• sextiotalist

Mat på juldagen

Jag ska hemma en stor del av släkten på juldagen. Vi kommer ha ätit julbord så det räcker och är nu helt ställd inför vad jag ska bjuda på.
    Det enda säkra kortet är fruktsallad.

Jag vill bara ha idéer, som jag kan fundera på.
    Det kommer röra sig om 8 eller 12 personer (vet inte hur fyra av dom kommer göra).
    Inte lutfisk (det gillar jag och mamma, men ingen annan). Inga baljväxter (än som tillbehör).
    Inte superdyrt (dvs inte oxfilé eller hummer).
    Gärna tips på förrätt också.

• Svar på tråden Mat på juldagen
  • Fliselisan

Förrätt : en god soppa med små minipajer. Prova jordärtskockssoppa (med vitt vin i) och paj efter smak, kanske Västerbotten eller med lax i.

Varmrätt: en god köttgryta, beuf bourgogne, gör på högrev, koka länge, ganska billigt o gott.

Efterrätt: hallonpannacotta. Eller kladdkaka med pepparkakskryddor i. Eller kanske saffranspannacotta.

Fördelen med den här maten är att allt kan du förbereda dagen innan, bara att värma på.

• Fiona M

Vi har alltid fått kalkon med hasselbackspotatis och brysselkål, och glace au four efter.

• sextiotalist
    Fliselisan skrev 2018-12-15 21:47:12 följande:

Förrätt : en god soppa med små minipajer. Prova jordärtskockssoppa (med vitt vin i) och paj efter smak, kanske Västerbotten eller med lax i.

Varmrätt: en god köttgryta, beuf bourgogne, gör på högrev, koka länge, ganska billigt o gott.

Efterrätt: hallonpannacotta. Eller kladdkaka med pepparkakskryddor i. Eller kanske saffranspannacotta.

Fördelen med den här maten är att allt kan du förbereda dagen innan, bara att värma på.

Förbereda dagen innan, om det inte var julafton då :).
  • Aniiee

När jag var liten hade vi alltid revbensspjäll på juldagen, istälet för på julbordet, liksom. Kan tänka mig att kunna byta till en annan stek-aktig eller helstekt fisk. Är du "rädd" för kalkonen kan du alltid behandla en kyckling på samma sätt (fast så klart inte lika länge i ugnen)

En rejäl gryta är alltid trevligt. Mustig typ bourguignon eller spicy typ gumbo. Mild kare? Servera bröd till även grytan, skippa potatis/gryn.

En kompis i UK bjuder sin extended family på bubble-and-squeak i alla sin enkelhet.

Och så klart en jordgubbstårta.... eh, jag menar.......slå sönder pepparkakshuset.... jag menar.... Världens mjukaste, saftigaste chokladkaka (som INTE är en kladdkaka) med grädde/glass och rostade nötter.

I have a growing lack of disgust for you
  • IceKitten
    sextiotalist skrev 2018-12-14 11:13:44 följande:

Noterar kalkon som ett alternativ, är lite rädd för att jag kan få den lite för torr.

Se till att göra ett gott kryddsmör (med vilka örter osv du nu vill ha), sedan trycker du in smöret mellan skinnet och köttet på kalkon. Ta mycket smör.

Skapar saftigt/smakrikt kött och knaprigt skinn. Helt perfekt :)
  • Fliselisan
    sextiotalist skrev 2018-12-15 22:44:05 följande:

Förbereda dagen innan, om det inte var julafton då :).

Haha, ja just det!
  • Zoe03

Vi brukar äta revbensspjäll lagad i lergryta. Maten sköter sig själv, lagom skönt på juldagen

• Deb123

Fläskstek, kokad potatis, sockerpotatis, fläsksvålar(överkurs), rödkål, brysselkål, inlagd gurka, brunsås och svarrvinbärs gelé, så kan ni ha en dansk jul! Till förrätt kan man göra en liten räk/Laxmacka eller Mozarella tomat sallad. Till efterrätt ostbricka med oliver, vindruvor, kex och Marmelad

Svar på tråden Mat på juldagen