Nube skrev 2019-03-24 21:27:50 följande:
Jag delammade också och försökte läsa mycket men hittade inte heller någon information om att amningen skulle öka risken för missfall om man nu inte har en risk graviditet. Många ammar ju två barn samtidigt och de har alltså ammat under hela andra graviditeten. Det skrivs för sig mycket om oxitocynet och att det kan orsaka sammandragningar speciellt i slutet av graviditeten. Prolaktinet har jag läst har mer att göra med implantationen (att det blir svårare ) och det är väl därför amningen ofta fungerar lite som preventilmedel (speciellt när man helammar). Har du slutat amma du? Hur gammal är ditt barn som du ammar/ammade?
Smlan skrev 2019-03-25 10:46:49 följande:
Jag har läst på väldigt mycket kring amning och bli gravid då jag fortfarande ammade när vi började försöka med barn nummer 2. Jag har inte hittat någon information som stödjer att det skulle vara en ökad risk för missfall. Det enda som kan påverka, vad jag förstår, är möjligheten att BLI gravid eftersom en förhöjd prolaktin-nivå kan påverka huruvida man har ägglossning eller ej. Men har man ägglossning så är ju inte prolaktiv-nivån för hög tänker jag.
Jag ammade när jag blev gravid i höstas och sen fick MA. Jag frågade all vårdpersonal jag träffade under den resan om amning kunde ha påverkat utfallet och alla sa unisont nej. När jag var på inskrivningssamtal sa BM att jag skulle vara noga med maten och äta extra kosttillskott eftersom jag både ammade och var gravid.
Jag tänker inte börja tro att mitt MA berodde på amningen. Då behöver jag se säkra källor på det.
Jag har nu slutat amma sen kanske 3 veckor tillbaka (ej pga möjligheten att bli gravid. Min tjej är 21 månader.
Jag läckte mjölk ett halvår efter att jag slutade delamma (!) och blev under den tiden inte gravid. När jag slutade läcka blev jag gravid, dock ofostrig. Vet inte alls om det fanns samband varken mellan mjölkläckage och icke graviditet eller nyligen mjölkläckage och missfall. Med tanke på hur många jag känner där ?amning inte funkat som preventivmedel? känns det i vart fall otroligt att missfall beror på amning?
Jag väntar (icke) på mens nu. Någon som vet om p Tracker eller flo har mest tillförlitligt datum? Skiljer tre dagar på bim :p