    ostbågen skrev 2018-11-06 21:12:54 följande:

Än sålänge har jag faktiskt inte sagt någonting alls.. mest för att kommentarerna kommit till min sambo när jag inte hört eller för att jag blivit ställd och inte vetat vad jag ska säga. Men framöver kommer jag nog säga saker i stil med "jaså tycker du det?" "tur att han är frisk och mår bra" "javisst är han fin".

Saker jag (vi) fått höra är t.e.x. När han var ca. 3 veckor tyckte min svärmor att jag borde sluta ge honom mat på natten?!?!?!

Hon klämde även ur sig några veckor senare att han kanske borde gå på diet.

När min sambos farfar träffade honom för drygt en månad sen var första kommentaren "Oj han är kraftig".

Blir mest fundersam på hur folk kan uttrycka sig på det sättet om en bebis, sorgligt att dom ens måste tänka så mycket på utseendet på en sån liten människa som är helt försvarslös. Nä nu blev jag sur igen haha, vi ska vara glada över våra friska stora små bebisar. <3

Jag känner sååå väl igen det du skriver! Jag får ofta höra att han måste vara ett väldigt hungrigt barn..

Räcker det inte med all ytlighet som redan finns?
  • LukasVincent
    ostbågen skrev 2018-11-06 21:52:53 följande:

Ellerhur... senast häromdagen påtalade min bästa vän att han hade litet huvud till sin kropp. Då sa jag faktiskt"tycker Du? Det tycker inte jag" herregud man är ju långt ifrån färdigväxt vid 3 månader och jag tror nog bvc hade sagt om det vore något fel. Vill bara att folk ska sluta kommentera utseendet på mitt lilla barn, det verkar som att det är helt okej att säga vad som helst om andras bebisar. Kanske dags att kommentera hur dom ser ut.

Sånt sårar mycket! Jag kommer försöka satsa mer på att svara med att jag har en väldigt glad och pigg kille. Frisk och nöjd med tillvaron. Hittills har jag hållt med och sedan mått dåligt. Han är ju stor, men är det viktigare att påpeka det framför att han har stora vackra bruna ögon, att han är så tidig för sin ålder och frisk så är det allt lite tokigt
  • LukasVincent
    legomum skrev 2018-11-07 17:39:18 följande:

När tvillingarna var 3 månader o 1 vecka så vägde de 7100g resp 7850g

Idag är de 5 år, de är långa (122 cm o 117cm) men vikten har stannat av äntligen.

Funderade också vart det skulle sluta men det har gått bra =)

Det låter som en trolig vikt för min kille. Gott att det stannat av (jag tänker på kommentarer, kläder, att bära barnen..)
  • LukasVincent
    cosinus skrev 2018-11-06 22:29:55 följande:

Sticker barnen ut i storlek får man kommentarer. Jag får små barn där en varit verkligen pytteliten. De kläder han fick i strl 62 när han föddes hade han som 15-månaders en sommar senare.

När han började dagis märkte jag inga kläder för ingen annan hade strl 68-74 o s v.

Finns fördelar och nackdelar med allt.

Jag har uppskattat att små barn är lätta att bära och inte växer ur kläderna på två sekunder. Extremt enkelt handla på rea för de hoppar aldrig över någon storlek så har de en overall i strl 92 ett år är det max 98 som gäller året efter.

Stora barn har sina fördelar.

Man får ju inte välja så lika bra fokusera på det som är positivt :)

Jag undrar vad som duger för gemeneman avseende bebisars utseende och vikt? Om små barn leder till kommentarer liksom stora, vilka blir det kvar då?
  • LukasVincent
    ostbågen skrev 2018-11-07 19:35:16 följande:

Man undrar ju hur det står till ibland när folk kan säga såna saker, kan man inte hålla sånt för sig själv om man ens har såna tankar om en bebis.

Nej var inte lång stund som han kändes som en liten bebis, tyckte det var jobbigt varje vecka man skulle till BVC ibörjan då han hade växt så mycket varje besök. Snart blir det inget bärande i "onödan", märks att jag är otränad och min kropp har inte hunnit med då han växer så snabbt.

Ja jag hade verkligen behövt denna tråden för någon månad sen då jag brydde mig om minsta grej folk sa och blev ledsen. Men nu börjar jag istället känna att det får räcka och kommer framöver säga ifrån om det kommer kommentarer som inte känns okej.

Ja, jag är verkligen glad att jag startade denna tråd!

Jag oroar mig en hel del för besöker på BVC. Förra besöket låg hans viktkurva så högt att strecken/ de ritade kurvorna precis räckte till. Han låg alltså nästan utanför kurvorna.. Och han är ju inte mindre nu direkt. Han äter mycket vid varje matning. Men det är ju för mig självklart att han ska få äta sig mätt. Men skulle jag få kommentarer från de på BVC skulle det ta lite extra hårt. Så jag hoppas på gott bemötande utan elaka kommentarer.
  • LukasVincent
    Jag är bara jag skrev 2018-11-07 21:18:25 följande:

Jo, men kan en bebis verkligen väga för mycket? Förr sa man att de inte kunde det, bebisar fick vara hur runda som helst. De springer ju oftast av sig "fläsket" när de börjar gå. Jag oroar mig ständigt över sonens vikt eftersom Bvc tjatat sen han var 8 månader hur tjock han är. Han fick i princip order om att knappt gå upp mellan 12 och 18-månaderskollen. Vi förbjöds att ge honom mjölk också och det har han aldrig druckit. Nu fasar jag för 2,5-årskollen, han är fortfarande lite rund fast vi bara ger honom bra mat och inget onyttigt. Hur många två-åringar har aldrig ätit godis eller glass- det har inte han! Äldre barn är fullt förståeligt att de gnäller över vikten, men redan långt före ett? Nä.

Det låter ju helt bedrövligt! Ett barn som är hungrigt ska väl få mat? Och jag tycker det är väldigt tokigt att även äldre barn ska få restriktioner. Ska man banta ett litet barn typ LCHF eller? Motion och bra mat är ju rätt. Men restriktioner? Bara mina spontana tankar...

Hur mår du över detta? Har du pratat med de på BVC?
  • LukasVincent

Jag har tack vare er och efter besöket på BVC helt släppt alla tankar (nästan) kring hans storlek.

Sköterskan på BVC var jättego när jag tog upp detta med henne. Hon resonerade så som ni gör. Och jag blev såå glad då min lille skrutt faktiskt hade en kurva nu! Han ligger flera standardavvikelser uppåt MEN han hade nu fått en kurva, inte ett streck rakt upp om ni förstår vad jag menar. Det var heller inte en utplanande vikt eller att den gått ner. Blev verkligen glad. Han är lång men lite tyngre i förhållande till huvudomfång och längd. Längd och huvudomfång ligger 2 streck ovanför genomsnittet och vikten högst upp.

• LukasVincent
    Mia86a skrev 2018-11-11 13:34:13 följande:

Min yngsta vägde 5 kg vid födseln och passerade 6 kilo 3 veckor senare. Vid 2 månaders ålder hade han även passerat 7 kilo. Jag fick också frågor kring hans utveckling etc då folk tror/trodde han var äldre, men jag förklarade då att han bara är x antal månader även om han ser större ut. Har alltid blivit bra bemötta så har inte reflekterat mer över det

Vad skönt! Det beror kanske på hur man själv är också? Jag är en person som tyvärr är väldigt lyhörd för negativa saker och tolkar in en del som negativt som någon annan säkerligen skulle tolka annorlunda.
Svar på tråden Mitt barn är jättestort!