• Sept90

Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

Hej på er, beklagar verkligen era missfall/MA. Jag har två i bagaget, båda innan v 7. Nu senast 22 januari när blödningen startade, det var så tidigt så det känns som att kroppen kom tillbaka snabbt igen då jag hade ägglossning 14 feb. Har pcos så långa cykler och inte ägglossning varje månad. Känns så orättvist när man inte får lika många ?försök? på sig när cyklerna närmar sig dag 50 vissa mån. Vi har nu försökt sedan november 2017. Vi har en son på 3,5 år och jag stressar något enormt över att det kommer skilja honom och ett ev syskon över 4 år. Jag hoppas så att det är en sorg som går över när man väl fått en liten i magen som är där för att stanna. Håller tummarna för er allihopa, vi är inte ensamma! <3

• Sept90
    Jsv17 skrev 2019-02-24 10:47:37 följande:

Beklagar dina MF/ma

Jag stressade också över åldersskillnad... jag ville gärna ha barnen tätt typ 18mån till 2år emellan... blir jag inte gravid på typ första/andra försöket här nu så spricker det... Men jag tog typ 5min och sörjde sedan skakade jag av mig det, för jag är heeeelt säker på att när man väl har nästa lilla i sin famn du struntar man fullständigt i om det blev 2 eller 5 år emellan Så det tror jag faktiskt inte man bryr sig om alls sen. Så sörj det, så länge du behöver (inser att det inte räcker med 5min för alla) och även om det är en sorg du kommer bära med dig hela vägen till bebis är född, så är jag 100 på att den släpper då <3

Tack. Ja jag är helt övertygad om att det är så som du säger. I slutändan är det ju bara ett frisk barn som är det viktiga. Men det är så lätt att man fastnar i tankar och idéer och vill planera sitt liv till punkt och pricka, helst det man inte alls kan påverka också :)
  • Sept90
    Jsv17 skrev 2019-02-26 19:12:55 följande:

Man ser ju strecken i de digitala med, man får bara hjälp med vad som anses positivt vilket jag tycker är skönt, men de är lite väl dyra... :-/ Alltså nu är jag än mer konfunderad för testet ikväll var starkare än imorse igen och nu tog jag även ett digitalt som blev neg men stickan som man tryckte ur var mkt starkare än när jag dubbelkollade med ett digitalt i Söndags.... Lägger upp bild på båda stegringar.. jag vet inte hur jag ska tolka någonting judt nu haha men då jag brukar använda digitala och då testar på morgonen så när den blir så stark som det där men ändå neg på displayen så brukar jag alltid testa igen på kvällen (eller morgonen efter om jag testat på kvällen) och då brukar de vara positiva inom ca 12h... Så nu tar jag fram den digitala kartongen också och testar 2 ggr imorgon med, och om det inte blir starkare så kommer jag tolka det igår som positivt och räkna idag som äl

Det ser ju definitivt ut som att något är på gång! Men du testar på kvällarna med? Jag har slutat testa på morgnarna helt för jag får alltid svaga då. Sen brukar mina streck gå lite upp och ner, se ut typ som dina, och sen rätt var det är så är de positiva. Men Jag har pcos så vet att det kan vara tricksigt med ältester då. Vilken dag är du på? När brukar du ha äl? Några andra symtom? :)
  • Sept90
    Jsv17 skrev 2019-02-26 19:26:12 följande:

Kanske ska skippa morgnarna och bara köra kväll kag med då... verkar ju får bättre utslag då iaf Jag tänkte köra med de digitala jag har kvar nu, har tyvärr bara en stav. Men jag tänkte köpa en kartong digitala till, och testar tills jag antingen tycker det är dags för ett gravtest eller får mens, om jag inte skulle få positivt ältest då

Det är svårt att säga när i cykeln jag är det beror på hur man räknar eftersom min senaste blödning var missfallet, så räknar jag från när jag började blöda kraftigt eller medan jag småblödde?

Har läst på flera olika ställen att man iaf inte ska testa med första morgonurinen, lh-hormonet behöver ?kommer igång? först. För min del är det sena kvällar, och till och med nätter ibland som ger utslag mest. Har fått ställa klockan på 3 om det råkat infalla när sambon jobbat natt, haha. Vad gör man inte... Skulle räknat från första blödningsdagen. Min förra blödning var ju också ett missfall, men trots oregelbundna cykler så hade jag ägglossning på dag 23, månaden innan dag 24. Och då räknar jag från första blödningsdag, oavsett mens eller missfall. Sen brukar jag ha rätt ont när jag väl har ägglossning så det brukar inte gå att ta fel.

Spännande att se hur det artar sig närmaste dagarna :)
  • Sept90
    Jsv17 skrev 2019-02-27 18:43:51 följande:

Jag har förresten också bestämt, eller lovat mig själv, att det blir INGA tidiga test. Jag har satt ett testdag för mig själv (som man brukar få vid ivf och sånt) och jag ska inte testa innan dess (förutsatt att jag inte får mens då för då kommer jag ju inte testa alls) jag orkar inte med att analysera svaga streck utan vill testa när man vet att man ska få tydliga besked. Så jag har valt äl+17 vilket blir 16:e Mars

Jag kommer heller inte bli jättebesviken om det inte går på första, då tror jag helt enkelt att kroppen behövde en paus och då måste jag ge den det, så känner mig rätt lugn den här gången. Dock har jag redan konstaterat att om min cykel börja följa sitt vanliga mönster och vi blir gravida nästa cykel ist kommer vi få bf typ runt julafton haha hade jag inte gillat för några år sedan, nu skulle jag bara se det som den absolut bästa julklappen någonsin, struntar fullständigt i vilken dag bebisen kommer på, bara den kommer <3

Det där kan man ju också grotta ner sig i rejält. Ska vi eller ska vi inte försöka denna månad, för blir det så blir det olägligt iom jul eller annat som ?krockar?. Men man kommer till en punkt där man bara vill ha ett barn och skiter i resten. :)

Bra strategi med när du ska testa! Jag tänker köra samma denna cykel då jag också är så less på att analysera och tänker att det fungerar som ett ?skydd? mot ev tidiga missfall. Sen hade väl ett drömscenario varit att vänta mer än några dagar då risken för missfall är stor fortsatt flera veckor. Men nu har jag det bara så färskt i minnet med att blödningen startade äl +17, då vill jag hellre inte veta alls.
  • Sept90
    Jsv17 skrev 2019-02-27 19:29:52 följande:

Faktiskt så känner jag så, ett extremt tidigt missfall vill jag inte ens veta om just nu, sånt som kommer kring bim, men jag vill veta om jag får ytterligare ett kring v.6 då det är där det så att säga ?gått fel? varje gång nu även om ju detta inte kom ut förrän senare så då vill jag ha en utredning men orkar inte sörja någon kemisk graviditet nu utan då är jag hellre lyckligt ovetandes... Så äl+17 känns bra och rimligt, både att det ska synas tydligt och man har liksom hoppat den där allra första tidigaste missfallskategorin. Men det blir Lååång väntan nu, jag har faktiskt också oftast en lutealfas på 12 dagar så min bim ligger nog egentligen lite tidigare, men sätter 14 då man inte riktigt vet efter missfall och graviditet om kroppen håller samma mönster men får jag mens så misstänker jag att jag får den tom innan 13:e men det märker vi

Låter klokt. Det är ju trots allt skillnad på missfall och missfall, man gör det man måste för att överleva och hålla sig sansad. Och precis som du säger, märker man att det går fel vid samma vecka varje gång så kan man hoppas att en utredning kan ge svar på vad som kanske är fel eller fattas en. Lycka till nu, härligt med en utvilad man! Blir spännande att följa hur det går :)
Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet