Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet
Jag har haft 6 missfall, varav flera varav flera var MA (missed abortion). Ingen av oss har barn sen tidigare.
Jag har haft 6 missfall, varav flera varav flera var MA (missed abortion). Ingen av oss har barn sen tidigare.
Beklagar verkligen
Jag har då nu 4 graviditeter bakom mig och bara ett barn...
Vad säger sjukvården? Får ni någon hjälp?
Till mig sa läkaren nu iaf att han tyckte inte jag skulle dra för stora växlar på att det råkade bli 2 i rad utan att det är förmodligen slumpen... men 3 av 4 känns inte som en slump men får väl hoppas att han har rätt. Blir det ett till kommer jag söka hjälp, förmodligen privat då jag får en känsla av att det blir noggrannare bättre då.
Vart i processen är ni nu?
Vilken omfattande undersökning ni gett er själva! Hur ser det ut nu, kommer ni kunna försöka ivf igen?
Jag har ju skrivit lite i andra trådar men kan berätta igen.
Missfall i vecka 5 i November. Gravid igen i Januari, missfall i vecka 6, blöder fortfarande men det börjar avta. Negativa gravtester. Jag har inte bestämt mig ännu för om vi ska försöka på en gång igen eller avvakta!
Hej.
Hade ett MA i dec, blev gravid direkt efter det och fick nu i veckan reda på att det också gick åt helvete. Borde varit i v 7 den här veckan, men inget syntes på ultraljudet i måndags och efter hcg prov fick jag reda på att det låg på 77 i måndags och 27 i onsdags. I princip ingenting med andra ord. Tack och lov betyder det att kroppen borde återhämta sig rätt snabbt nu. Förra missfallet testade jag väldigt starkt precis när MA:t upptäcktes och jag fick ändå äl två-tre veckor efter att blödningen slutat.
Men jag blir ju så klart orolig över om min kropp klarar av att behålla en graviditet. Två gånger i mitt liv har jag varit gravid och båda har gått fel.
Dom reagerade över mängden vita blodkroppar, så pass att dom ville ta ett till prov, plus att jag haft en del frossa sista tiden innan missfallet. Hamnade spontant på en sida om överaktivt immunförsvar där just dom två sakerna nämndes och blev så klart lite orolig. Om det faktiskt är så att min kropp attackerar graviditeten? Någon som har erfarenhet av det?
Jag kan känna en tröst i att veta att vi kan bli gravida och att läkarna verkar trycka på att det handlar om otur. Det var inte vårt barn helt enkelt.
Hoppas vi båda plussar fort och får behålla de små liven <3
Tack för den informativa länken! Allt är som sagt väldigt nytt för mig och även om jag oroat mig, precis som man gör vid graviditet, så är jag chockad över att det här nu har hänt mig.
Självklart finns det orsaker till att vår bebis hjärta aldrig började slå, men än så länge behöver jag för min egen skull se det som en engångsföreteelse (otur).
Beklagar verkligen att du har dessa svårigheter, hoppas inte min text på något sätt trampade dig på tårna, det var verkligen inte min mening!
Jösses vilken resa. Var står ni nu? Hur känns spermadonation?
Är det verkligen så? Första gången jag läste om att immunförsvaret kan vara ett problem var från en studie via karolinska institutet, och då borde det väl ändå vara accepterat av läkare? =S