• Jsv17

Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet

Liit skrev 2019-02-07 13:07:36 följande:

Jag har ju skrivit lite i andra trådar men kan berätta igen.

Missfall i vecka 5 i November. Gravid igen i Januari, missfall i vecka 6, blöder fortfarande men det börjar avta. Negativa gravtester. Jag har inte bestämt mig ännu för om vi ska försöka på en gång igen eller avvakta!

Usch... beklagar <3

Lite liknande som för oss, missfall månadsskiftet okt/nov v.6, och nu ma upptäckt i v.9.... jag blöder också fortfarande tycker det börjar avta men ibland tilltar det igen så vi får väl se hur lång tid det tar för kroppen. Jag tänkte köra på, iaf som det känns nu.
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Liit skrev 2019-02-08 05:40:31 följande:

Jag får också lite ?ryck? då det börjar blöda mycket. Nu har blodet varit brunt sen igår kväll.

Vad skönt att det känns så, för mig går det där upp och ner! Jag vill försöka men är så rädd för ett tredje missfall!

Jag är också rädd samtidigt så klart, men jag försöker vända på det och tänka att får jag ett 3:e missfall nu så beror det ju säkert på att något inte riktigt står rätt till så då hade jag ju fått det även om jag väntat och då får jag det hellre nu så jag får hjälp. Jag hoppas dock fortfarande att jag helt enkelt haft otur, och om inte att de kan hitta något och kan hjälpa mig med det så att det fungerar sen Jag är envis och kommer inte ge upp i första taget
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17

Just idag är jag tacksam att min kropp gör det den ska, förra veckan (innan jag började blöda ordentligt) var graviditetstesten jättestarka, teststrecket typ starkare än kontrollstrecket, idag såg det ut så här fortfarande ganska tydligt positivt men betydligt svagare så det betyder ju att kroppen gör det den ska och att hcg sjunker drastiskt just nu vilket är precis vad som ska hända, håller verkligen tummarna att allt är ute på Måndag

Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Liit skrev 2019-02-08 14:55:53 följande:

Du är så peppande. Efter att bara varit med i tråden en kort stund har nu jag och min sambo bestämt att köpa ägglossningstest för att börja försöka så fort jag slutat blöda :). Har du tips på när jag bör börja testa med stickorna? Är digitala.

Jag gör iaf så just nu att jag testar med gravtest och väntar på att de ska bli blanka, eller i princip blanka så där så man bara ser en skugga i motljus. Då börjar jag testa med äl-test för att hitta äl, man kan dock ha äl med låga nivåer hcg i kroppen så när jag slutat blöda kommer vi nog köra på varannan dag metoden bara för att säkra upp om jag mot förmodan skulle ha äl innan testen blir blanka... Det har jag dock inte haft vid något av mina tidigare MF/ma utan gravtesten har blivit blanka typ 1-2v efter jag börjat blöda och sen har jag oftast fått äl ca 1-1,5 vecka efter det Så jag hoppas kroppen ska sköta sig lika bra den här gången
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    nathalieejj skrev 2019-02-08 13:50:06 följande:

Hej igen! Enligt app är äl söndag eller måndag MEN jag tror jag redan haft den tyvärr jävla skit. Haft sekret sen måndags till torsdag men nu är jag typ torr oxh krämig där nere så hej hå det var den månaden det, fattar ingenting..jag har alltid äl dag 14 och har den varit kom den nu dag 10..rosenrots fel??

nathalieejj skrev 2019-02-08 14:13:42 följande:

Jag tempar inte oxh det konstiga är att idag fick jag stegring på äl testen stickor. Jätte konstigt! Tappen var hård och inte så mycket öppen heller

Jag har ibland själva äl-flytningarna några dagar innan själva äl så det behöver inte betyda att äl redan varit... rosenrot kan väl tidigarelägga äl lite tror jag men kanske inte 4 dagar? Om du fick stegring på äl-test idag tror jag du har äl i helgen, så det är bara ligga på
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    halexan skrev 2019-02-08 19:55:31 följande:

Hoppar in här jag med. Fick ett tidigt missfall i september och har försökt varje månad sedan dess. Jag vet att det kanske inte är så lång tid men börjar ändå känna hopplöshet... Känns som att det gått en evighet och det är så jobbigt att inte ha några garantier på att det blir något. Är 37 (38 i år) och blir orolig att jag inte ska hinna bli gravid innan det är för sent. Och även om jag blir gravid är jag nu efter missfallet rädd för att jag inte ska få behålla det... Lider så med er som har fått flera mf/ma här

I början kändes det kul att försöka skaffa barn, nu har den känslan bytts ut mot oro och stress. Hjälp mig, hur ska man tänka?

Först, så beklagar jag ditt MF

Jag fyllde precis 36år och känner väl också att tiden pressar på lite men är det något jag inte kan påverka så är det ju hur gammal jag är, så försöker att inte fundera på det. För mig är det så att jag måste acceptera alla olika möjligheter, så för min del efter första missfallet nu i höstas (hade även ett innan min son) så fick jag fundera på om det här inte går, att det blir bara ett barn, kan jag leva med det? Hur skulle det kännas? Jag kom fram till att jag skulle inte kunna leva med det om jag visste att jag inte verkligen gett allt för det, uttömt de möjligheter som står till förfogande och det ändå inte går då kan jag leva med det för då då var det helt enkelt inte meningen. Att ha accepterat att man inte har någon kontroll över den här situationen är nog det enda som kan hjälpa en slappna av, nästan allt annat i livet kan vi planera men inte det här med barn, när de blir till, när de ska komma, hur de ska komma, vi är liksom bara med på resan och får lära oss att luta med i svängarna. Ibland önskar jag jag hade facit, bara jag visste att det skulle komma ett syskon NÅN gång så skulle jag gladeligen gå igenom allt på vägen, så då väljer jag mitt eget facit, klart det ska komma ett barn till, jag vet bara inte när och skulle det inte bli så då får jag ge mig själv tid att sörja det och sinom tid skulle jag leva med det också.

Klart man är rädd för ytterligare ma och MF, mitt råd när du blir gravid igen är att vara väldigt öppen med det på mvc att du är rädd och orolig, jag har fått ett fantastiskt bemötande i vården och väldigt mycket stöd och hjälp min bm i princip höll min hand genom de första 12 veckorna när jag var gravid med min son, och ja det är skitläskigt, men man klarar det <3
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17

Tror äntligen blödningen börjar minska/avta på riktigt nu. Första natten bindan har varit tom på morgonen och blodet är nu ljust och klart utan klumpar. Jag tror faktiskt resterna kom ut igår förmiddag, då det var något som såg it som en liten hinna (minimini) och en liten ljus prick i den.... Det var första gången jag grät sedan jag kom ut i bilen efter vul där MAt var ett faktum... en liten skvätt, så tog jag 30min och sörjde det som kunde ha varit, och sen hämtade jag ut mitt paket med grav och äl-tester och nu är det full fokus framåt som gäller, hoppas verkligen läkaren kan bekräfta att allt har kommit ut på Måndag då känner jag att jag verkligen kan lägga detta MA bakom mig och bara blicka framåt

Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Lita89 skrev 2019-02-10 09:10:32 följande:

Jag hoppar in i den här tråden.

Fick MA konstaterat i fredags. Kroppen har lyckats göra sitt nu under helgen och av blodmängden gissar jag att det mesta kommit ut. Ska tillbaka till gyn på torsdag. Jag sörjer något otroligt men försöker ändå se framåt, det var inte vårat barn helt enkelt. Hoppas verkligen att det går fort att bli gravid igen?!

Beklagar ditt ma

Kroppen gjorde ju ändå jobbet rätt snabbt, fick du cytotec eller startade kroppen av sig själv? Är det första barnet?

Jag har ju tyvärr haft ytterligare ett ma och ett missfall och iaf för mig så har kroppen vid tidigare tillfällen kommit i fas snabbt och jag har blivit gravid inom 3 försök efteråt varje gång Har dock haft oturen med två MF/MA på rad nu... men jag hoppas att det verkligen bara har varit otur och att det går bra nästa gång.
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    Lita89 skrev 2019-02-10 13:07:05 följande:

Tack <3 jag sökte akut pga blödning så kroppen hade redan börjat jobba på det i fredags, igår kom kramper från helvetet och störtblödning (bytte binda var 10e minut ett tag). Nu har det lugnat sig. Japp, första barnet och första graviditeten.

Skönt att det gått fort för dig efteråt, men trist att det inte gått vägen. Läkaren jag träffade menade att ma är vanligt och sällan beror på fel hos mamman/pappan så då borde ju du haft maximal otur. Har du barn sedan innan?

Ja, jag har en son som föddes Dec -17, hade ett MA innan honom, sedan blev jag gravid på 3:e försöket efter det och det gick hela vägen. Hade ett tidigt MF i höstas, började blöda 5+2 men på undersökningen kunde man inte se något alls typ så förmodligen avstannat väldigt väldigt tidigt, blev gravid på andra försöket efter det och det blev nu ett ma som upptäcktes 8+2 men avstannat i v6 eller 5 ca, läkaren sa samma till mig även nu att då mina MF sett så olika ut så har det sällan något samband utan han menade och trodde att det faktiskt bara var extrem otur, så jag väljer att fortsätta hoppas på det

Jag har alltid blivit gravid inom 3 försök, men nu hoppas jag verkligen på att få plussa direkt, nån gång ska det ju gå på första försöket tänker jag
    Pojke 9-12-17
  • Jsv17
    UndrandeSökare skrev 2019-02-10 16:30:51 följande:

Det är ingen tröst att man kan bli gravid när det alltid blir missfall. I Sverige får man faktiskt bättre hjälp (med tex ivf) om man inte kan bli gravid. För oss som får upprepade missfall hjälper inte ivf tyvärr.

Det är en stor lögn som läkarna säger till oss att missfall beror på otur. Otur är ingen orsak faktiskt. Det finns alltid minst en orsak till missfall (eller flera).

Läs mer på www.fertilitetsguiden.com.

Absolut det är klart det alltid finns en orsak, som ett fel på fostret, eller att en del i processen helt enkelt gick fel, men väldigt många får ju ett eller två missfall men fullföljer sedan en graviditet eller flera och får friska barn. Det är alltså så att det för alla kan gå fel ibland, sen har du helt rätt i att vården och hjälpen i Sverige för människor med upprepade missfall är otroligt dålig och ligger efter jämfört med andra delar av världen. När man säger otur, så menar man, eller iaf jag, att det inte är ett fel som kommer påverka varje graviditet utan ett fel som uppstod i just denna situation.
    Pojke 9-12-17
Svar på tråden Vi som har ett eller flera MF/MA i bagaget och kämpar för ny graviditet