• halexan

Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

Hoppar in här jag med. Fick ett tidigt missfall i september och har försökt varje månad sedan dess. Jag vet att det kanske inte är så lång tid men börjar ändå känna hopplöshet... Känns som att det gått en evighet och det är så jobbigt att inte ha några garantier på att det blir något. Är 37 (38 i år) och blir orolig att jag inte ska hinna bli gravid innan det är för sent. Och även om jag blir gravid är jag nu efter missfallet rädd för att jag inte ska få behålla det... Lider så med er som har fått flera mf/ma här
    I början kändes det kul att försöka skaffa barn, nu har den känslan bytts ut mot oro och stress. Hjälp mig, hur ska man tänka?

• halexan
    Jsv17 skrev 2019-02-08 20:48:48 följande:
    Först, så beklagar jag ditt MF

Jag fyllde precis 36år och känner väl också att tiden pressar på lite men är det något jag inte kan påverka så är det ju hur gammal jag är, så försöker att inte fundera på det. För mig är det så att jag måste acceptera alla olika möjligheter, så för min del efter första missfallet nu i höstas (hade även ett innan min son) så fick jag fundera på om det här inte går, att det blir bara ett barn, kan jag leva med det? Hur skulle det kännas? Jag kom fram till att jag skulle inte kunna leva med det om jag visste att jag inte verkligen gett allt för det, uttömt de möjligheter som står till förfogande och det ändå inte går då kan jag leva med det för då då var det helt enkelt inte meningen. Att ha accepterat att man inte har någon kontroll över den här situationen är nog det enda som kan hjälpa en slappna av, nästan allt annat i livet kan vi planera men inte det här med barn, när de blir till, när de ska komma, hur de ska komma, vi är liksom bara med på resan och får lära oss att luta med i svängarna. Ibland önskar jag jag hade facit, bara jag visste att det skulle komma ett syskon NÅN gång så skulle jag gladeligen gå igenom allt på vägen, så då väljer jag mitt eget facit, klart det ska komma ett barn till, jag vet bara inte när och skulle det inte bli så då får jag ge mig själv tid att sörja det och sinom tid skulle jag leva med det också.

Klart man är rädd för ytterligare ma och MF, mitt råd när du blir gravid igen är att vara väldigt öppen med det på mvc att du är rädd och orolig, jag har fått ett fantastiskt bemötande i vården och väldigt mycket stöd och hjälp min bm i princip höll min hand genom de första 12 veckorna när jag var gravid med min son, och ja det är skitläskigt, men man klarar det <3
    Klokt skrivet.

Tack <3 
  • halexan

Hjälp, är så nojig nu! Jag testade med ett tidigt CB i fredags som visade ett väldigt svagt streck. Igår och idag har jag testat med CB veckoindikator och där står "inte gravid". Mensen skulle kommit igår eller idag (och den är aldrig sen, kommer även alltid på morgonen så den borde ha varit här nu), mina spottings som jag brukar ha några dagar innan mens har uteblivit men jag har mensvärk. Exakt så här var det sist jag var gravid men nu känner jag rädsla för att ett missfall är på g igen eftersom veckoindikatorn säger att jag inte är gravid. Vet att jag inte kan göra så mycket mer än att vänta men jag mår så dåligt av att inte veta och behöver ventilera lite sålänge... Vad tror ni? Risk för missfall igen eller har mina hcg nivåer inte stigit tillräckligt mkt än?

• halexan
    Jsv17 skrev 2019-03-03 15:27:37 följande:
    Så svårt att säga, test som inte stegrar sig är ju generellt ett dåligt tecken men jag plussade inte med min son förrän bim+2 varken med digital eller nåt annat test (testade dock inte med testa tidigt) och nu sist som blev ett MA så plussade jag äl+10 (bim -4) och hade en jättefin stegring... Så länge mensen/blödningen håller sig borta så lever ju iaf hoppet, håller tummarna <3
    Tack<3 Jag ska nog låta bli att testa nu i några dagar och bara låta det bli som det blir. För jag inser att även om jag skulle plussa så kan jag nog inte sluta oroa mig över vad som ev kan hända. 
  • halexan

Verkar vara tidigt missfall på g här igen  

Vi har försökt i 10 månader, har varit gravid två ggr nu men tidigt missfall båda gångerna och jag är 37 år. Har vi rätt till en fertilitetsutredning trots att vi blivit gravida det senaste halvåret? Tänker att jag inte har tid att vänta på nästa graviditet om den ev också slutar i missfall, är rädd att det blir för sent för att få hjälp. Vad tror ni?

• halexan
    Smlan skrev 2019-03-05 21:16:11 följande:
    Åh, vad sorgligt att höra. Jag lider med dig Hjärta Har du börjat blöda eller vad får dig att tro att det är missfall?
    Tack<3
    Ja, svaga plus som inte blir starkare och det börjar blöda mer och mer, väntar bara på att det ska sätta igång helt och hållet. Vill bara att det ska vara över. Känner mig helt uppgiven, det känns som att det är nåt fel på mig nu när det händer för andra gången vid exakt samma tid som sist (v5). Hur ska man kunna hoppas på att bli gravid igen om det kanske slutar så här varje gång? Usch, vet att det går över men just nu är jag bara ledsen och bitter  
  • halexan
    UndrandeSökare skrev 2019-03-05 18:59:34 följande:
    Det finns 2 olika utredningar som Landstinget gör. En för dem som får upprepade missfall och en för dem som inte blir gravida alls.

Om man försökt bli gravid i 12 månader utan plus så kan man få göra en infertilitetsutredning.

Man kan få göra en missfallsutredning efter man haft 3 missfall i rad utan levande födda barn emellan.

Då kontaktar man Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säger att man vill ställa sig i kö.
    Ok, så det finns inget jag kan göra just nu? Inte ens be om hormonprover eller nåt på vc?
Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet