• 920506

V. 12 UL, men inget foster

Hej,

I veckan var jag på besök hos min barnmorska som erbjöd ett spontant UL.

Enligt min sista mens ska jag då ha vart i v.12 (11+2). Under UL såg vi fostervatten, men inget foster i sikte. Hon sa att jag inte behöver oroa mig och att vi bokar VUL till nästa vecka, men SJÄLVKLART är jag skiträdd och oroad som aldrig förr nu.

Jag är gravid på stickan och jag känner mig fortfarande gravid.

Finns det någon som suttit i samma sits och hur gick det för er?

• Svar på tråden V. 12 UL, men inget foster
  • nathalieejj

Jag var på ul i vecka 8 + men dr fanns allt annat än foster. Jag hade ett MA, när kroppen gjort sig av med fostret men allt annat finns kvar och allt fortsätter växa för kroppen har inte förstått att det inte finns ett foster. Fick cytotec behandling veckan efter :( i vecka 12 ska man kunna se väldigt mycket endå, svårt att missa då. Håller tummarna för dig!

• nathalieejj

Och tillägger så att vid MA har man fortfarande symtom o h stickan visar pos

• joannaq

Tyvärr va vi med om det i somras, vi upptäckte vid kub att det inte fanns något foster. Bara en hinnsäck som va fylld med fostervatten. Det va en så kallad ofosterlig graviditet och en missed abortion. Jag hade ändå alla symptom kvar och positivt flera veckor efter det. Fick oxå göra vul, dock direkt samma dag men de såg tyvärr inget. Fick göra en hemma "abort".

Jag hoppas det slutar lyckligare för dig.

• 920506

Jag har förstått från andra forum också att det inte finns så mycket hopp eller positiva erfarenheter liknande detta.

Beklagar till er och hoppas turen kommer eller redan kommit för er

• joannaq
    920506 skrev 2019-01-19 14:02:48 följande:

Jag har förstått från andra forum också att det inte finns så mycket hopp eller positiva erfarenheter liknande detta.

Beklagar till er och hoppas turen kommer eller redan kommit för er

Jag hade "turen" att bli gravid igen någon månad senare så är nu i v23, så än så länge har det gått bättre.

All lycka till er nu!
  • viseversa

I v 12 ska man se ett tydligt foster. Konstigt av bm att säga så. Att du inte ska oroa dig. Kanske är det ett Ma du råkat ut för?

• 920506

Ja, jag blir arg på min barnmorska när jag förstår vad jag med sannolikhet råkat ut för. Hon kunde ha informerat mig direkt.

Blir inte ett roligt besök på tisdag då vi ska göra VUL. Förstår ju vilket svar som väntar mig.

• Jag är bara jag

Beklagar! Det är tyvärr ett MA med sannolikt tillbakabildat foster du drabbats av. Mitt första m.f gjorde jag VUL v.9+0 och fostret motsvarade v.7. En vecka senare syntes inget foster, då hade det tillbakabildats helt.

Gjort UL v.13 och då syntes fostret jättetydligt vilket det ju självklart ska göra v.12 också.

• AnkiC

Jag fick MA i vecka 13 då jag började blöda. Hade alla symtom på graviditet under dessa veckor. Fostret hade dött i vecka 7. I vecka 12 ska det synas tydligt på UL. Låter som att du råkat ut för detta. Beklagar! Det är ju dock kroppens funktion att stöta bort något som inte ör friskt så det är bara att försöka igen sen. Jag har tre goa kids nu. Lycka till.

• 920506

Det var som ni alla misstänkte. Gjorde VUL nu i v. 13 och konstaterade att den dött i V. 7.

Tyvärr kommer jag att få åka in till sjukhuset om 1 vecka ock skrapa. Därefter får jag inte bli gravid igen på 6 månader. Har aldrig vart med om något som känns så ont som all denna information och att jag inte kan blicka framåt att snart få försöka igen.

Tack för alla svar från er

• nathalieejj

Det kan inte stämma att du måste vänta ett helt halvår? Varför? Hört dom som blivit gravida direkt efter skrapning. Beklagar verkligen, kram!

• joannaq
    920506 skrev 2019-01-22 12:58:24 följande:

Det var som ni alla misstänkte. Gjorde VUL nu i v. 13 och konstaterade att den dött i V. 7.

Tyvärr kommer jag att få åka in till sjukhuset om 1 vecka ock skrapa. Därefter får jag inte bli gravid igen på 6 månader. Har aldrig vart med om något som känns så ont som all denna information och att jag inte kan blicka framåt att snart få försöka igen.

Vadå 6 mån? Jag blev oxå skrapas och blev gravid 2 månader senare och min läkare sa att två mensar emellan va perfekt. Kolla upp det där om det verkligen stämmer <3

Beklagar verkligen sorgen!
  • Losan

På mig misstänkte de att jag råkat ut för något som kallas druvbörd(mola) och då vet jag att man inte får bli gravid på ca 1år. Nu var det ingen mola utan ett MA som många andra skrivit om. Och de rekommenderade mig att vänta en mens men några 6månader var det aldrig tal om. 

Fick du svar på varför ni ska vänta?
  • FruW85

Jag beklagar :(

Berättade dom varför du måste vänta? Jag skulle ha skrapats och den informationen jag fick var att vi inte ens behövde vänta in första mensen, så länge jag slutade blöda först.
  • 920506

Det är just Druvbörd jag också har och måste regelbundet ta kontroller där hCG mäts under 6 månader.

Jag är helt utom kunskap när det kommer till Druvbörd och läser att 1-2 fall av 1000 graviditeter drabbas av detta. Man känner sig verkligen så misslyckad av att vara en del av den lilla slumpen.

Jag vet inte varför jag måste vänta ett halvår, kanske det ökar riskerna för MA/MF, jag vet inte..

Väntan kommer i vilket fall som helst vara en evighet

• Linkan92

Tror att anledningen att du behöver vänta är att druvbörd i sällsynta fall kan bli invasiv och därav vill man mäta HCG i en viss tid efter, för att förvissa sig om att det inte spridit sig och är helt bort. Men fråga varför du behöver vänta när du är på skrapningen!

Svar på tråden V. 12 UL, men inget foster