Limajo skrev 2019-01-10 23:04:26 följande:
Det var ju inte direkt en källa... men men.
Om det vore så välkänt så att alla babykläder är märkta med ej torktumling pga detta så skulle man ju tro att det var mer.. välkänt? Plus att det andra bäbisplagget jag kollade (av två) på Polarn och pyrets hemsida verkar gå alldeles utmärkt att tumla så det stämmer ju inte det du skriver.
Här - en källa på det:
www.polarnopyret.se/barnklader/soft-wear/velourbyxor-nyfodd-turkos-60392332-662
Jag säger inte att den här risken inte finns, men jag misstänker att om den finns är den så vansinnigt liten att det bara är onödig skrämselpropaganda att bannlysa torktumling hos föräldrar som har tillräckligt mycket att hinna med utan att känna att de måste stå och hänga varje liten socka för att inte bäbisen ska kvävas och dö.
Rapporten är inte klar, därav "forskar på det just nu" så det finns ingen källa till den. Men diskussionen kring torktumling och PSD har förts under lång tid. Sedan gör ju var och en som man vill. Rökning och sömntabletter hos modern är också kopplat till PSD, men det finns barn som överlever det med. Själv undviker jag allt sådant för jag tycker mitt barns liv är mer värt än så.
På vilket sätt menar du att det är stressande att hänga upp babyplagg på handukstorken istället för att slänga in dem i tumlaren? Jisses, har man SÅ jäktigt i livet bör man nog inte skaffa massa barn.