Inlägg från: Litenfialotta |Visa alla inlägg
  • Litenfialotta

Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

Hej! Hoppar in här med ett inlägg, följt tråden lite och hållit tummarna för er alla men inte skrivit tidigare. Har en ofostrig graviditet i bagaget, fick mifegyn och cytotec för ca sju veckor sedan (mitten av januari). Fostersäcken var då ca 9+2. Har ni blött länge efter era MA? För mig har det kommit blod typ varje vecka sedan dess liksom, efter första veckan med ordentlig blödning. Trodde jag fick mensen förra veckan men den var ovanligt kort och sparsam och idag kom brunt blod igen. Himla störigt.

• Litenfialotta
    Nube skrev 2019-03-09 10:42:08 följande:

Mitt första missfall var också en ofostrig graviditet och fick också ta cytotec.. jag blödde två veckor och sedan kom mensen tre veckor efter det. Så kroppen kom igång ganska snabbt. Har du varit hos gyn och kollat att allt hat verkligen kommit ut? Beklagar missfallet! :/

Tack. Och detsamma, vilken resa ni haft :/ jag var på återbesök efter typ nio dagar och då var det lite rester men inte så mycket att man gjorde något (under 15 mm?) och läkaren sa att det kommer ut av sig själv. Alka symtom försvann typ direkt och gravtest för två veckor sedan var negativt. Får väl fundera på att kontakta gyn igen iaf, suck. Vill ju bara kunna komma igång igen.
  • Litenfialotta
    Lita89 skrev 2019-03-09 19:53:45 följande:

Alltså jag blir inte klok på detta. Har blod när jag torkar mig, men inget i bindan? Var ganska mkt under em men bara lite nu. Brösten har gjort asont idag. Hur har er mens sett ut efter ma/mf? KAN DET BARA TA O KOMMA IGÅNG ELLER.

Gaah, förstår precis hur du känner :( min första mens (tror jag att det var iaf) var mer sparsam än någonsin. Men däremot kändes brösten ?slappare? och jag hade sjukt ont i huvudet, allt överensstämmande med mens. Har du inga andra ?menssymtom? kanske det finns chans?! Jag började blöda brunt en vecka efter mensen (om det nu var det) hade slutat också. Så för mig är det ingen ordning alls.
  • Litenfialotta
    Nube skrev 2019-03-09 16:37:20 följande:

Jag förstår, segt att behöva vänta så länge... det kanske finns lite rester kvar? Sist tog läkaren bort en hel del när jag var på återbesök (men ingen skrapning alltså) och ganska snart efter det upphörde smärtan och blödningar. Jag ska nog också ringa gyn nästa vecka och boka ett besök.

Har du fått någon tid hos gyn? Jag ska dit imorgon och kolla dessa evighetsblödningar (åttonde veckan nu...), kommer säkert få höra att allt är som det ska och det är bara att vänta dock :S
  • Litenfialotta
    Nube skrev 2019-03-18 13:56:05 följande:

Hur gick det hos gyn? Fick du hjälp?

Jaa, eller läkaren kollade ordentligt med vul och ställde massa frågor. Hon tror att det bara varit segdraget, det fanns iaf inga rester kvar och slemhinnan var ?ägglossningslik?. Hade också en större äggblåsa (?) om jag fattade det hela rätt. Har såklart inte blött sen dess heller :p

Hur går det för dig?
  • Litenfialotta
    Nube skrev 2019-03-19 08:03:25 följande:

Haha så klart slutar blödningen precis efter läkarbesöket ;) Men skönt ändå att få veta att allt är ok och att äl är på g. Då kan ni ju försöka på nytt kanske?

För mig har det gått två veckor sedan missfallet idag och jag slutade blöda igår vilket känns bra. På torsdag ska jag ändå till gyn för kontroll. Sedan har vi också bokat tid hos en ivf klinik i maj för att prata om eventuella nya behandlingar så det känns bra! Hoppas så klart att vi bli gravida själva!

Vad skönt att du slutat blöda men alltid bra att kolla upp! Också skönt att ha lite inbokade ifallatt-tider framåt, även om det såklart vore skönt om det tog sig på egen hand!

Jo, får se när/om när det blir någon ny graviditet, vi kör på och så blir det som det blir liksom. Sonen blev till på första försöket men verkar gått troll i syskontillverkningen haha.
  • Litenfialotta
    Ellendellen skrev 2019-03-11 15:47:51 följande:

Tack! 

Ja har precis varit och hämtat ut trombyl och progrestron. Har läst många trådar där dessa mediciner verkar hjälp så nu känner jag mig faktiskt glad åt graviditeten. 

Grattis till graviditeten, hoppas du mår bra! Får jag fråga i vilken dos du äter trombyl?
  • Litenfialotta

[quote=79514740][quote-nick]Ellendellen skrev 2019-03-19 13:35:09 följande:[/quote-nick]Tack :D

Jag tar en tablett, 75 mg om dagen. [/

Tack för svar :) innan missfallet fick jag utskrivet 160 mg och kändes så mycket. Hann dock inte börja äta dem (var inte för mf utan hf) så intressant att se vad andra haft inför om/när jag blir gravid igen!

• Litenfialotta
    Nube skrev 2019-03-24 21:27:50 följande:

Jag delammade också och försökte läsa mycket men hittade inte heller någon information om att amningen skulle öka risken för missfall om man nu inte har en risk graviditet. Många ammar ju två barn samtidigt och de har alltså ammat under hela andra graviditeten. Det skrivs för sig mycket om oxitocynet och att det kan orsaka sammandragningar speciellt i slutet av graviditeten. Prolaktinet har jag läst har mer att göra med implantationen (att det blir svårare ) och det är väl därför amningen ofta fungerar lite som preventilmedel (speciellt när man helammar). Har du slutat amma du? Hur gammal är ditt barn som du ammar/ammade?

Smlan skrev 2019-03-25 10:46:49 följande:

Jag har läst på väldigt mycket kring amning och bli gravid då jag fortfarande ammade när vi började försöka med barn nummer 2. Jag har inte hittat någon information som stödjer att det skulle vara en ökad risk för missfall. Det enda som kan påverka, vad jag förstår, är möjligheten att BLI gravid eftersom en förhöjd prolaktin-nivå kan påverka huruvida man har ägglossning eller ej. Men har man ägglossning så är ju inte prolaktiv-nivån för hög tänker jag.

Jag ammade när jag blev gravid i höstas och sen fick MA. Jag frågade all vårdpersonal jag träffade under den resan om amning kunde ha påverkat utfallet och alla sa unisont nej. När jag var på inskrivningssamtal sa BM att jag skulle vara noga med maten och äta extra kosttillskott eftersom jag både ammade och var gravid.

Jag tänker inte börja tro att mitt MA berodde på amningen. Då behöver jag se säkra källor på det.

Jag har nu slutat amma sen kanske 3 veckor tillbaka (ej pga möjligheten att bli gravid. Min tjej är 21 månader.

Jag läckte mjölk ett halvår efter att jag slutade delamma (!) och blev under den tiden inte gravid. När jag slutade läcka blev jag gravid, dock ofostrig. Vet inte alls om det fanns samband varken mellan mjölkläckage och icke graviditet eller nyligen mjölkläckage och missfall. Med tanke på hur många jag känner där ?amning inte funkat som preventivmedel? känns det i vart fall otroligt att missfall beror på amning?

Jag väntar (icke) på mens nu. Någon som vet om p Tracker eller flo har mest tillförlitligt datum? Skiljer tre dagar på bim :p
  • Litenfialotta

Håller tummarna för er som är gravida! Min läkare sa att man ska försöka tänka att man väntar ett barn och inte ett missfall men det är ju inte det lättaste.

Jag är på dag 30 i cykeln och funderar på när mensen tänkte komma. Ingen aning om cykelns längd så vågar varken testa eller hoppas dock :p

Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet